שאל את הרב

חייבת לשאול רב?

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 25/02/07 21:33 ז באדר התשסז

שאלה

יש לי בעיה. הרבה אנשים יגדירו את זה חוסר בגרות. אולם אני חושבת שהיא נובעת ממשהו אחר שלא עליתי עליו. יש לי בעיה להרים טלפון לרב ולהתייעץ בעניינים שהם לא של הלכה. כאילו אני מרגישה שזה ביזבוז זמנו של הרבה...לשמוע לבטים ומצוקות. לדוגמא: לבטים בענייני זיווג או הכוונה בעניין מקצוע וכו, אני לא מהסוג ששואלים בקלות כל דבר אני חייבת לחשב לפני אם זה מן הראוי או לא.

אם כן האם משהו לא בסדר בי? מה באמת רבנים ישמחו להיענות ומה יהיה בגדר טירחה עבורם?

תודה מראש

תשובה

שלום רב,

צריך להבדיל בין שני תחומים שונים. בעניינים הלכתיים טהורים אנחנו צריכים לפנות אל הרבנים כדי ללמוד ולדעת מה לעשות. אם יש לי שאלה באיך אני צריך לשמור שבת או להתפלל אני צריך לשאול רב, הוא הסמכות העליונה בנושאים כאלה.

אולם, יש נושאים אחרים, בהם הרבנים אינם בהכרח המבינים הגדולים ביותר. אם אני מתלבט איזה מקצוע ללמוד, הרב לא יוכל בהכרח לעזור לי לבחור מקצוע מסוים. הוא כן יוכל להאיר את עיני בנוגע לשיקולים שלפי דעתו צריכים להניע אותי לבחירה זו או אחרת, אולם אין מדובר בפסק הלכה, אלא בהמלצה של אדם שאני מכבד ומעריך את דעתו. כנ"ל בנוגע לשאר תחומי החיים. רב לא יגיד לי עם מי להתחתן. הוא יכול להגיד לי מה כדאי, לפי דעתו, לחפש.

כל זה, כמובן, בנוגע לרבנים שמכירים את השואל. אני לא רואה טעם גדול בשאלת רב שאינך מכירה שאלות אישיות, ואיני רואה סיבה להתייחס לתשובות שהוא יתן בצורה מחייבת.
כמובן, יש רבנים שיש להם ניסיון רב בנושאים אלו ואחרים (פסיכולוגיה, בחירת מקצוע וכדו') שניתן ללמוד מהם הרבה בעניין, אבל סמכותם בנושאים אלו שונה מהותית מסמכותם בנושאים הנידונים בד' חלקי השולחן-ערוך.
אין לך סיבה להרגיש רע עם עצמך שאת לא מוצאת לנכון לשאול רבנים שאלות אישיות. זה המצב הנורמלי. את בסדר.
מותר להתייעץ עם רבנים, אולם אין חובה לעשות כן, ובוודאי שאין לדברים תוקף מחייב.

אם בכל מקרה את רוצה לשאול רבנים שאלות אישיות, והחשש שלך הוא שאת מטריחה אותם, אין לך מה לדאוג. רבנים בדרך כלל מאוד שמחים לעזור לאנשים (אם הם יכולים) בכל דרך. אם באמת הדבר נעשה לטורח רב, אז אחריותם היא לדאוג שהם לא כורעים תחת העומס. זה בעיה שלהם ולא שלך. בשאלות אישיות עדיף להתגבר על הבושה ולדבר עם רבנים המכירים אותך ושאת מרגישה שתפיסת העולם שלך דומה לשלהם.

יוחנן, צוות ישיבת הר עציון
(המשיב אינו רב)

כתבות נוספות