שאל את הרב

חציצות בין יהודים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/05/07 03:27 יג בסיון התשסז

שאלה

שלום שוב הרב יובל

רציתי להתייחס למה שכתבת לגבי התנועה הקונסרבטיבית. ראשית עלי לאמר שלמדתי את הטעות הקונסרבטיבית, לצערי מתוך נסיון, אבל לא רק לצערי, כי זו היתה התנועה שהיתה פתוחה בפני בילדותי, אז לא היה את צוהר...

יש אנשים גם בתוך התנועה הקונסרבטיבית, שזקוקים לצוהר לעולם ההלכתי. שזקוקים לגשר שיסביר להם את המשמעות של החוקים ההלכתיים, ואת ההבדל בין לימוד תורה- שאמור להיות סובלני ומאפשר וויריאציות, לבין חינוך לאורח החיים היהודי, שאמור לשמור על אחידות. אני עצמי הצלחתי לעבור את המכשלה הזאת רק לאחרונה. אם אנחנו רוצים לטפל נכון בנושאי המחוייבות האישית של אנשים להלכה, אנחנו חייבים לפעול גם בקרב ציבורים שהם פחות קונבנציונאליים. כי ציבורים כאלה יוצרים חציצה בין האדם המחפש, לבין האמת התורנית הלכתית.

כואב שאני הייתי צריכה כל כך לסבול, לא לימדו אותי את נושא טהרת המשפחה,ולא הבנתי בכלל את המשמעות של החתונה היהודית. ואם אתה חושב, כרב של צוהר, שנושא הקונסרבטיבים אינו חשוב לרבנות, אז אני עונה לך שאתה טועה, כי אי טבילה במקווה יוצרת כרת, זו מצווה מאד מרכזית, ואיך נוכל לעזור לנשים קונסרבטיביות להבין את היופי של המצווה, אם הרבנים לא נותנים בכלל הדרכה לכלה על הנושא? אתה יכול להגיד שזו הבעיה של אלו שפונים לקונסרבטיביות. אבל אני אומרת לך שמדובר בבילבול. ומי שיודע את האמת, ומבין את הטעות, מחויב לפעול באותו בילבול בדרכי נועם, סובלנות וקירוב, ולא בהתבדלות ויצירת חיץ בין יהודי אחד לשני, לא חשוב איך הוא מגדיר את עצמו וכמה הוא דתי. אחד הדברים שכאבו לי במפגש שלי עם בית הדין שנתן לי אישור להתחתן עם בעלי, הפעם כהלכה, זה משפט שאמר שם המזכיר- שיעדיף לשבת ליד השולחן עם ערבי, מאשר עם רב קונסרבטיבי או רפורמי, המעוותים את היהדות.

האם משפט כזה מייצג גם את עמדתך?

תודה

תמי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה
אני מסכים כמעט עם כל מילה שכתבת.
בתשובתי אכן קוננתי על כך שהקונסרבטיבים בחרו בברית עם הרפורמים ולא עם הרבנות האורתודוכסית, ולדעתי בשל כך הם משלמים גם מחיר יקר, לפחות בארץ.
לא זו בלבד, את צודקת שיש צורך להפחית מחיצות, ככל שניתן, ברם עד לגבול בו הורדת המחיצה משמעה ביטול הזהות הנאמנת באופן מוחלט להלכה. אין טעם בהורדת מחיצות בשעה שהיא מביאה לטשטוש הזהות העצמית.

הדברים שאמר מזכיר בתי הדין - יותר טוב שלא היו נאמרים.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות