יש גבול לסאטירה | על 'היהודים באים'

"לחופש הביטוי יש מגבלות שאי אפשר לעבור עליהן, כי ברגע שהגבולות בין סאטירה לכאילו סאטירה מיטשטשים, אנו נכנסים לפלונטר שעלול ליצור שסע וקרע" | הרב מאיר נהוראי קורא להוריד את התכנית מעוררת הסערה, ולצופים - לוותר עליה

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 17/08/20 22:05 כז באב התשפ

יש גבול לסאטירה | על 'היהודים באים'
הרב מאיר נהוראי, צילום: בית הלל

באחד מפסקי הדין הקשורים לגבולות הסאטירה כתב אהרון ברק: "אין לאפשר כל השתלחות פוגענית ולו מכיוון שהיא חוסה תחת הז'אנר של פרודיה או סאטירה. העלבות והכפשות אינן מוגנות". בית המשפט העליון קבע: אין חופש מוחלט לסאטירה.

אלפים בהפגנה נגד 'היהודים באים': "לא יכולים לשתוק על הפגיעה והביזוי"

כולנו מכירים את החופש, שמעניק בית המשפט העליון לחופש הביטוי, אולם אפילו בית המשפט  עצמו מודה בצורך להציב גבולות. לדבריו, כאשר "פגיעת החץ" תחרוג מן המותר, יכול ותקום לנפגע זכות לפיצויים. אמנם שאלת הגבול הראוי בין חופש הביטוי להגבלתו נשארת בעייתית ופתוחה אבל אין אנו פטורים מלדון בו.

סאטירה זו לא בדיחה וצחוק בלבד. השימוש בסאטירה ככלי להעברת מסר היה מקובל  מאז ומעולם. באמצעות הסאטירה מבקשים אנו להביע מסר מעורר צחוק, אולם אין ספק שמתחת לשולחן מצויה ביקורת, שהיא צבועה בצבעים קומיים. באמצעות הסאטירה מבקשים אנו להקטין דמויות כדי לגרום לנו להבין עד כמה מגוחכות הן. 

גם לחופש הביטוי יש מגבלות שאי אפשר לעבור עליהן, כי ברגע שהגבולות בין סאטירה לכאילו סאטירה מיטשטשים, אנו נכנסים לפלונטר שעלול ליצור שסע וקרע. ישנן מספיק תכניות בערוצים השונים שמנהלות מסע שיסוי, דה-לגיטימציה ודמוניזציה נגד קבוצות בחברה הישראלית, ולכן עלינו לשאול - עד היכן?

דמויות התנ"ך, המשנה והתלמוד הן דמויות קדש, שעיצבו את העם היהודי מיום יצירתו. הן דמויות שמהן ינקנו ולמדנו והן דמויות השראה לרבים מהיהודים בארץ ובתפוצות. הלעג כלפיהם זו פגיעה באבותינו ובקדוש לנו. הסדרה "היהודים באים" המורכבת מאוסף מערכונים סאטיריים אודות דמויות תנ"כיות ואירועים היסטורים משמעותיים שהתרחשו בעם ישראל, חוצה את הגבולות של חופש הביטוי. הדמויות הללו לא הלכו לעולמם, הן נר לרגלנו, הם "חיים" בתוכנו. עליהם אנו מתחנכים ומהם אנו יונקים. להקטין את דמותם של גדולי הדורות ולבזות אותן באמצעות כלים סאטיריים זו פגיעה בעם ישראל לדורותיו. 

אני פונה אליכם, לצוות תאגיד "כאן": הסירו את הסדרה מתכנית השידורים שלכם. לא הכל רייטינג, לא הכל כסף. הערכים הם נר לרגלנו. חיי הנצח גוברים על חיי שעה. ברגע אחד עלולים אנו לקלקל את השורה ולפרוץ את המחיצות והגבולות. 

במקביל אני פונה לצופים. איני משוכנע שנצליח לשכנע את הצוות ההיגוי של "כאן" להוריד את הסדרה מהמסך, אולם בידינו כוח הבחירה. אל תתנו יד לרמוס ולפגוע בתנ"ך ובדמויותיו, שהיוו השראה לקיומו של עם ישראל, מטל שחר ינקותו. בידכם להחליט שאינכם משתפים פעולה עם רדידות וגועל.
כיום, הכל מגיע אלינו לסלון, ולכן חשוב לשמור על הגבולות. קבלו החלטה שמה שפוגע ביקר לנו לא יישמע בביתנו. פתיחות זה דבר טוב, חופש הביטוי והדעות הוא מצוין אולם טשטוש הגבולות הוא הרסני.
בידינו להחליט שתכניות אלו לא ייכנסו לביתנו. ימים אלו הם ימי החופש הגדול, הילדים ערים עד מאוחר וגם מצטרפים לחגיגה האסורה. ילדים אלו עתידים ללמוד למידה מרחוק בשנה הקרובה. סגירת התכניות הללו בבית מהווה דוגמה אישית וחינוכית, שחובה עלינו לסנן, ולהשאיר את הרדידות והגועל מחוץ לבית. 

הרב מאיר נהוראי הוא יו"ר ארגון רבני בית הלל ורב המושב משואות יצחק

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן