שאל את הרב

מנהגי הבדלה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 24/02/07 21:10 ו באדר התשסז

שאלה

רציתי לדעת למה בהבדלה שמים את הציפורניים מול הנר. (עבודת חקר...)

ואם יש לך מקורות להפנות אותי אליהם שאני אמצא עוד חומר.

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום רב.
בהבדלה נוהגים להסתכל בצפורניים, ויש לכך כמה סיבות:
א. במשנה במסכת ברכות כתוב: "ואין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו". כלומר צריך ליהנות מאור הנר בזמן הברכה. ובגמרא מפורט " וכמה? אמר עולא: כדי שיכיר בין איסר לפונדיון" כלומר כדי שיוכל להבדיל בין 2 סוגי מטבעות. וכתב ה"טור": "ועל כן מסתכלין בצפרנים לראות שיוכל ליהנות ממנו ולהכיר בין מטבע למטבע כמו שמכיר בין צפורן לבשר" שהרי אין לאדם מטבעות בכיס ולכן מסתכל על גופו.
ב. כתב "המרדכי": "עד שיאותו פירוש עד שמרגיש בוהק אור נר של הבדלה." כלומר אנו רוצים ליהנות ולכן אנו מסתכלים על השתקפות של האור, ושוב, מה שהכי זמין לאדם בשביל לראות את בוהק האור זה הציפורניים שלו.
ג. ממשיך שם "המרדכי": "כי זוכרים על צפורניו של אדם הראשון" כלומר בחז"ל יש דיעה שאדם הראשון לפני שחטא היה מכוסה בכל גופו בחומר כמו הצפורן שהגן על כל גופו. ורק אחרי שחטא עשה לו הקב"ה עור. ולכן מסתכלים דווקא על הצפורניים. (עצם הברכה על הנר במוצ"ש היא זכר לכך שבקב"ה גילה לאדם הראשון את האש במוצ"ש, לעוזז אותו אחרי גירושו מגן עדן.)
ד. כתב ר´ נטרונאי גאון : " כך הוא המנהג תחלה מכניס אצבעותיו לתוך ידיו ומחשיך תחתיהן ואחר כך פושטן והנה אור במקום חשך ומברך שכבר הוא נאות מן האור" כלומר כאשר מכופפים את האצבעות יש חשך בתוך כף היד. ואז כשפושטים את האצבעות ופותחים את היד, כף היד מוארת וכך אנו נהנים מאור הנר.
ה. הטור כתב עוד : " ונהגו הראשונים להביט בשרטוטי הכפים עד שיכיר ביניהן מפני שהן מצויות" כלומר שנהנה מהאור בכך שיכול להסתכל על כף ידו ולהבדיל בין הפסים. ולפי זה לא מסתכלים דווקא על הציפורניים אלא על כף היד בכלל.
ו. עוד כתב הטור: " ושמענו מזקנים שאומרים שיש בשרטוטי פסת היד סי´ להתברך" וגם לפי טעם זה. לא צפורניים אלא כף היד
ז. עוד כתב הטור: " ועוד מנהג אצלנו להביט בצפרנים ואומרים מפני שהן פרות ורבות לעולם" וגם זה סימן ברכה
ח. הרמ"א בספרו "דרכי משה" מוסיף שע"פ הקבלה יש כאן סוד שלא מסתכלים על פנים כף היד אלא דווקא על הצד האחורי שבו הציפורניים. ולכן מקפלים את האצבעות מעל האגודל, ואח"כ הופכים את היד ומסתכלים על גב היד.

בברכה
אפי קיציס


מקורות :
טור אורח חיים סימן רצח בית יוסף ודרכי משה שם

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות