שאל את הרב

כיסוי ראש

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 20/11/06 17:22 כט בחשון התשסז

שאלה

שלום!!

רציתי לברר כמה דברים בנוגע לכיסוי ראש:

האם כיסוי ראש הוא חובה (יש הרבה נשים דתיות שלא הולכות עם כיסוי ראש)

והאם מותר לשים כיסוי ראש שבו חלק מהשיער חשוף.

תודה!!

תשובה

שלום וברכה.
א. חובת כיסוי ראש:
חז"ל למדו חובת כיסוי ראש דרך רמז מפסוק בבמדבר פרק ה' פסוק יח שמדבר על אישה סוטה:
"והעמיד הכהן את האשה לפני יקוק ופרע את ראש האשה ונתן על כפיה את מנחת הזכרון מנחת קנאת הוא וביד הכהן יהיו מי המרים המאררים:"
בפסוק נאמר שכהן פרע ראשה של אישה, מכאן משמע ששיער ראשה היה אסוף, מכוסה.
מקורות עיקריים לחובת כיסוי ראש אנו מוציאים בגמרא. במסכת ברכות דף כ"ד עמ' א' "נאמר טפח באישה ערווה" ( כלומר שאסור לגלות טפח של מקומות שמוגדרים ערווה ). גמרא מבררת על איזה מקומות מדובר, ומעלה ששיער באישה ערווה. כלומר יש איסור גילוי טפח של שיער באישה. במסכת כתובות עב: נאמר "העוברת על דת יהודית יוצאת ללא כתובה". גמרא מביאה כדוגמה לדת יהודית – הולכת בשוק וראשה פרועה.
מכאן למדו הראשונים והפוסקים שיש חובת כיסוי ראש לנשים . שו"ע באבן העזר ס' כא סע' ב פסק :
" לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, אחת פנויה ואחת אשת איש. "
מפרשי שו"ע הסבירו דבריו בענין פנויות, שמדובר בגרושות ואלמנות ולא בבחורות שאף פעם לא היו נשואות. אך גם רווקות, הלא מחויבות בכיסוי ראש, צריכות לאסוף שיער בקוקו וכד' ולא להסתובב עם שיער פזור. לסיכום - ראינו שיש חובת כיסוי ראש או מהתורה ( פסוק שהזכרנו וגם איסור גילוי ערווה ) או מתוקף דת יהודית.
הזכרת שיש נשים דתיות שלא הולכות עם כיסוי ראש. הבעיה הזאת לא חדשה והיו פוסקים שניסו להתמודד עם המצב. הרב משאש, מחשובי הפוסקים הספרדים נשאל על נשים צדקניות ספרדיות שלא מקפידות על חובת כיסוי ראש. בתשובתו הוא ניסה ללמד זכות על אותן נשים. הרב משאש ניסה להסביר אחרת לגמרי את הגמרות, את פסקי הראשונים וכך הגיעה למסקנה שברמת העיקרון מותר ללכת גם בלי כיסוי ראש. אך צריך לשים לב, מתוך השאלה ותשובת הרב משאש בפנים, רואים שהוא נדחק לפינה, הוא ניסה ללמד זכות, להצדיק מצב נתון בדיעבד ולא לכתחילה. גם אם נקבל פסיקתו, צריך לזכור שהוא דעת יחיד וכל הפוסקים חולקים עליו ואוסרים. לכן אין לקבל את פסיקתו של הרב משאש מעבר ללימוד זכות על נשים דתיות. לי, אישית, כואב לראות איך נשים דתיות עוברות על ההלכה שאין להן כ"כ על מי לסמוך. אני מאד מקווה , שהדבר לא נובע מתוך רשעות, אלא מחוסר ידע.
יש גם מחלוקת הפוסקים באיזה מקומות ובאיזה מצבים אישה חייבת בכיסוי ראש. לשיטת רוב הפוסקים אישה חייבת בכיסוי ראש בכל מקום, למעט ביתה או כל מקום סגור, כאשר אין באותו מקום אף גבר זר. יש פוסקים שאומרים שמצווה מן המובחר להסתובב בכיסוי ראש גם בבית, גם כשאין אף אחד. דבר זה נלמד מהגמרא, שמספרת על אישה, שקורות ביתה לא ראו שיערה מגולה אף פעם ובגלל זה כל בניה היו כהנים גדולים. יש מקצת הפוסקים שמתירים לגלות שיער בביתה של אישה או בחצר הפרטי שלה גם אם יש שם גברים זרים או שהם יכולים לראות. אך רוב הנשים היום לא נוהגות כך, אלא מכסות ראשן תמיד אם נוכח גבר זר.
ב. עד כמה צריך לכסות את השיער:
בענין הזה יש מחלוקת פוסקים:
חתם סופר וחזון איש פסקו שיש לכסות את כל השיער, שלא תחשף אף שערה.
הרב משה פנשטיין למד מדברי הגמרא בברכות, שאיסור חל כשמגלים טפח של שיער, אך עד השיעור הזה מותר. לכן, לשיטתו, מותר להשאיר שיער חשוף בגודל של טפח ( כ 9 ס"מ ). לא מדובר באורך של שיער, אלא בשטח של כ 3 על 3 ס"מ בכל השיער הלא מכוסה. כלומר ניתן להשאיר מחוץ לכיסוי ראש בלורית קצרה וקצת שיער מאחורה או בצדדים. כך נוהגות היום רוב הנשים בציבור דתי לאומי, בציבור החרדי נהוג כדברי החזון איש. מקווה שעזרתי לך.
בברכת כל טוב,
חיים ב.
צוות ישיבת הר עציון

כתבות נוספות