שאל את הרב

נישואי כהן וגרושה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 08/03/07 15:30 יח באדר התשסז

שאלה

בעבודה שלי יש אישה גרושה בת 40 והיא התחילה קשר עם כהן גרוש. שניהם אינם מעוניינים בילדים נוספים אלא רק בקשר זוגי. האישה מסורתית ולכן היא בבעיה, מצד שני היא לא דתית ולכן יכול להיווצר מצב שהיא תחליט בכל אופן לחיות עם הכהן.

האם יש דרך הלכתית להפקיע את הכהונה כאשר ברור שלא תהיה השפעה על הדור הבא וכן יש חשש ממשי שללא ההפקעה הם יחיו יחד בכל מקרה. בנוסף, היא טוענת שבכל מקרה, בסקטור החילוני, גם אם הכהן מתחתן עם רווקה היא בד"כ אינה בתולה. אם כן מה שונה המעמד של הגרושה מהרווקה שאינה בתולה.

אשמח לקבל את התשובה בהקדם כדי לסייע לאישה להחליט לפני שהיא תיקשר רגשית לכהן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום ובורכה!

אני מצטער על האיחור במתן תשובה. פשוט נוצר לנו עומס של שאלות.

לגוף הענין.

אין שום דרך להפקיע כהונה מכהן, אא"כ הוא יחלל כהונתו ע"י נשואין עם גרושה.

כהן שמתחתן עם גרושה נהיה חלל ופסול לכהונה גם צאצאיו שיהיו מאותה אישה לא כהנים יותר. בנוסף לכך כהן שמתחתן עם גרושה עובר על איסור מהתורה אע"פ שקידושיו קידושין. חשוב גם להעיר שמבחינת רבנות הראשית לישראל כהן וגרושה הם פסולי חיתון ואף אחד לא יחתן אותם.

ב. איסור גרושה לכהן הדיוט וגרושה ואלמנה לכהן גדול זו גזרת התורה שקשורה שקשורה לדיני קדושה וטהרה של הכהנים וקשה להבין את הרציונל העומד מאחורי זה.
אמנם ע"פ התורה אין שום איסור רווקה לכהן אפילו אם היא איננה בתולה. גם אין איסור חכמים בדבר. אמנם רווקה שמוגדרת כזונה מהתורה גם אסורה לכהן. זונה ע"פ התורה זו אישה שקיימה יחסים עם אדם שאסור עליה, כגון גוי, ממזר וכד'. רוב הפנויות אפילו אלו שאינן בתולות לא מוגדרות כזונות מהתורה. ולאדם יש חזקת כשרות עד שיוכח אחרת, לכן סומכים על כך כדי להתיר בחורה שאיננה בתולה לכהן. אך אי אפשר לעשות את הדבר כאשר בבירור יש מצב של אישה האסורה על כהן מהתורה.

בברכה,

חיים דב בריסק, צוות ישיבת הר עציון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות