שאל את הרב

מה זה בכלל ליקוטי מוהר"ן?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 15/04/07 00:30 כז בניסן התשסז

שאלה

שלום לכבוד הרב ואני מצטער שרק כך אני יכול לדבר איתך שי נושא שמתריד אותי מאוד בנושא שלו פרוש תורות ברבינו כידוע לך תורות רבינו גבהות ביותר אפילו יותר מספר עץ חיים (חיי מוהרן) אבל היום אני רק שומע פרושים פסיכולגים לתורות ועוד שאני לא נגד הפוך רב הלימוד הוא למעשה(ויכול להיות שפה קבור הכלב רק לי קשה לשמע כאלה דברים אל תורות רבינו כמו המשל שאמרו רבינתנו בברכות אל זה שמרבה בשבחים על כך שמקלס לעשיר בכספו לא בזהבו)

אבל נורת אני לא מרגיש שהנורה האדומה של "אנחנו לא מבינים" ורק ניתן רשות קצת לדבר בעניינים גבונים אלה לא דולקת מספיק חזק ושוב אני לא אומר להפסיק אלא להגביר את המדועות שלוקטי המוהרן הוא לאא ספר פסיכולגיה אלא כמו שכתב הראב"ד בהקדמה לספר היצירה שדרך להבין קבלה היא על ידי הסתכלות עצמית שעל ידה אפשר להבין דברים רוחניים מקבלים אבל חכמי הקבלה למרות שניתן להם רשות להמשיל ולדבר במשלים הם כל הזמן חוזרים ואמורים והדבר עמוק מאוד ולנגענו אפילו רק בקרטוב ודברים דומים

אשמח לדעת אם אני טועה בתפיסתי על ליקוטי מהורן

תודה

תשובה

תאר לעצמכך ספר שכתוב בו כל מה שעברת וכל מה שתעבור בימי חייך. כל הקורות, כל הבעיות וכל פתרונן, כל המבוכות והשאלות שהציקו לך, ולצידן - התשובות והפתרונות המדויקים ומאירי העיניים ביותר.
ספר שיצוינו בו אחד לאחד, כל הכלים, כל הדרכים, כיצד תוכל להפוך את חייך למסכת מובנת מלאת פאר וקסם, וכיצד, גם מתוך הבורות האפלים והמאיימים ביותר שניקלעת לתוכם - תוכל לצאת בנקל אל מרחב מואר.
היית רוצה ללמוד את הספר הזה?

יש ספר כזה!
"אחר כך הוריד אותו בין שני הרים בגיא ומצא שם ספר... והיה מצויר בספר כלים... והיה לו חשק מאד ללמוד את הספר" (סיפורים חדשים של רבי נחמן, בספר "חיי מוהר"ן").

ממקור החכמה נובע נחל, וממנו - מתפשטות אותיות וניבנים כלים. כלים המיועדים לכל אדם, קטן וגדול, שבאמצעותם יוכל לבנות ולעצב את חייו מחדש, טוב יותר, יפה יותר, ולהפיק מהם את המירב.

ליקוטי מוהר"ן. ליקוטים שליקט במקור החכמה העליון ביותר, מורינו ורבינו הרב נחמן.

ללמוד ליקוטי מוהר"ן אין פירושו ללמוד עוד ספר, החוזר ומדבר על דברים ידועים. כי "כל תורה ותורה שגילה לעם סגולה, כולם מלאים עצות נפלאות ונוראות לעבודתו האמיתית יתברך", כותב רבי נתן (עיין מפתח האישים בסוף הספר) בהקדמת הספר והן כולן "חידושים חדשים והקדמות יקרות".
לא רק כל תורה, כי אם כל משפט וכל רעיון הם כלים ועצות עמוקות לתיקון הנפש, וכלשון רבי נחמן עצמו (חיי מוהר"ן, מעלת המתקרבים אליו י"ט) "אמר: בכל שיחה ושיחה שהוא משיח ומדבר עימנו יכולים להיות על ידה איש כשר ואפילו צדיק גמור כל ימי חייו, כמו שאני רוצה, אם ירצה לילך עימה לקיים כפי שיחתו הקדושה".

ועוד אמר (חיי מוהר"ן מעלת תורתו ז'): "מאחר שיצא בעולם (הספר ליקוטי מוהר"ן) אני חפץ מאד שילמדו אותו, כי צריכים ללמוד אותו הרבה עד שיהיה שגור בעל-פה, כי הוא מלא מוסר והתעוררות גדול מאד להשם יתברך, אשר אין ערוך אליו".

"ואמר - יכולין להיות נעשה בעל תשובה גמור על ידי לימוד הספר שלו, והיה חפץ ומשתוקק מאד שידפיסו ספרו כמה פעמים ויתפשט בעולם. ואמר שיהיו בני אדם שילמדו ויתפללו על ידי הספר הזה. ואמר, מי שישב ויעסוק בספריו, רק בלי ניצחון וקינטור, יסתכל בו באמת, אזי בודאי יהיו נבקעין אצלו כל גידי קשיות לבבו (ויזכה ללב יהודי, לב חש ומרגיש, לב טהור לעבודתו יתברך באמת). ואמר: כל אדם צריך להשתדל לקנות הספר שלו, ומי שאין לו במה לקנות - ימכור כר מתחת ראשו ויקנה הספר שלו"! (חיי מוהר"ן מעלת תורתו ט').

