שאל את הרב

איך להבין את"היה לא תהיה"

חדשות כיפה הרב שלמה בן אליהו 15/09/05 00:15 יא באלול התשסה

שאלה

התכוונתי במקור לשלוח את השאלה לרב שמואל אליהו אך משום מה שמו לא נמצא כרגע ברשימת המשיבים

מאז ההתנתקות שמענו עשרות פעמים את ההסבר ש"היה לא תהיה" זו היתה תפילה וכמו כל תפילה לא תמיד תפילה נענית

אז זהו שעד לרגע ההתנתקות הציבור לא ראה ולא שמע אף רמז לכך שכוונת דברי הרב בינם תפילה בלבד , מתשובות שראיתי באתר וכן באתר מוריה מהתאריכים שקדמו להתנתקות לא נותר הרבה מקום לספק ש"היה לא תהיה" זה כפשוטו איך אפשר להיתמם ולומר "תמיד אמרנו שזה רק תפילה" איפה ? למה אתם לא מודים שהטעתם את הציבור ?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה ,

חזרתי לעבודה ועדין לא לשיגרה לאחר תקופה ארוכה שנעדרתי כיוון שיצאנו לעזרת אחים גיבורים שהיו נצורים בגוש קטיף ובמשך כחודשיים חווינו את החוויה הקשה של המצור והפינוי .

יהי רצון שנזכה להתאושש מן המכה ולהתנער כארי .

ואזכיר לך את התרגום על הפסוק " הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא .." אומר התרגום אין כח בעולם שיוכל לנתק את עם ישראל מארצו ולכאורה מה הקשר בין הפסוק לתרגום !?
(באופן מדוייק יותר אומר התרגום אין מלכות ...)
גם אם זו היא מלכות יהודית ,
לעצם שאלתך - כמי שהיה בגוש קטיף בתקופה הקשה אוכל לומר לך שהמילים "היה לא תהיה "התפרשו נכון ויפה אצל תושבי הגוש .
שאליהם הדברים היו מ כוונים ,אליהם ורק אליהם , כי אם" הם" היו מאבדים את האמונה לא היה שום תקווה למאבק .
והם ורק הם ידעו לקבל נכונה את הביטוי" היה לא תהיה " .
כולנו יודעים ומכירים את הרב מרדכי אליהו שליט"א שיודע להזהר מאוד בדבריו ,וכל מילה שלו מחושבת ,
להזכירך אפילו את השעון שקיבל מהבבא סאלי , הוא לא רוצה לראות מחשש לפגם באמונה , כי אילו יגיע השעון לשעה 12 ועדין לא יבוא המשיח חלילה עלול להיות פגם האמונתו ובאמונת העם , לכן איננו מסתכל .
דברים אלו אמר הרב כמה פעמים .
ואספר לך איך הבינו תושבי הגוש את " היה לא תהיה ".
להזכירך בשעורים של שבת אחרי הצהריים ,כאשר הצטופפו בבית הכנסת המרכזי 1000 איש אמר ראש הישיבה.
וכן רב הישוב. כי " היה לא תהיה " היא אמונה ותקווה ,אנו יודעים אמרו הרבנים שהמציאות בשטח תלויה באמונתנו ,ואלו הן כוונותם של הרב אליהו שליט"א. אם נענים אז האמונה תהפך למציאות ככל שנאמין יותר בצדקת דרכנו ,המציאות תשתנה , ויש אלפי דרכים לבורא לשנות את המציאות (עד כאן אלו הם דבריהם ) גם בשטח ראיתי איך הציבור הקדוש והגדול הזה מאמין וזורע ,מאמין ובונה ,מאמין ומתפלל .
שום נזק לא יצא מאמונה או תפילה אף פעם .גם עכשיו כי אילו לא היו מאמינים ,אז מרבית התושבים היו עוזבים , ואתה מתאר לעצמיך מה היה קורא ?!
אגב מה לדעתך הפסיד מי שהאמין , ושוב אני חוזר אני מדבר על תושבי המקום , אגיע עוד מעט לציבור הרחב
מי שלא האמין ולא ארז את מטלטליו עשה זאת מתוך מחשבה ריאלית , ולא בגלל דבריו של הרב אליהו " היה לא תהיה " כיוון שכולנו יודעים שהמטלטלים יהיו שנתיים בתוך "קורטירנר" חם בחום של 90 מעלות .יצאו המטלטלים מתוך הקונטנר אחרי שהות ממושכת בחום כזה ? אין סיכוי שבעולם ששולחן לא יסדק שארון לא יתיבש ,
ושהבגדים לא יתקלקלו מרוב יובש .
לסיכום כוונתו הגדולה של רבינו היתה למנוע את הפינוי , בדרכיו הוא, באמצעות חינוך לאמונה , אתה ודאי מתאר לך שמאות רבות של אנשים הן מתושבי הגוש והן מחוצה לו , שאלו את הרב הדרכה ועצה , מתי לארוז ומתי להתפנות ואיך להתפנות , אבל כדי למנוע את הפינוי מלבד האמונה החזקה של תושבי המקום , היו צריכים את העזרה של תושבי המדינה מבחוץ .וזו לצערי לא הגיעה .
אינני מתכוון להאשים אף אחד אבל הכשלון צף ועולה
ומכוון לכיוון המהיגות המעשית.....שלא שהשכילה להשתמש נכון בעוצמות הרוחניות והמעשיות של הציבור .

