שאל את הרב

סמיכה לרבנות

חדשות כיפה הרב שי פירון 11/01/08 13:43 ד בשבט התשסח

שאלה

לכבוד הרב שלום!

אקדים ואומר תודה, על הזמן היקר שהרב מקדיש לי.

אני לומד בישיבת מרכז הרב. אני פונה לרב בגלל שקשה לי לפנות לרב בישיבה, ואני יודע (אם אני לא טועה) שהרב למד בישיבתי. אני עם חלום בעז"ה להגיע לסמיכה ברבנות ודיינות. עד עכשיו בעז"ה כבר למדתי את כל חלק ג של המשנה ברורה על שבת, ועכשיו אני לומד בסדר ערב לרבנות ע"פ תוכניתו של הרב שמואל קדר זצ"ל לרבנות. הבעיה שלי שבישיבה יש התנגדות לפי ידעתי ללמוד לרבנות לפני שיעור ז' ומטה, ולכן אני אפילו לא חושב לגשת ולהגיד לאיזה רב שאני כבר לומד לרבנות. מצד שני אני לא מזניח כלל את לימודי הישיבה הסדירים: אני לומדים בבא קמא, ובעז"ה עברתי הרבה יותר מחצי, ביקשו ללמוד 8 פרקים לרמב"ם, למדתי אותו 4 פעמים והכנתי סיכום. אמרו אולי כדאי ללמוד את אגרות הראי"ה, אז למדתי את כל האגרות והכנתי לכל אגרת כותרת, אני נכנס לשיעורים. וכן הלאה. בקיצור אני טוען לעצמי שאין לימודי הרבנות מפריעים לסדרי הישיבה.

השאלה שלי:1. מה הרב חושב על המצב שלי?

2. האם לספר לפי דעתו על לימודי הרבנות?

3. איך אני יכול לדעת אם אני מתקדם בצורה טובה בלימודי הרבנות?

בתודה רבה מראש, וחודש טוב!

תשובה

ב"ה


שלום

אכן, משנות לימודי בישיבת מרכז הרב זכורהלי התנגדותה של הישיבה ללימוד הלכה כאשר הלימוד נעשה בשלב מוקדם.
נדמה לי שיש שני מניעים להתנגדות ללימודי הסמיכה:

1. הבריחה מלימודי גמרא: לימודי העיון מהוים אתגר מרכזי בחייו של בן תורה והחשש הוא שלימוד הלכה נעשה מתוך חוסר רצון להתמודד עם אתגרי הלימוד. מדבריך, מתברר שחשש זה לא נכון לגביך.
2. פגיעה במהות ה'לשמה' של לימוד התורה: גם כאן תלוי הדבר במניעים. אם הלמידה נעשית מתוך רצון לייעל את הלימוד, להציב אתגרים אישים כמו גם לכוון את הלמידה לצרכי תרומה לכלל, לא נראה לי שיש בו בעיה. גם כאן, מנוסח שאלתך, ניכר שמניעיך טהורים.

לכל אלה יש להוסיף את דברי הסוגיה בע"ז, שאין אדם למד תורה אלא ממקום שלבו חפץ, היינו שגם בחירת חומר הלימוד תלויה בחפץ הלב של הלומד.
לפיכך, אין לי אלא לברך אותך בלימודך ולאחל לך שתגדל להיות רב בישראל, תנחה קהילתך בשום שכל ובשיקול דעת.

אינני מכיר את הר"מים בישיבה היום אך אני מניח שאםן תיגש אליהם ותפרוש בפניהם את שיקולך, הם יברכו אותך ברכה גדולה.

הדרך להתקדמות, היא בהצבת יעדים ברורי. אל לך להסתפק רק בלימוד ההלכה במובנה המצומצם. הזמן העומד לרשותך, מחייב לימוד שו"תים והרחבת הלמידה.

בברכה,

שי פירון

כתבות נוספות