שאל את הרב

טרנסקסואל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/04/07 08:39 כ בניסן התשסז

שאלה

אני קצת מתקשה לשאול וגם לא יודעת בדיוק את מי אז החלטתי לעשות זאת באמצעות האנונימיות של האינטרנט.

השאלה חשובה לי מאוד ברמה האישית שכן אחד מבני משפחתי הקרובים ביותר שנראה גבר רגיל לחלוטין אומר שהוא לא באמת גבר והוא רוצה להתחיל בתהליך להיות "מי שהוא באמת" כהגדרתו. יש לכך השלכות מרחיקות לכת על חייו ועל המשפחה שלנו.

חשוב לי לציין שאני מאמינה לחלוטין לאותנטיות שלו. גם לא מדובר בבחור צעיר או בגחמה רגעית וכבר פנינו לאנשי מקצוע מתחום הנפש והרפואה ולא לכך מכוונת שאלתי.

מה שמעניין אותי זה מה המשמעות ההלכתית של תוכניותיו (גם הוא לא יודע עד כמה ירחיק לכת והוא בתחילתו של תהליך) והאם הוא (ואנחנו) נוכל גם ללוות את התהליך הזה וגם להמשיך להיות שומרי מצוות.

קל לי יותר לשאול את השאלות באופן תיאורטי ובאמת חשוב לי שנוכל ללבן יחד את הדיון ההלכתי כמו שליבנו את כל ההשלכות האחרות של התהליך.

אז הנה שאלותיי:

א. אני יודעת שיש איסור על שמלת אשה לגבר אבל האיש טוען שאינו גבר ואף ראינו מחקרים שמראים שלטרנסקסואלים יש בלוטה במח שיותר קרובה לבני המין השני. בקיצור: האם האיסור הזה חל עליו?

ב. מה קובע להלכה את מינו של אדם? מה זה אומר על המצוות שהוא חייב בהם? כגבר? כאשה? האם זה תלוי בשאלה האם עבר ניתוחים ואיזה?

ג. אני יודעת שאם הוא ילך לכל הניתוחים האפשריים זה מסרס וזה אסור הלכתית. האם הבעיה ההלכתית נפתרת אם יוותר על הניתוח הסופי? האם היא נפתרת אם ישמור זרע בבנק הזרע לפני הניתוח? האם זה רלוונטי אם כבר קיים את מצוות פרו ורבו קודם לכן?

ד. מה לדעת כב' הר' היחס הנכון לאיש? האם יוכל להמשיך להיות חלק מהקהילה הדתית? האם אני אוכל להמשיך להיות חלק אם אבחר לתמוך בו?

ה. האם ישנם קשיים הלכתיים שטרם חשבנו עליהם? האם ההלכה בכלל עסקה אי פעם במצבו של האיש הזה?

אני מודעת למורכבות של השאלות אבל התשובות מאוד מאוד חשובות לי וקשה לי להתייעץ בעניין עם רב פנים אל פנים.

תודה מראש על התשובות.

תשובה

שלום וברכה

אני מציע לקרוא כרקע את :
http://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA1/R001142.asp
אמנם, הנושא הוא מעט שונה, אולם שם יש מקורות חשובים מאוד לדיון.

א. ההלכה היהודית אינה מתייחסת לעניינים הנסתרים מעין אדם, בתחומים רבים רבים. גם כאן, האדם מוגדר על פי ההלכה כאיש, ועל כן חלות עליו כל ההלכות הנוגעות לאיש. ייתכן ואם יעבור עליהן ויטען שהיה אנוס – הוא יוגדר כ"איש אנוס" (אני בספק, אולם אפשרות זו קיימת), אולם ביסוד הדברים הוא גבר.
ב. איני זוכר היכן יש מאמר על העניין, אולם ככל הידוע לי אין פוסק אחד בעולם שיגדיר אדם כאישה. הוא מוגדר כגבר בשל העובדה שהפיזיולוגיה הנראית שלו היא כשל גבר, וכל ההתייחסות אליו היא כאל כזה.
ג. אין לכך כל קשר לזרעו או לקיום מצוות פרו ורבו.
ד. זו שאלה קשה ועדינה מאוד. אנו כוללים בקהילה היהודית גם עוברי עבירות, ויש הרבה מן העיוות ולעתים מן הצביעות כי אנו בוחרים איזה עוברי עבירות אנו כוללים ואילו לא. ברם, כאן מדובר על משהו עמוק יותר משאלת העבירה והמצווה, כיוון שהוא נוגע להגדרת האדם, המיניות, המשפחתיות וכדו' – שאלה שורשי השורשים של הקיום, ומופיעים כבר בפרקי הבריאה ולא "רק" כמצווה מאוחרת. אני מעריך כי לאור ההלכה שאינה מכירה כלל בניתוח זה היחס אליו יהיה בלתי אפשרי, כי הוא ירצה להיתפס כאישה ואילו הקהילה תסרב בכל תוקף לראותו ככזה (הוא לא יוכל להיכנס לעזרת נשים). הדבר אינו אומר כי חמלה ורחמים וקשר עימו אסורים. להפך, ייתכן שתהיה הערכה מאוד גדולה כלפי מי ששומר אתו על קשר ותומך בו במצבו הקשה.
ה. ההלכה לא הכירה ניתוח לשינוי מין. אולם, ככל שאלה חדשה אנו מפשיטים שאלות הלכתיות קדומות ועומדים על העיקרון שבהלכות אלה, ומכוח זה אנו פוסקים בשאלות חדשות.

כל טוב ושלא נדע

כתבות נוספות