שאל את הרב

חובת הבעל לפרנס

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 14/05/07 21:34 כו באייר התשסז

שאלה

בס"ד

ידוע לי כי על פי ההלכה מוטלת על הבעל חובה לפרנס את אישתו ("שארה, כסותה ועונתה לא יגרע"). גם ידוע לי שאישה חייבת לבעל את "מעשה ידיה" (עבודה במשק הבית), אך לבעל אין זכות להגיד שהוא "מוותר" על עבודתה במשק הבית ולסרב לפרנס את אישתו.

אם כן מדוע המציאות שיש לנו היום?

מציאות שבה לא מעריכים לא את תפקידו של הגבר כמפרנס ולא את תפקיד האישה כעקרת בית ואם?

מציאות שבה מצפים מן האישה לצאת לעבוד, ולהספיק גם לטפל בבית וגם בילדים הקטנים וכשמדובר בע"ה במשפחה ברוכת ילדים?

האמנם לא ברור שזה מלחיץ מדי ולא בריא לא לאישה, לא לילדים ובסופו של דבר גם לא לבעל? שאי אפשר לרקוד על שתי חתונות ושבסופו של דבר משהו נפגע - או הבית והילדים או שפיותה ובריאותה של האישה?!

או למשל כשהבעל לומד ב"כולל" ואישתו המפרנסת העיקרית במשפחה? האם אין כאן סתירה בין חובת הבעל לבין מה שמתבצע בפועל?

עדיין אינני נשואה אך הייתי רוצה מאוד להיות עקרת בית ואם מה שנקרא "במשרה מלאה" ומפריע לי שמתייחסים לזה כאילו אני עצלנית ולא רוצה "לתרום".

אודה לכם על תשובתכם לנושא כאוב זה.

א.

תשובה

א' היקרה שלום רב!

חובת הבעל בשאר כסות ועונה הן מהתורה, שאר וכסות הן עניין ממוני ,עונה זה עניין של פריה ורבייה וצער הגוף.
הבעל חייב במזונות האשה וחכמים תקנו את מעשי ידיה כנגד המזונות (רמב"ם הלכות אישות יב,ד), מכיוון שמעשי האשה הן בתמורה למזונות הבעל, יכולה האשה לומר שאין היא רוצה במזונות ולהשאיר את שכר עבודתה לעצמה (הבעל אינו יכול לומר כן).
אני לא חושב שבאמת יש צפייה מוחלטת מאשה לצאת לעבוד ולא לגדל ילדים, לפחות לא בחברה שמאמינה בהמשכיות הדורות והצורך לחנך את הדור הבא, ייתכן ואין ברירה וצריך פרנסה ואז שגם האשה תצא לעבוד (זה גם כן תלו ברמת החיים אשר רוצים וכו') – "המהפכה הפמיניסטית" לא הייתה יוזמה של הגברים- אומנם אין התנגדות שאשה תעבוד ואולי אפילו עידוד.
יהיו שירצו אשה אשר חפצה היא לגדל את הילדים ותהיה עקרת בית –עקר של בית- עליה למצוא את בן הזוג שביחד יממשו את רצונם זה.
אדם שלומד ב"כולל", אשתו בחרה באדם זה על דעת כך שישב וילמד (פעמים בצורה זמנית ויש שחושבים שכך צריך לחיות) מכל מקום האישה בחרה להתחתן אתו בידיעה שהוא לא יביא כסף הביתה במשך זמן מסויים (ויש כאלה שלעולם), ואין סיבה שאשה לא תוכל למחול על ממון שמגיע לה כמו כל חוב אחר.

א' יקרה –
לשאלתך יש הרבה מקום, ופשוט שרצונך לגדל את ילדייך ולהשקיע בביתך בעז"ה, וברור שאין מדובר בעצלנות או חוסר רצון לתרום אלא בדרך חיים שאת רוצה בה, ויש רבים אשר יראו זאת כאידיאל. בעזרת ה' תזכי לבנות ביתך כפי שביקשת.

בברכה,
ירון, צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות