שאל את הרב

להאמין לאנשים עם כוחות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/12/06 10:47 ח בטבת התשסז

שאלה

האם מותר להאמין לאנשים שקוראים בכף יד או אנשים עם כוחות מיוחדים שרק נכנסים אליהם והם כבר יודעים הכל הרי כתוב בספר דברים פרק י"ח שאסור להאמין לדברים כאלה אז למה הולכים לאנשים כאלה?

תשובה

שלום וברכה,
שאלתך היא שאלה טובה וחשובה, ואני שמח שהיא עולה.
חשוב להבחין בין הדברים לפני שאנו מתחילים לרדת אל פרטי הנושא. ישנם כמה כיוונים שחשוב לברר אותם ואשתדל לעסוק אחד לאחד.

1. יש רמאים בעולם.
2. האם ישנם כוחות מופשטים בעולם?
3. מה הגבולות להתעסק איתם?
4. האם מותר הדבר? ואם כן, האם יש לכך תועלת?

לא נכחד, שדברים אלו שעולים מידי פעם, יש להם רקע גדול, ודיונים גדולים שהיו בעבר, ואנו הקטנים איננו יכולים להיכנס אל כל הצדדים והעניין, שאז ספר שלם אולי לא יספיק, אך אשתדל לגעת בכמה נקודות, בגישות הכלליות שיש ואקוה שה´ יעזור ונזכה לברר את הדברים כפי הצורך.

1. ביחס לכל דבר, חשוב לברר האם הוא אמיתי או שהוא רמאות. כיום ישנם בעולם אנשים רבים המשתדלים על ידי כלים מכלים שונים לזכות לאהדה ולתשומת לב, ואף לכסף, ובשביל זאת הם ישקיעו את הכל. האמת נזנחת לפינה צדדית ולכן חשוב לדעת לברר האם ישנו אמת בכל הדברים האלו.
בדברים אלו צריך זהירות גדולה, שלא לאשר מישהו שהוא רמאי ושלא להפליל מישהו שהוא בסדר. לפעמים אנחנו לא אלו שמסוגלים לברר את הדברים, ואנו צריכים אנשים גדולים שיכוונו אותנו, ולפעמים הדברים ברורים מעל גבי השולחן שהם רמאות קלה בלבד. חשוב להבדיל בין אנשים שאומרים על כוחות שיש להם וטענים להשתמש בהם להצגות, כגון כיפוף כפיות וטלפתיה ועוד להנאתם, לבין אנשים העושים זאת בעבודת ה´. כאשר אדם משתמש עם הכוחות לקרב את ישראל אל אביהם שבשמים, והוא מקשר את הכוחות שלו לה´ ממילא אם אין כפירה במה שהוא אומר, יש מקום לקבל את הדברים, יש מקום להתייחס אליהם ברצינות. אך כאשר הדברים מהוים רק ככוחות בלבד גם אם יש בהם ממשות, אין להתייחס אליהם, שהם לא קשורים אל הקדושה. גם בזמן קדום היו כוחות של טומאה בעולם, שהיו נביאי שקר, שהיתה להם נבואת שקר מדברי רוחות הטומאה, רוחות שתפקידן להעמיד את האדם בנסיון, וחשוב לברר את מקור הכוחות האם הן מהקדושה או מהטומאה, ולהתרחק מכל דבר של טומאה.

