שאל את הרב

לימוד למבחן בשבת

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 21/03/07 23:09 ב בניסן התשסז

שאלה

שלום!

רציתי לשאול מה הדין לגבי למידה למבחן בשבת.. ואם זה תקף גם במקרים שממש דחוף כמו שביום ראשון יש מתכונת או בגרות..

תשובה

שלום וברכה!

גם בספר "שמירת שבת כהלכתה" (בפרק כח סעיף פד)וגם בספר "מנוחת אהבה" (חלק א', פרק יא סעיף ט"ז)פסקו שמותר ללמוד בשבת למבחן, ב"מנוחת אהבה" הסביר זאת כך:
"הואיל והצלחה במבחן אינה צורך חול, אלא תעודת כבוד והוכחה על ידיעת חומר לימוד מסוים." כלומר- עיקר הלימוד הוא בשביל הידע, ואותו רוכשים בשבת. (ולכן לימוד למבחן כאשר אינו מעוניין בידע הנלמד, אלא אך ורק מעוניין בהצלחה במבחן- ייתכן שיהיה אסור ללמוד בשבת, וכך הסתפק הרב אוירבעך זצ"ל במצב כזה, כמובא בשמירת שבת כהלכתה- אולם ספק זה הוא כמובן רק בלימודי חול)

אולם כל מה שאמרנו עד עכשיו הוא בהנחה שמותר ללמוד לימודי חול בשבת. (בלי קשר למבחנים)ובשאלה זו נחלקו הפוסקים:
מהשו"ע באורח חיים סימן שז סעיף יז משמע שמתיר אך ורק לימוד בדברי תורה, ולכן ההולכים אחר מרן אסור להם ללמוד בשבת לימודי חול, אולם יש מקלים, והמשנה ברורה כתב שכן נוהגים, ועל פי זה להולכים אחר הפוסקים האשכנזים יש יותר מקום להתיר, אך המשנה ברורה סיים שירא שמיים יחמיר.
לסיכום:
לכל הדעות מותר להתכונן למבחן בלימודי קודש בשבת.
בלימודי חול- להולכים על פי השו"ע יש מקום להחמיר, ולהולכים על פי הפוסקים האשכנזים יש יותר מקום להקל (אך גם להם ראוי להחמיר), ואם כל לימודו הוא בשביל המבחן עצמו- ואינו מתעניין כלל בחומר עצמו- יש יותר מקום להחמיר.

לסיום אני ממליץ שיהיו בבית הספרים שמירת שבת הכלכתה ומנוחת אהבה, שהם ספרים נוחים מאוד לשימוש ושווים לכל נפש, וכן יש בשניהם מפתח מפורט לפי הא"ב, כך שכל אחד יכול למצוא בקלות תשובה לשאלותיו.

בברכת הצלחה בבחינות וחג שמח מאוד!
ישראל

כתבות נוספות