1. הייתי מצפה ש 30 אחוז מהמדינה יקחו חופש מעבודתם ובכך ישביתו את כל המערכות .
10 אחוז יהיו מוכנים לשבת בכלא , ולנהל מאבק דמוקרטי לא אלים .
2 .הייתי מצפה ממושכי בעת הסופר לכתוב ולהוקיע את יפה הנפש על אשר מזדעקים על כל קריאה בשמאל ולא מוחים על עצירת אוטובוסים בקרית שמונה .

איך אתה יכול לישון בלילה שלא עשית די כדי להעיף את ניצב "ניסו שחם "מהמשטרה .
איך אותם אנשים מבנינו שמתדיינים על הדרך ומבקרים את הרב שאמר " היה לא תהיה " לא יצאו מגדרם שבמשך 3 חודשים עצורות נערות בנות 13 בטענה שהם מסוכנות למדינה , מדוע שתקו ??
מה עם כל המחנכים ?!
אינני רוצה כרגע להתיחס לרבנים שיצאו בקריאה נגד הרב שפירא בעניין סירוב הפקודה .
אבל אתה יודע שהנזק החינוכי שנעשה בכך הוא הרבה יותר גדול מהנזק האמוני שאתה חושב שנעשה ב"היה לא תהיה " .
כמו שאמרתי לנגד עיני הרב היתה בראש ובראשונה רוחם של תושבי הגוש , כאשר בליבו תקווה ואמונה שכל אחד יעשה את תפקידו , הרבנים יחזקו את הרוח ,המחנכים בכל הארץ יסבירו לתלמידיהם שזו תפילה ואמונה הדורשת מעשים או תפילות ושיכוונו את תלמידהם בדרך הנכונה הן מבחינה רוחנית והן מבחינה מעשית .
אבל משום מה לא היתה הנהגה מעשית שידעה לנווט את הכח האדיר הזה שיש לנו .
אני חושש מאוד מפני הכשלון החינוכי הזה אשר רואים הצעירים את רבותיהם ,מתכחשים לערכים שבשמם הם חינכו
ואוי למשבר שחלילה עלול לצאת .
אני חושב ובטוח שכל מי ששאל את הרב הדרכה מעשית ועצה איך להתנהג ,קיבל . בין אם הוא חייל ובין אם הוא אזרח ובין אם הוא תושב הגוש .
למשל רבים מהתושבים שאלו את הרב מתי לארוז ? ועד מתי להאמין שלא תהיה ?
אין זה משנה כבר את העובדה שבסופו של דבר המציאות היתה שונה ,אבל אנחנו מאמינים בני מאמינים שאין תפילה חוזרת ריקם ואין אמונה שהולכת לאבדון ומכל אמונה נבנה בנין, מכל תפילה נברא מלאך טוב המבצע את שליחותו היא התפילה ביום מן הימים .
אף אחד לא יכול לומר שהוא מזכירו של בורא עולם ויודע מה ילד יום הן לטוב והן למוטב כמו שיונה הנביא התנבא ולא התקיימה נבואתו , כך גם יכול להיות הפוך כי יש בחירה חופשית גם לטוב וגם לרע .

אני מקווה שהבהרתי לך קצת יותר את הדברים ואם נשארת עם שאלות נסח בדיוק את השאלה ואשתדל לענות .


בברכה

כתבות נוספות