שאל את הרב

שימוש בתאריך לועזי

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 19/02/08 21:27 יג באדר א'

שאלה

אני ממש משתדלת לא להשתמש בתאריך לועזי כי בעיני זה ממש תרבות המערב אבל לפעמים אני מחוייבת לכתוב תאריך לועזי והדבר מאד מעציב אותי לכן הייתי רוצה לכתוב לדוגמא:24/5/07 להולדתו של אותו האיש ימח שמו,כדי להראות את גודל הרע בתאריך לועזי,האם מותר?(חפשתי בשאלות באתר על תאריך לועזי ולא מצאתי תשובה לשאלתי)

תודה רבה ותזכו למצוות!

תשובה

שלום רב,
מוסכם על הכל שעדיף להשתמש בתאריך עברי, אולם פוסקי דורנו התירו להשתמש בתאריך הלועזי כאשר הדבר נדרש. הגר"ע יוסף (שו"ת יביע אומר חלק ג-יו"ד סימן ט ד"ה (א) בטרם) כתב
שאין הדבר ברור כלל שמנין הנוצרים הוא ללידת ישוע הנוצרי יש"ו. שהרי לפי מ"ש רז"ל בסוטה (מז) ובסנהדרין (קז:), יש"ו היה חי בזמנו של יהושע בן פרחיה, והביא שבספרי היסטוריה כתבו שהנוצרי נולד 4 שנים לפני מנין הנוצרים, ובאוצר ישראל ח"ה (ערך ישו עמוד רעז) כתב כי מספר השנים שנוהגים הנוצרים אינו למספר שנת לידת ישו הנוצרי אלא למלכות הרומיים. מעבר לכך הוא הסביר שכיוון שכותבי התאריך הלועזי אינם חושבים בכוונה מכוונת שמנין זה ללידת אותו האיש, רק לפי שכן נוהגים העולם הבקיאים יותר בתאריך האזרחי אין בזה איסור משום ובחקותיהם לא תלכו. ולכן פסק "שאין בזה שום איסור מן הדין. והמקלים בזה יש להם ע"מ שיסמוכו, אולם מהיות טוב אל תקרי רע, וכל שאין צורך גדול, יש לכתוב החדשים והשנים למספר בני ישראל. ובפרט פה בארצנו הקדושה. וכשיש צורך בדבר טוב לכתוב מלבד למספרם גם לבריאת עולם".
גם הגר"א וולדינברג (בשו"ת ציץ אליעזר חלק ח' סימן ח) פסק כמוהו וסיים את תשובתו בכותבו: "הן אמנם אילו זכינו היו אלו שהכח בידם לכך מנהיגים שעכ"פ בכל הנוגע לעניננו הפנימיים בכאן יכתבו רק התאריך העברי, אבל עכשיו שלא זכינו ומשרד אחד גורר את משנהו להכרח להזכיר תאריך מנינם, על כן נלפענ"ד שבאופנים הנ"ל שיכתבו למנה"נ או למספרם ועל אחת כמה כשיזכירו בצד גם התאריך העברי אזי יש להתיר זה בשופי (באופן מרווח).

כל טוב
רונן לוביץ

כתבות נוספות