בספר המידות (אות סוד חלק ב' סעיף א') כתב רבינו: "בעיון עמוק בסודות התורה יכולים לפקוד עקרות ולרפאות חולאת (חולי) חזק". סודות התורה - הלא הם דברי רבי שמעון בר יוחאי בזוהר הקדוש וכל כתבי האריז"ל, ועיון עמוק בהם - הוא הספר ליקוטי מוהר"ן. וכמו שכותב רבי נתן בהקדמת הספר: "וכל כתבי האריז"ל ומאמרי הזוהר הקדוש ותיקונים ("תיקוני הזוהר") וכל דרכי הקבלה הקדושה, כולם כאחד כלולים בדברי הספר הקדוש הזה, וכל תורה ותורה מדברת מכוונות מיוחדות מאיזה מצווה ומשער מיוחד מה"עץ חיים" בדרך נפלא ונורא מאד".
נמצא אם כן, שפקידת עקרות ורפואת חולים גם הם מסגולות הלימוד בליקוטי מוהר"ן.

רבי אברהם בן רבי נחמן מטולטשין מבאר ש"חולאת חזק" האמור פירושו "בין בגשמי ובין ברוחני". ואם כן - גם לכל חוליי הנפש, לכל המצוקות והמבוכות הקשים והעמוקים הפוקדים אותנו בדור הזה - גם להם ימצא מזור ותרופה בלימוד ליקוטי מוהר"ן.
משום האמור - המשיל רבי נחמן את הצדיק הגדול שבכוחו ללמד דעת גם לנמוכים כמונו - דווקא לרופא: "כי כל מה שהוא קטן ומרוחק ביותר (מן הקדושה ומהשגות אלוקות), צריך מלמד גדול ביותר, שיהיה אומן כזה, שיוכל להלביש שכל עליון כזה, דהיינו השגתו יתברך שמו, לקטן ומרוחק כמותו, כי כל מה שהחולה נחלה ביותר, צריך רופא גדול ביותר" (ליקוטי מוהר"ן תורה ל' סעיף ב').
מוסיף רבי אברהם בן רבי נחמן ("חכמה ותבונה" ב' אות ז'): "ובירידת הצדיק הרופא נפשות לזה העולם ברפואות ותחבושות יקרות ונפלאות שלא ניתגלו עדיין מעולם (הלא הן תורותיו ועצותיו הקדושות), נתחדשים כנגד זה מחלות ומכאובים חדשים (מבחינה רוחנית) שלא היו עדיין בעולם, ושאין ביכולת לעמוד כלל נגדם אם לא בסגולות ורפואות הצדיק שנתחדשו וירדו כנגדם באלו העיתים".
על משקל האמור בספר המידות "בעיון עמוק בסודות התורה יכולים לפקוד עקרות ולרפאות חולאת חזק" שביאורו כאמור גם על חולי וצרת הנפש, אפשר בודאי לפרש גם את ענין "פקידת עקרות". ופירושו, שכל הזוכה ללמוד ולהגות בספרו של רבי נחמן, יזכה גם "להיפקד מעקרותו ו"ללדת", כלומר להוציא מן הכח אל הפועל את כל כוחות נפשו ומעלותיו המיוחדות, שהיו עד עתה סתומים וחתומים.

לא רק תשובה והתעוררות, תיקון הנפש ורפואתה, נובעים מ"ליקוטי מוהר"ן". גם חכמה ודעת, שכל ישר ועמקות לא מצויה.
"פעם אחת היה מזרז את אחד ללמוד את ספרו, ואמר, שהוא מצוה גדולה ללמוד את ספרו הרבה, ואמר לו שיכולין להיות נעשה בעל מוח גדול על ידי ספרו, כי יש בו שכל גדול ועמקות נפלא מאד על פי פשוטן של דברים. וגם אם יתמידו בספריו הקדושים, יכולין לזכות להיות נעשה איש כשר באמת, ואז יזכה לראות הפנימיות שיש בספריו הקדושים, כי יש בהם פנימיות הרבה מה שאין ניראה על פי פשוטו כלל. אשרי הזוכה ללמוד ולהתמיד בהם הרבה". (חיי מוהר"ן, מעלת תורתו ח').

