שאל את הרב

ספרים ומקורות על שמירת הברית

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/10/03 02:03 א בחשון התשסד

שאלה

בס"ד

האם יש ספרים או מקורות ללמוד יותר בעומק על הענין זה של פגם הברית?

תשובה

בס"ד

אני ממליץ על ספר שנכתב בימינו על ידי רב שמדבר בשפת בני הנוער והוא הספר של הרב יהושע שפירא מרמת גן ונקרא ["אשיב ממצולות"] וניתן להשיגו בישיבה שם ישיבת רמת גן רחוב אצל 39 ת.ד. 7676 רמת גן או בטלפון 03-6748424

וראה עוד מקורות מקדמונים על זה:

(2) ספר נר מצוה ויבוא עד חברון כדי לזכור זכות הצלת יוסף, שנאמר בו (בראשית לז, יד) "וישלחהו מעמק חברון": ולהיות כי יוסף כבר נכשל בתחלה בעון לה"ר כמ"ש (בראשית לז, ב) "ויבא יוסף את דיבתם רעה" וכו', אף שכונתו הייתה לש"ש, מ"מ הקב"ה מדקדק עם צדיקים, וזה היה תיקונו ע"י אשת פוטיפר שהתעורר נגדו היצה"ר מצד שורש חטאו בלה"ר שהוא גורם פגם הברית, כמ"ש "אל תתן את פיך" וכו', ותקן בזה חטאו, ולכך גם כאן היה חשש גדול אל נשיא שבט אפרים שלא יתעורר חטא לה"ר, ולכך הוצרך משה רבע"ה להתפלל עליו, ואמר "י"ה יושיעך מעצת מרגלים" (במדבר רבה יח, כא]

(3)ספר יד מצרים - פירוש הגדה של פסח וענין שמונת ימי מילה רומז ג"כ לז' רקיעים והארץ היא השמינית, כידוע שבשמים אין שום דבר רע כלל, כמ"ש "לא יגורך רע", וכל הקליפות ויצה"ר הכל בארץ, ולכן נברא האדם מורכב משמים וארץ, גוף ונפש, שע"י הנפש יתקן חלק הארץ, שהוא הרע הדבוק בארץ בבחינה התחתונה שבבריאה, כמ"ש "ואתה תשופנו עקב", וכן עיקר יצה"ר באדם הוא ג"כ בענין פגם הברית שבו מתגבר יותר, ונגד זה אנו מכוונים בח' דאחד להמליך אותו בז' רקיעים וארץ:

(4) ספר ראשית חכמה שער התשובה פרק שלישי ומהדברים שצריך השב לתקן הוא לתקן ומהדברים אות ברית הפגום בהוצאת זרע לבטלה, שאין אדם בזמנינו ניצול ממנו בבחרותו, ואמרו בזוהר שדוד נענש בשביל שלא שמר אות ברית כראוי, ומה דוד מלכא הכי שאר בני עלמא על אחת כמה וכמה, עד כאן לשונו. הרי בפירוש שדוד קבל עונש מפני פגם הברית וכל תורתו ומעשיו לא עמדו עליו להצילו ונתענש מדה כנגד מדה כמבואר במאמר. וכן כל אדם ראוי לקבל עליו יסורין לטהר מה שפגם וראוי שיגלה מדה כנגד מדה כענין דוד וכמו שאמרו גלות מכפרת על הכל בסנהדרין (פרק קמא) עיין שם. ומזה יקיש המעיין אל שאר העונות שכולם צריכין נקיון ביסורין, למדנו מכלל תשובת ריש לקיש ה' דברים למדנו הצריכים אל התשובה, הא' צום, ב' תפלה, ג' משכים ומעריב לבית הכנסת, הד' עסק התורה, הה' צדקה. ודברים אלו בהשתתף קצתם אלו עם אלו מכפרים את העונות וקורעים לו גזר דינו. צום הוא ראוי אל התשובה.

(5)ספר ראשית חכמה שער הקדושה פרק שבעה עשר וכן מכלל תשובת העון הזה הוא ויכוון בשמירת אות שבת ובאות תפילין ובאות ימים טובים.

(6) ספר אוהב ישראל - פרשת ויחי ועל פגם הברית תקנו קדמונינו ז"ל להתענות ולעשות תשובה בימי פרשיות של שובבי"ם כידוע מספה"ק. והנה הגם שנתמעטו כעת כח הדורות בעונותינו הרבים ואינם יכולים לעשות סיגופים ותעניות כראוי, עכ"ז מי שנוגע יראת ה' בלבבו צריך להתאמץ בכל יכלתו ולעשות תשובה על זה החטא כי גדול הוא מנשוא. ובפרט בימי פרשיות של שובבי"ם המסוגלים לכך. ומהראוי לומר ברכת תקע בשופר גדול. בכוונות הראויים כמבואר בסידור הארי ז"ל. גם היהי רצון הכתוב שם קודם חתימת הברכה. והכל ביראת ה' וברעותא דלבא ועיקר התשובה הוא ע"י תורה ותפלה וצדקה. כל אחד ואחד לפי יכולתו ובפרט בלימוד תורה שבע"פ ולברר הלכה בליבון ובירור יפה בזה הוא מקבץ חלקי הטוב והניצוצין קדישין ומברר אותן מתוך הקליפות להוציא בולעם מפיהם.

