שאל את הרב

עונש מוות ביהדות???

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/09/05 18:52 ח באלול התשסה

שאלה

בס"ד

שלום רב!

יש נושא שקשה לי מאד,בפרשת השבוע אנו קוראים על דינים שונים וכמעט בכולם העונש הוא עונש מוות (בסקילה).

אני מבין את הטעם שניתן בכתוב אולם עדין קשה לי לקבל כיצד ביהדות הנהדרת שלנו שערך החיים כל כך מקודש ויקר יש שימוש שכיח (לכאורה) בעונש המוות.

לגבי עונש הסקילה נראה לי מאד ברברי ואכזרי.

עזרו לי להבין את הרעיון מאחורי עונשים איומים כאלו.

תודה רבה לכם אתם נהדרים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לדרור שלום,
שאלתך היא יפה מאוד וחשובה אלא שיש בה הרבה דרגות של הבנה , אני אשתדל ללכת מהנמוכה יותר לגבוהה יותר (אני יותר מתייחס לעבירות כמו חילול שבת גילוי עריות ושפיכות דמים ועבודה זרה, ופחות ל"בן סורר ומורה" שהוא עניין העומד בפני עצמו):

1. קודם כל אסור לנו להיות יותר מדי יפי נפש. ישנם אנשים "רשעים" שמגיע להם למות, אני לא חושב שאני צריך להביא דוגמאות מההיסטוריה אבל זה ברור אפילו לך שיש אנשים שכן יגיע להם לקבל עונש מוות. השאלה היא מהו הגבול והאם אנו תמיד מבינים כמה חמור המעשה.

2. צריך לדעת שבית דין שהייתה הורגת פעם בשבעים שנה הייתה בית דין קטלנית, כלומר רוח התורה איננה להרוג כל הזמן - דרישת התנאים שהתורה דורשת כדי שייווצר מצב שאדם יקבל עונש מוות הוא רחוק ביותר ובא לברר שרק מי שבאמת מגיע לו יקבל את העונש. אולי התנאי הכי חשוב בזה זה "ההתראה" , לפי ההלכה כדי שבית דין יהרגו אדם צריך שבאותו זמן שהוא מבצע את המעשה יבואו אליו שני עדים (דבר שבהחלט לא שכיח) ויגידו לו זה אסור מהתורה ואתה מתחייב על זה מיתה, והוא חייב לומר [אני יודע ובכל זאת אני עושה את זה] , אין ספק שאדם כזה הוא כופר גדול שאין עוד שום יראת אלוקים בלבבו וניתן יותר להבין את חומרת הדבר.

3. צריך לדעת שמצב של סנהדרין ועונש מיתה זה מצב של עם ישראל שלם, זה מצב של ימות המשיח, לא כמו היום. "משרבו הרוצחים גלתה סנהדרין" זאת אומרת בית דין לא סתם מענישים כל חוטא אלא מטרתם העיקרית היתה לשמור על החברה של עם ישראל מתוקנת, בית דין זה לא מוסד פרטי= בא לתקן אותך אלא בעיקר מוסד כללי שאחראי על העם. צריך להסתכל על עונש המיתה בהסתכלות של כל עם ישראל, כשכל עם ישראל קדוש ומקיים מצוות ולומד תורה ויש בית מקדש ופתאום מתגלה איזה פושע כזה רשע שיש לנו חשש שיהרוס את כל העם וידרדר את הכל, יש צורך לעשות מעשה מתריע וקיצוני כדי למגר את התופעה (כמו כן העובדה שאדם נהיה כזה בחברה כל כך מתוקנת גם מחמירה את ההסתכלות שלנו עליו), המטרה שמירת החברה וכל העם, לא סתם להרחיק אותו מהחברה אלא אסור שיהיה כזה דבר, כשעם ישראל כבר מדורדר רוחנית ויש הרבה פושעים, אין זה בכוחה של סנהדרין ועונשיה להציל את העם, אין עניין להרוג את כל הפושעים אלא יש צורך להחזיר את העם בתשובה. במצב כזה הסנהדרין "גולה" מתפרקת, (היום למשל ברור שזה לא שייך -עלינו קודם כל לשנות את החברה ולהחזיר את העם בתשובה, כשהעם יהיה שלם ומאמין - הוא יוכל לקבל את ההנהגה הציבורית ששואפת לשלמות כל כך גדולה).

4. הגענו לשני ההסברים האחרונים היותר עמוקים: צריך להבין את העניין של "שכר ועונש", הרי ידוע שביהדות אין כזה דבר "עונש"= מגיע לך אלא יש "כפרה" זאת אומרת התורה רוצה להציל אותך, להציל את נפשך, לתקן אותך. ישנם עבירות שניתן לתקן את החושך שהם עשו על ידי קורבן או מלקות וכו´, ישנם עבירות שכל כך חמורות (ושוב צריך לזכור את נושא ההתראה וכמה חמור החטא ) שיש צורך לתקן את השורש , [החושך כל כך חדר פנימה לחיים עצמם עד שצריך לשבור את החיים עצמם] - חס וחלילה לנו לחשוב שהיום כשאין לנו בית דין התשובה לא יכולה לכפר, אלא שלתשובה (שעניתי) חייבים להוסיף את העניין השני - שהתיקון פה הוא לא רק באדם עצמו אלא גם בנפש של עם ישראל , יש צורך לעשות ניתוח עמוק בשביל לתקן את העם כי הפגיעה היא פנימית יותר, עונש המוות הוא רק באמת במקרים קיצוניים שבהסתכלות עמוקה אנו מבינים שזהו התיקון היחידי שיציל את הנפש ואת העם.

5. צריך לזכור באופן כללי ששום נשמה איננה נאבדת חס וחלילה כולם כולל הרשעים ביותר - יש להם חלק לעולם הבא , התיקון הוא זמני ואותו אדם יצטרף אל עם ישראל חזרה בעתיד.

6. על גב כל ההסברים האלה יש לרומם את המבט למטרתו של עם ישראל: לעם ישראל יש מטרה מאוד גבוהה, הוא רוצה להאיר את כל העולם כולו בטוב ולא סתם טוב אלא בטוב מוחלט ושלם לחלוטין, לצורך השלמות האדירה הזו עם ישראל חייב להיות שלם בעצמו. בגלל ענקיות המטרה של עם ישראל יש גם התייחסות חמורה לכל כתם שפוגע בצורה קשה בשלמות הזו, ננסה לדמיין לנו תמונה מדהימה , מדהימה ביופייה עם כתם שחור באמצע, או יותר מזה חולצה לבנה ובהירה נוצצת עם כתם קטן עליה - זה לא סתם כתם בחולצה לבנה אלא - [זו חולצה מלוכלכת] . הכתם חייב להיות מוסר. מי שמבין מה גודל המטרה של עם ישראל, איזו אחריות אדירה יש לו לבריאה וכמה טוב יצא לעולם מהשלמות שבו, מבין כמה חשוב לשמור על כל פסיק בעם שיהיה כמו שצריך.
אני אשמח לשמוע מה דעתך על התשובה, וכן עם יש שאלות נוספות תמיד ניתן לפנות אלי לאי מייל,

אבי,
aviwolfson@walla.com

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות