שאלה
על מה אנו מברכים באומרנו- "כן אזכה לשנה הבאה לישב בסוכת עוער שך לויתן"? (מה הכוונה "בסוכת עורו של לויתן")
תודה רבה ושנה טובה
אהבתם? עוד תכנים בלעדיים באפליקציה של כיפה. הורידו עכשיו
תשובה
ב"ה
ברכה ושלום.
לויתן מסמל את היחס של [בלוויה] של השם לעתיד לבוא למי [שהתלווה] אליו כאן בעולם הזה.וכל אדם השם ילווה אליו בדרגתו הוא.(כך כותב הקרב דסלר בספרו מכתב לאליהו)
תפילה זו מיוסדת על מה שאמרו רובתינו בתלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף עה עמוד א
ואמר רבה א"ר יוחנן: עתיד הקב"ה לעשות סוכה לצדיקים מעורו של לויתן, שנא': איוב מ' התמלא בסוכות עורו; זכה - עושין לו סוכה, לא זכה - עושין לו צלצל, שנאמר: איוב מ' ובצלצל דגים ראשו; זכה - עושין לו צלצל, לא זכה - עושין לו ענק, שנאמר: משלי א' וענקים לגרגרותיך; זכה - עושין לו ענק, לא זכה - עושין לו קמיע, שנאמר: איוב מ' ותקשרנו לנערותיך; והשאר פורסו הקב"ה על חומות ירושלים וזיוו מבהיק מסוף העולם ועד סופו, שנאמר: ישעיהו ס' והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך. "
וכך מובא במדרש :
וסוכה תהיה לצל יומם מחורב (ישעיה ד: ו). א"ר לוי כל מי שמקיים מצות סוכה בעולם הזה אף הקב"ה מושיבו בסוכתו של לויתן לעתיד לבא, שנא' התמלא בסוכו עורו וגו' (איוב מ: לא). "
עוזיאל