שאל את הרב

ברכת הגומל,קריאת שמע

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 03/12/06 22:19 יב בכסלו התשסז

שאלה

שלום,

א)האם עדיף שגבר שצריך לברך הגומל יברך הגומל ויפטור בברכה הזאת אישה שצריכה לברך ברכת הגומל?

ב)האם מותר בתפילת שחרית או בתפילת ערבית,לומר לפני שמע ישראל הריני מוכן לקיים מצוות עשה של קריאת שמע דשחרית ולקיים מצוות יחוד השם.

או בערבית".....קריאת שמע דערבית....

?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

א. הפוסקים התלבטו בשאלת ברכת "הגומל" לאשה, מצד אחד ברור שהיא חייבת כמו איש, מצד שני יש לומר ברכה זו בפני עשרה אנשים ומתעוררת בעיית צניעות. "ערוך השולחן" מביא בשם כמה אחרונים שאדם ששמח ביותר בהצלת אשה, כגון בעלה, רשאי לברך "הגומל" במקומה גם אם הוא עצמו אינו מחוייב. הרב ח"ד הלוי בספר "מקור חיים השלם" מסיק שלא שמענו שאשה תברך. מצד שני, היום הפך להיות מקובל יותר ויותר שאשה מברכת אחרי לידה. מן ההתלבטות יוצא שהפתרון הטוב ביותר הוא זה שהצעת בשאלה – שגבר שממילא צריך לברך "הגומל" לעצמו, יוציא אשה ידי חובה.
ב. לפני קריאת שמע יש לכוון בלב לצאת ידי חובת קריאת שמע ומצוות יחוד השם אבל לא לומר זאת בפה. מאחר ויוצאים במחשבה, והרי קריאת שמע עצמה צריכה כוונה לפחות בפסוק ראשון אין צורך להפסיק בין ברכה שניה לקריאת שמע בדיבור ולכן ראוי שלא להפסיק בדיבור אפילו לצורך הכוונה, גם בקריאת שמע של ערבית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות