שאל את הרב

אני חילונית אבל אני לא אפיקורסית

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 12/07/03 18:55 יב בתמוז התשסג

שאלה

כבוד הרב שלום רב,

אני חילונית. אבל למרות זאת אינני "אפיקורסית" ואני מאמינה מאוד בה'. אני תמיד מתפללת אליו (בדרכי שלי כמובן...)ואף פעם לא התייאשתי ממנו, למרות שאני חיה בחברה חילונית שלא כולם מאמינים בקב"ה ולא פעם לעגו לי בגלל שאני מאמינה.

במציאות הקשה של ימינו, קורה לא פעם ש"דרך רשעים צלחה", העולם אינו צודק, "צדיק ורע לו רשע וטוב לו", וזה יישמע תמים אבל איך ה' נותן לזה לקרות?? אני יודעת שאין לי אפילו הזכות להתלונן כי אף אחד לא מבין את חוכמתו של השם, אבל בכל זאת, בדומה לסיפור איוב, אנשים צדיקים נענשים בלא עוול בכפם. למה זה קורה?

אני אף פעם לא אפסיק להאמין בה', כי אני באמת מרגישה את "ההשגחה האלוהית", אני יודעת שהוא שם למעלה שומע את תפילותיי. אם לא הייתי מאמינה, אני באמת לא יודעת איך הייתי חיה. אבל בכל זאת, יש רגעים שבהם אני מסתכלת על העולם הלא צודק, על כל הפערים והשנאה שיש בעם, על הפיגועים, המוות, השחיתויות, ואני כבר לא יודעת מה לחשוב. אולי באמת עלי להקשיב לאלה שלא מאמינים? במעמקי לבי אני יודעת שהאמונה שלי חזקה יותר מכל שכנוע מצדם . למרות זאת קשה לי מאוד העובדה שה', אלוהי הצדק, נותן לדברים כה נוראים לקרות. אני יודעת שצריך להתפלל ולהאמין (ואני אמשיך)...אבל לפעמים זה כל כך קשה!

אודה לך מקרב לב אם תנסה לפחות לענות לי על השאלה (למרות שלאף אחד אין ממש תשובה עליה) ובבקשה תייעץ לי כיצד לפעול כדי שלא אפסיק להאמין בה', כי החיים שלי ייראו שונים וריקים בלי אמונה זו.

תודה רבה!!

נ.ב.- אל תענה לי באופן שונה בגלל שאני חיולנית. תענה כפי שהיית עונה למישהי דתייה. יש לי הזכות לשאול ללמוד ולדעת כמו שיש לאחרים באתר זה.

תשובה

ב"ה




ברכה ושלום.


אני רוצה להתייחס רק לשתי המילים הראשונות שבשאלה .
כי לי זה מאוד מציק .את התשובה להמשך השאלה אנסה לענות יותר קצר.

אז ככה..

אין כזה דבר חילוני,
אין כזה דבר דתי ,
אין כזה דבר חרדי .
אין כזה דבר מסורתי ,
אין כזה דבר חרד"לי ,(חרדי לאומי)
אין כזה חבקו"קי (חסיד ברסלב וקוק)

אנחנו יהודים גאים ביהדותנו. נקודה .

מאוד מוזר לי ההגדרה שלך[אני חילונית] (נעלבתי בשבילך...כי זה בא מהמילה [חולין.....])
המילים הנ"ל לא מופיעות בתנ"ך,
וגם לא בתלמוד הבבלי ,
וגם לא ברמב"ם ובספרי הפוסקים.


אנחנו המצאנו את המילים האלו כדי....
כדי שיהיה לנו יותר קל לקטלג (כמעט כתבתי לקטרג ) אחד את השני.

ואת כל זה כתבתי כדי לומר לך שאני לא מבין את הפתיחה של השאלה שלך:
["אני חילונית"]

**את יהודיה .
את משתייכת לעם ישראל.
ולעם שלנו יש חוקי חיים.
למשל:
יהודי לא רוצח ,לא גונב, לא נואף, מכבד אביו ואמו,
נח יום אחד בשבוע, לא משקר , לפני שהוא אוכל הוא נוטל ידיים, הוא לבוש אחרת מגוי,הוא מנסה להיות אדם טוב כלפי החברה ,לגמול חסד ולעזור לזקוקים וכו',
וכו' וכו' .

כדי להיות יהודי כזה צריך תנאי אחד!!!!
תנאי אחד ויחיד!!

להיות אמיתי.

או שהאדם לא מאמין בבורא עולם וחושב שהאדם בא מהקוף
והעולם "נברא" מהמפץ הקטן ואז החוקים לא מחייבים אותו והוא יכול לחיות כ"חופשי ומאושר"

או שהאדם מאמין בבורא העולם שנתן לנו חוקי חיים ,
שעל פיהם ורק על פיהם אנו חיים.

אני לא מכיר דרך שהיא האמצע.

את מאוד צודקת שזה אבסורד לחיות חיים כפולים:
להיות יהודי בבית הכנסת,
לחיות כמו אומות העולם ברחוב.

אגב, אברהם אבינו נקרא "עברי" משום שהוא לא חשש,
להיות שונה מבני דורו :
הוא בעבר אחד והם בעבר אחר,
אין באמצע.
ומי שחי ב"אמצע" ,חי באשליות ,
"אשליות אשליות רבות וכולם אינן מתממשות"
תחשבי על זה.


**כעת לעצם השאלה ששאלת:אכן אין תשובה של הגיון אלא תשובה של אמונה.לכן אל תחפשי הגיון אלה תחפשי אמונה!! תלמדי אמונה, תעמיקי באמונה,תחיי חיי אמונה תמימה ופשוטה.
ואם תשאלי מה זו אמונה ?אומר לך כי אמונה מתחילה היכן שנגמר ההגיון.על זה היה הציווי בהר סיני -קודם מעשה מתוך אמונה ורק אח"כ נשמע הסברים.
היהדות בנויה על בסיס של אמונה זה הקומה הראשונה ורק אח"כ אם יש בסיס טוב אפשר בהחלט להכנס לנדבכים נוספים ולחפש את ההגיון.אגב זה בדיק מה שאהו מצווים לעשות-ללמוד תורה משמעות הלימוד הוא לנסות להבין מה ולמה ומתי וכמה כל התלמוד הבבלי וכל התלמוד הירושלמי מלא מלא משאלות של חיפון היגיון .תחשבי גם על זה.





בברכה,





עוזיאל



.

כתבות נוספות