2. אנו יודעים שאנו חיים בעולם שברא הקב"ה ובעולם הנפלא הזה ישנם דברים נגלים ודברים נסתרים, דברים שאנו יכולים לקלוט אותם ודברים שהם עליוניים מעלינו. ישנם כוחות גשמיים וישנם כוחות רוחניים ואף כוחות מופשטים. בדורות עברו, היו לגדולי ישראל כוחות עליוניים מאוד, עד כדי כך, שגדולי ישראל היו יכולים להחיות מתים, כפי שכתבו על חכמי התלמוד, וכפי שמופיע במקומות רבים בגמרא. בדורות המאוחרים יותר, נחלקו הדעות האם לגדולי ישראל יכולים להיות כוחות כאלו או לא. גדולי החסידות טענו שיש , ואילו הגדולים שהתנגדו לחסידות התנגדו גם לדברים אלו וטענו שאין בהם ממש.
בסופו של דבר, אנו יודעים כיום שלגדולי ישראל היו כוחות מופלאים, והם השתמשו בהם לדברים גדולים וחשובים. (כך שמעתי מהגר"א שפירא שליט"א). כיום אנו שומעים על אנשים שאינם ידועים כגדולי ישראל, שאף הם טוענים על כוחות שבעבר היו רק לגדולי ישראל. לכן באופן הפשוט אמורה היתה להיות נטיה שאין בהן ממש, אך דבריהם בנויים על כך, שאנו מתקרבים לגאולה, ולכן ישנן התעוררויות כאלו גם אצל אנשים שאינם גדולי ישראל, קול פנימי, תחושות פנימיות שיש בהן משמעות רבה. במצב זה, שוב התעורר הדיון על אמיתות הדברים. ושוב הנקודה שראוי לבחון אותה היא האם הדבר בא לחזק את עבודת ה´, לחזק את התורה והמצוות או שמא לא. אכן ישנם כיום עוד החוששים מלהתעסק עם הנושאים האלו, בשל פחד מנזקים כפי שסבל עם ישראל בעבר משבתאי צבי שר"י אך הפחד הזה גם גרם לנזקים אחרים, כגון דחיתו של הרמח"ל ושריפת ספריו. כיום יש לעולם התורה עצמה גדולה והוא יכול לדחות דברים שליליים אם יתגלו שאין בהם ממש או שהם הורסים, ולכן חשוב שלא לפחד מהם, לדעת לבחון האם הם קשורים לעבודת ה´ או לא.

3. חשוב שכאשר מתעסקים עם הדברים האלו יש לשמור על הגבולות. אדם שסומך יותר מידי על דברים אלו, עלול ליפול למצב שהוא לא יהיה יציב, שהנסתר יהיה רב על הנגלה, ושבפועל הוא יאבד את כל הכוחות שלו לפעול ולעשות בחיים שלו. השיעבוד אל הדבירם האלו מזיק הרבה יותר מדברים אחרים ולכן חשוב לדעת לקחת את הדברים בפרופורציה הנכונה, וכך שלא להינזק מהם.

4. האם מותר הדבר? דבר זה מתחלק לכמה חלקים, ואפרטם בעז"ה. א. עתיד – רק נבואה יכולה לגלות על העתיד, וחכם עדיף מנביא, אך כוחות אחרים אינם יכולים לגלות על העתיד, לכן אם אדם טוען על פי כוחות אלו או אחרים על העתיד הוא שוטה, ואם אומר שכך נאמר לו מגבוה, יכול להיות שיהיה לו דין של נביא שקר.
ב. אמירה על המציאות – יכול להיות לאנשים כוחות וראיה של מציאות באופן אחר משלנו, ואין בכך פסול, אלא שחשוב שלא להכשיר אצלהם כל דבר. לפעמים אדם יכול לראות כל מיני דברים אך לא לדעת כיצד להשתמש בהם. לכן חשוב לעשות הבדלה בין הכרה בידע לבין הבנה במה לעשות. אדם שרואה דברים ואינו יודע לעסוק בהם עדיף שלא יראה ולא יתעסק. שלא יזיק. ג. ניחוש אסור. אסור לפעול על פי ניחוש ועל פי כוחות אלו, אלא להכיר מציאות ואם ההדרכה קשורה לעבודת ה´, צריך להתייעץ עם תלמיד חכם לבחון האם ההדרכה היא על פי התורה, וממילא ההדרכה היא של התורה ולא של כוחות שאין לנו השגה בהם.
התורה אוסרת לנו ניחוש והליכה אחר כוחות הטומאה, ולא כוחות המופיעים אצל צדיקים, שבהם אין בעיה. וכך ראינו בגדולי ישראל בכל הדורות כוחות מיוחדים, והם השתמשו בהם לפי דעתם והבנתם הרחבה.
אני מקוה שהצלחתי להבהיר את הדברים, ואם עדיין דרושה עזרה אשמח לענות ולעזור בכתובת שלי.
בברכה
יצחק.
Zahig2@shoresh.org.il

כתבות נוספות