שאל את הרב

הנחת תפילין לאישה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 19/02/07 21:39 א באדר התשסז

שאלה

כבוד הרב שלום,

שמי נאור ואני בן 15 מירושלים.

קראתי דיון באיזשהו מקום, והגיע שדיברו שם על הרפורמים והנחת תפילין לנשים.

ונשאלה שם שאלה

שאני יודע בערך את התשובה, זאת אומרת על הפשט

מין התורה מצווה שרק הגברים יניחו תפילין ושזו מצווה שמצווית לגברים ולא לנשים.

אני רוצה אם תוכל ואי'ה שתרחיב לי קצת על הנחת תפילין לנשים למה זה אסור ומה הבעיה בזה.

תודה רבה כבוד הרב, מעריך ומכבד את עבודתך עד מאוד !

ערב טוב ואדר שמח.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ב"ה


שלום.

אענה לך בכמה מישורים:

[במשור ההלכתי ]התשובה מאוד פשוטה : אישה לא מניחה תפילין. ודבר זה נפסק להלכה בשו"ע אורח חיים סימן לח.
[במישור הפרקטי ]והמעשי אז אציין כי תפילין מצריכות גוף נקי. ואם הגוף לא נקי אז אסור להניח תפילין .וכיוון שהקב"ה ברא את האישה בצורה כזו שלעיתים הגוף לא נקי אז אי אפשר לחלק ולסמן מי יכולה להניח תפילין ומי לא יוכולה ולכן קבעו כלל גורף בדבר זה. ואכן מצינו שמיכל בת שאול הניחה תפילין אך בתלמוד הירושלמי אנו רואים שזה היה בניגוד לדעת ההלכה כאמור לעיל.

[במישור הרוחני] אישה לא צריכה להניח תפילין משום שהיא יכולה להשיג את ההשגות הרוחניות הגבוהות גם ללא תפילין. מפני שדרגתה גבוהה יותר מאשר האיש. כן אתה קורא נכון הדרגה הרוחנית של האישה גבוהה יותר מהאיש . ולכן האיש צריך את התפילין ואת הקשירות כדי להקשר להקב"ה ואילו האישה לא זקוקה לזה מפני שהיא תמיד ליד ה' (כל אישה שתשאל היא תגיד לך שהיא פוגשת את הקב"ה תמיד -ולכן תהליך הלידה מתרחש רק אצל אישה כי היא [ליד ה'] = [לידה]. ומכאן נובע הבדל גדול בעיקרון שחכמים פטרו אישה מקיום מצוות שהזמן גרמן מפני שהן לא זקוקות למצוות האלו כי דרגתן גבוהה יותר.

ואוכיח לך את זה ממעשה בראשית : ראה נא שהקב"ה ברא את העולם מהחומר הגס וכל יום יש עליה בדרגה עד שבסוף ביום השישי נברא "נזר הבריאה" שהוא האדם הראשון והוא עומד בראש הפרמידה ובשבילו נברא העולם אבל האישה שלו נבראה אחריו והיא נמצאת מעליו מבחינה רוחנית כי היא נבראה אחרונה . ודו"ק.


אנא תהדהד את הדברים האלו שכתבתי לך , תחשוב עליהם ואם יש לך שאלות נוספות אשתדל להשיבך דבר במהרה.


יום טוב,

עוזיאל אליהו,

.


👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות