שאל את הרב

כיבוד הורים בניגוד לרצון הבעל

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 20/06/07 12:15 ד בתמוז התשסז

שאלה

שלום רב!

אני נשואה ובת להורים גרושים.

אימי מתגוררת בדירה שכורה ובעלת בית אותו היא משכירה לאחרים. בעוד מספר חודשים אימי עתידה לעבור לדירה אחרת ולצורך החוזה היא זקוקה לערבים. באחת משיחותינו האחרונות סיפרה לי אימי כי היא ביקשה מאחי לחתום לה ערבות בחוזה. הוא התייעץ עם אשתו והיא סירבה לכך בטענה ש"הורים חותמים לילדיהם ולא להפך". אימי נעלבה עד עמקי נשמתה כיוון שהיא באמת עושה הכל בעבורם. באותה שיחה הצעתי לה שאני אחתום לה.

לאחר מכן דיברתי עם אישי והוא הביע הסתייגות גדולה מהעניין. לטענתו איננו מסודרים כלכלית (להבדיל אגב מאחי) ע"מ שנוכל לעשות זאת. אימי אינה בדיוק "בעלת ערך לכסף" וכבר נכנסה בעבר לקשיים כלכליים (בגינם היא קנתה דירה זולה יותר ועברה להתגורר בשכירות) , והוריה סייעו לה לא פעם ולא פעמיים. יחד עם זאת כיום היא עובדת באופן מסודר.עלי לציין כי מתוך הכרותי עם אימי היא לעולם לא תרשה לעצמה ליפול עלינו למעמסה כלכלית- משום כבודה ואהבתה לילדיה.

ולשאלה...

כרגע אני לא יודעת כיצד לנהוג:

מחד, הבטחתי לאימי כי אחתום עבורה. מאידך, אישי כאמור אינו שבע רצון מהעניין...

מה מקומו של כיבוד ההורים אל מול רצונו של בן הזוג?

אשמח אם תוכל לסייע לי בהקדם.

תודה.

תשובה

ההלכה נתנה את הדעת על קונפליקט כמו זה שאת מתארת, הלוכד את האישה בצבת שבין רצון ההורה לרצון בן הזוג, והיא קבעה באופן כללי שאישה נשואה פטורה מכיבוד הורים בכל נושא הנוגע בדרך כלשהי גם לבעל. יחד עם זאת השאיפה צריכה להיות למזער את הסתירות בין האמא ובן הזוג, ולמצוא דרך בה שניהם לא ייפגעו. לכן במקרה שלך אני מציע לנסות כמה אפשרויות: א. למצוא עבור האימא ערבים אחרים. ב, לשאול את אישך באילו תנאים הוא עשוי בכל זאת להסכים. ייתכן שהוא יתרצה בתנאי שהאימא תפקיד בידכם מכתב בו היא מתחייבת לפצות אתכם על כל נזק שייגרם, או בדרך אחרת כלשהי. במקרה שהוא בכל זאת עומד בסירובו, תיאלצי לומר לאימך שאישך אמנם מכבד ומחבב אותה מאוד, אולם הוא זהיר באופן מיוחד בענייני כספים, וכיוון שאתם מנהלים את ענייניכם הכספיים במשותף, את מנועה מלחתום לה על הערבות. אני מקווה שבעלך יתרצה, ובכך תיפתר הבעיה בכי טוב.


בברכה,
רונן לוביץ

כתבות נוספות