(7)ספר אגרא דכלה איתא בזוהר (ח"א ס"ב ע"א) דעל פגם הברית בז"ל ח"ו אינו מועיל לו תשובה. והקשו כל המחברים הלא כלל בידינו (ירושלמי פאה פ"א ה"א) אין לך דבר שעומד בפני התשובה דתברא גזיזין דפרזלא, וכתב בראשית חכמה דתשובה תתאה אינה מועלת, כיון שבה הוא הפגם .כנודע למשכילים, אבל מועיל לזה תשובה עילאה שהיא התשובה המגעת עד אמא עילאה בינה.

(8) ספר תפארת שלמה - דהנה ידוע שברית הלשון וברית המעור מכוונים זה כנגד זה כמבואר בספרים הקדושים דאם האדם איננו שומר את הדיבור אז ממילא בא לידי פגם הברית ח"ו כמ"ש בס' ראשית חכמה ובס' תומר דבורה על פסוק (קהלת ה, ה) אל תתן את פיך לחטיא את בשרך. בשרך היינו הברית קודש כמ"ש (בברכת המזון) ועל בריתך שחתמת בבשרנו ע"ש. ומכ"ש האדם אם ח"ו חוטא בברית פשיטא שאין תפלתו נשמעת ואין תורתו עולה למעלה.

(9) הנהגות צדיקים - הנהגות ישרות מרבי מנחם נחום מטשארנוביל ויזהר מאד מהסתכלות בנשים ח"ו בכדי שלא לטמא את הברית הקדוש כי הוא פגם גדול מאד ומאד אשר אין לו תשובה על זה ושלא לישכב עד שיעשה חשבון על עוונותיו אם עבר ח"ו יקנוס א"ע קנס גדול ויעשה גדר ויקרא ק"ש של הארי ז"ל כמש"כ בשערי ציון:

(10) הנהגות צדיקים - אזהרות מרבי יצחק ווייס מאקריטוי ענין פגם הברית כל הספה"ק מלאים מזה ולגודל אהבתי לזכותכם כדי שתזכו גם אותי עמכם ארשום לכם מעט מזעיר והשאר אם תזכו תראו בסה"ק הזהרו מליגע בבר"ק אף מקטנותיכם והגדולים יזהירו לקטנים ולא יישנו אפילו שני קטנים במטה אחת והזהרו מהרהורי נשים כי כ"ז גורם לפגם בר"ק ואם תצטרכו להיות במקום שנשים מצויות כגון על השוק או על חתונה ושם השטן כחו גדול מאד הזהרו שלא יזונו עיניכם בנשים כי מה שעון הזה גורם אין לספר וד"ל, ועצתי הוא שבכל זמן שיראה שיצרו מתגבר עליו לא יאכל כפי שבעו רק מעט מזעיר ויהי' לבו נכנע, ועוד זאת שישב ללמוד או לומר תהילים בכוונה כמארז"ל אם פגע בך משכהו לביהמ"ד ודי בזה למבין:

(11) ספר צדקת הצדיק סוטה (ד:) דעל פגם הברית לא ינקה מדינה של גהנום.

(12) ספר מחשבות חרוץ דע כי כל צער שיש לאדם בעולם הזה וביטול השמחה הוא על ידי פגם הברית

*********

וראה התפילה שחיבר בעל הבן איש חי בספר בן איש חי פרשת ראה:

[יהי רצון מלפניך ה' למען שמך הגדול ולמען רחמיך וחסדיך תעזריני ותסייעני לשמור אות ברית קודש אשר חתמת בבשרנו, ותצילני מכל חטא ומכל הרהורים רעים ומחשבות פגומות ותצילני מכל פגם הברית הן במחשבה הן בדבור הן במעשה הן בחוש הריאות הן בחוש השמיעה הן בשאר חושים ובכולם אהי' טהור בקדושת הברית בלי שום פגם והרהור רע כלל, ותזכני שאתגבר על יצה"ר, ותהיה מחשבתי קשורה ודבוקה בקדושת תמיד, כי ברחמיך הרבים בחרת בנו מכל האומות ורוממתנו מכל הלשונות, והבדלת אותנו מכל טומאותיהם ותועבויהם, ככתוב בתורתך ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי,
נודה לך ה' אלהינו ואלהי אבותינו על שהוצאתנו מארץ מצרים, ופדיתנו מבית עבדים ועל בריתך שחתמת בבשרינו, ועל תורתך שלמדתנו, ועל חוקי רצונך שהודעתנו, ועל חיים ומזון שאתה זן ומפרנס אותנו, אנא הה' לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי, ותמשוך עלי מחשבו קדושות וטהורות זכות ונכונות, ויהיה לי לב שמח בעבודתך תמיד, ותעזרני על דבר כבוד שמך מעתה ועד עולם אכי"ר:]


*********

וראה לקט מקורות כאן באתר על זה:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=13943


בהצלחה

כתבות נוספות