"וגם השיחה הנוראה שאמר על עצמו: "אני נהר המטהר מכל הכתמים" (חיי מוהר"ן של"ב) מבואר גם כן מדברי רבי נתן, "שסובב בעיקרו על דברי תורתו הקדושה" (דהיינו שהטהרה שרבינו מבטיח לטהר כל כתם ופגם, גם היא נעשית על ידי לימוד ספריו דווקא) ודבר זה ניזכר גם במכתבי רבי נתן, שהרי על הפסוק "ושאבתם מים בששון ממעיני הישועה" מתרגם התרגום (אונקלוס, שקיבל פירושו לתורה מחגי זכריה ומלאכי, הנביאים האחרונים) "ותקבלון אולפן חדת מבחירי צדיקיא" (ותקבלו לימוד חדש מבחירי הצדיקים) ואם כך יוצא שהמילים "מעייני הישועה" פירושן "בחירי הצדיקים", ופירש רבי נתן ש"מעיין הישועה" הוא ספרו הקדוש של רבינו - ליקוטי מוהר"ן - והמים המטהרים, המשמחים כל לב, הם דברי תורתו, וכלשון רבי נתן: "וזהו "ממעייני הישועה", כי דרך זה הוא בחינת מעייני הישועה, שהישועה נובעת ממעיינות שאינם פוסקים, שנמשכין מהנחל נובע מקור חכמה, שהם ישועות בלי גבול וקץ וסוף ותכלית שיכולים להושיע לכל, יהיה מי שיהיה, אפילו אם הוא כמו שהוא" (ליקוטי הלכות אורח חיים הלכות ראש חודש הלכה ה' סעיף כ"ג) "כי הוא מדבר מכלליות הכל, בכלל ובפרט, כולל כל העולמות והדרגות שבעולם, של כל אדם, כקטון כגדול. ...כל אחד לפי מקומו ומדרגתו באותה השעה והזמן, מן הגדול שבגדולים עד הקטן שבקטנים, ואפילו המונחים למטה למטה... אשר ירדו בעוונותיהם עד השאול תחתיות ומתחתיו - לכולם יעורר, יקיץ ויחיה..." (הקדמת רבי נתן לליקוטי מוהר"ן).

בכללי הלימוד של רבי אברהם בן רבי נחמן ("ביאור הליקוטים" כלל הרביעי) מצאנו תועלת נוספת ועצומה ללימוד ליקוטי מוהר"ן, שיש בה בהחלט גם משום הדרכה למעשה, וכך הוא כותב: "כי עיקר כל השגה מהשגותיו תתפעל ותהיה בהתיקונים להמשכת ותועלת השגות התורה שנמצאים בה בעצמה". כלומר מרוב קדושת ועומק החיבור הזה, ע"י עצם הלימוד בו, אפילו בטרם נשתדל בקיום עצותיו בפועל, יתחיל להימשך על הלומד אותו השפע הרוחני ותיקון הנפש הנשפע על ידי קיום הדברים בפועל. לדוגמא, אם נעסוק ונעיין בתורה המדברת על מידת השמחה, אזי אפילו בטרם נקיים את העצות המובאות בה להגיע לידי שמחה, עצם העיסוק בה כבר ימשיך עלינו את אור השמחה והשפעתה הטובה!

דוגמא לענין זה הוא מה שנתבאר בתורה ו', שגילה רבינו בסוד כוונת אלול, ובליקוטי מוהר"ן חלק ב' תורה פ"ז מובא שכוונות אלול הוא תיקון לפגם הברית וכתב בסוף דבריו: "גם עיין במאמר המתחיל "ויאמר ה'" (תורה ו') כי שם מדבר מכוונות אלול, והוא תיקון לפגם הברית, היינו לעיין באותו המאמר, ולזכות להבין בו ולעשות עימו איזה עבודה בעבודת השם - על ידי זה יתקן פגם הברית". ונמצא שכל תורה ותורה, שהיא המשכת תיקונים והשגות אלוקות לרפואת ותיקון נפש רוח ונשמה של השומעים תורתו, נמשכת בבחינה הנ"ל על העוסקים והלומדים את התורה והמאמר ועובדים בו את השם יתברך".

אפילו לעניינים שבחומר מועיל "ליקוטי מוהר"ן".
"אמר לאחד, שצריכין להשתדל מאד לקנות ספריו, כי אפילו כשעומדין בתיבה ומיגדל - הם טובה גדולה, כי ספריו הם שמירה גדולה בבית, לשמור גם את העשירות וממון האדם מכל הזיקות" (חיי מוהר"ן מעלת תורתו ט"ז). וכן כתב רבי אברהם בן רבי נחמן ("באור הליקוטים" בחלק "תפארת הליקוטים" בפתח דבריו בביאור תורה ס'): "אבל באמת כל דבריו נכונים וקיימים, נאמנים ומועילים לעד, והם מסוגלים מאד (להועיל) גם בעניני הגוף, לכל מאורע ותלאה שעובר על האדם (עצתו היא) - שילמוד ויעסוק הרבה בהתורות המדברות מענין זה ובהתפילות וההלכות ממהרנ"ת ז"ל שניבנו עליהם, וכאשר שמעתי בזה כמה מעשיות מאנשי שלומינו.

ועיקר תעלומת סגולותיהם (של התורות ב"ליקוטי מוהר"ן) היא להצמיח גאולתינו ופדות נפשנו, שמחמת זה נשמע מפיו הקדוש שהספר שלו הוא אתחלתא דגאולה".















כתבות נוספות