שאל את הרב

מה הבעיה בנישואים אזרחיים?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 23/05/03 05:07 כא באייר התשסג

שאלה

שלום הרב.

מה הבעיה בהנהגת נישואים אזרחיים במדינת ישראל?

תודה ושבת שלום .

תשובה

בס"ד

בנישואים אזרחיים יש שתי בעיות
סור מרע ועשה טוב.

[עשה טוב - ]התורה אומרת שהקב"ה מקדש את עמו ישראל על ידי חופה וקידושין וכשנישאין בנישואים אזרחיים אין קדושה בעם ישראל.
גם באופן פרטי אדם חוטא כשהוא חי עם אשתו ללא חופה וקידושין. אבל כל זה הוא בעיה קטנה לעומת הבעיות של סור מרע שבהמשך, כיון שאלה בעיות לשעתם ולמקומם והבעיות של "סור מרע" הן בעיות שיכולות להביא בעיות לעתיד רחוק.

[סור מרע - ]כאן הבעיה העיקרית, ובאופן כללי אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו נמצאת הקהילה האתיופית בימינו לצערינו הגדול עד לשמים.
נוצר מצב שרוב ככל של הקהילה שלהם לא מתחתנת עם ישראלים. זו לא רק בעית צבע שהרי התימנים התגברו על הבעיה, זו בעית יוחסין של יחוס בעייתי שגורם חשש ומונע ישראלים להנשא אליהם, בענין זה דתיים וחילוניים הם באותה סירה לגמרי כיון שגם מי שמוגדר חילוני - חושש שמא בנו או ביתו לא יכולו להנשא לבחירת ליבם.
לאתיופים של ימינו יש פתרון בקצה המנהרה, וברוך ה' חלקם נוהגים על פיו. אבל כלל לא ברור שאם יהיו נישואים אזרחיים מוסדרים ימצא פתרון בשעה שירצו לתקן ולאחד את העם בחזרה.

[בקיצור בנישואין אזרחיים אנו יוצרים בעיה חברתית קשה שאין לה פתרון לדורות. רק מי שרוצה להרוס את עם ישראל מבפנים ינהיג נישואים אזרחיים בישראל.]

הבעיה ההלכתית אינה "בעיה נקודתית" אלא "בעיה מערכתית".
מהי "בעיה מערכתית"?

זו בעיה שבודאי תתרחש אם כי אי אפשר להצביע מראש היכן תצוץ הבעיה. למשל דהיינו אם יסעו בכביש מסוים במהירות של מאה וארבעים קמ"ש, זה ברור שלא כולם יסטו מהמסלול ויפלו לתהום. אבל יש סטטיסטיקה מדויקת בכמה אחוזים יגברו התאונות.
כל מדינה מתוקנת לא מאפשרת פרצה שבודאי יהיו בה תקלות. כל זה הוא, כמובן, למען האזרחים. ולכן רוב ככל הנהגים שמחים בתקנה זו. אבל כל אחד יודע שכמעט כולם מנסים לעקוף את האיסור ולנסוע מעבר למהירות המותרת.

איפה הבעיה המערכתית?

- אם יהיו נישואים אזרחיים לחלק - יהיו בהמשך הדרך לכולם. שום חוק לא יוכל להפלות בין אזרח לאזרח. כל זה הוא מסלול ידוע מראש של שנה אחת של בגצים וסופו ידוע מראש.

- אם יהיו נישואין אזרחיים - יהיו גם גירושין אזרחים. ואע"פ שהנישאין בנישואים אזרחיים אינם צריכים ברובם גט דתי - חלק מהם יהיו צריכים להתגרש בגט שכזה כיון שבשלב מסוים בחייהם הם ירצו להיות נשואים גם כדת משה וכדין תורה.
זה נכון שיש כאלה עקרוניים שיתחתנו דווקא בלי תורה. אבל כולנו יודעים שלא כולם כאלו עקרוניים. וחלקם ינשאו באזרחי רק בגלל שזה יהיה יותר יפה, או יותר נוח, או יותר זול, או יותר פופולרי. אנשים אלו ירצו להיות מסודרים גם עם אלוקים ומחשבת ליבם ומעשיהם עשוים לגרום לחלקם שהנישואים שלהם יתפסו גם על פי ההלכה. כמה אחוזים כאלו איני יודע, אבל בודאי שחלק גדול מהזוגות לא יהיו חילונים להכעיס, ואפילו חלקם יהיו כאלה בשעת החופה - חלקם ירצו אחר כך להיות נשואים גם כדת משה וישראל, והחיים ביחד תגרום שהנישואים יתפסו גם על פי ההלכה. אחר כך, חלק מהם ירצו להתגרש וחלקם בודאי יתגרשו שלא על פי ההלכה - הילדים מנישואים הבאים יהיו ממזרים.

סיפור זה נראה כמו סיפור ארוך וחשש רחוק. אבל כיון שאחוז הגירושים בחברה האזרחית הוא גדול מאוד. ברגע שנישואים כאלו יהיו נחלת הכלל תוך שנה שנתיים יהיו כמה עשרות ממזרים בישראל, וכל ממזר - זה דור של ממזרים. כל הנולד מהם לדורי דורות הרי הוא ממזר שאין לו תקנה.

מסקנה - אני לא יודע אם את כל הסיפור הזה אפשר להסביר למי שלא בקי ברזי ההלכה אבל מה שברור שבנישואין אזרחיים אנו נכנסים למציאות שבה יתרבו הממזרים בקהילה האזרחית ובמשך השנים כולם יהיו בספק ממזרים.


האסון שיהיה בקהילה אם יונהגו נישואים שכאלה הוא כל כך גדול שאע"פ שבכל שנה יהיו רק כמה עשרות ממזרים חדשים - במשך כמה שנים יווצר ספק על כל הקהל שנישא אי פעם בנישואים שכאלה. ואסור אסור להרוס את עם ישראל מבפנים.


בהצלחה

כתבות נוספות