קונים לפסח? זהירות

עשרות מוצרי מזון הכשרים לפסח ונמצאים על המדפים, דומים שתי טיפות מים למוצרי חמץ. הרב ביגל: דרוש חרם צרכנים

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 17/03/10 00:00 ב בניסן התשע

קונים לפסח? זהירות
יחצ, צילום: יחצ

כמדי שנה מתאפיינת התקופה לפני חג הפסח בעיסוק סביב שאלות הנוגעות בעיקר לכשרות המוצרים, עיקרם של השאלות נסובות סביב שאלת הקטניות האסורות באכילה לאשכנזים. בשנים האחרונות, עם התפתחותה של תעשיית המזון, החלו יצרנים רבים לספק תחליפי מזון הכשרים לפסח, לעיתים אף ללא חשש קטניות או שרויה. בכדי לשמר את קהל הצרכנים מנסים המוצרים החדשים להיות זהים בטעמם ובמראם למוצרים המשווקים במהלך השנה שאינם כשרים. כך ניתן למצוא לקראת חג הפסח וופלים, עוגות ואפילו לחמניות כולם כשרים לפסח ללא חשש.

לטענתו של הרב יואל בן נון ההקפדה בימנו על איסור הקטניות מפספסת את משמעותה המקורית. לדבריו ההקפדה המקורית נעשתה על אוכל הדומה לחמץ מחשש לבלבול על ידי הציבור, ולכן ממילא גם היום יש להחמיר דווקא במוצרים הדומים באריזתם ובצורתם לחמץ ולאו דווקא על שמן קטניות שרחוק מרעיון שעמד מאחורי האיסור בשעתו.

"המצב שלנו כיום חסר כל היגיון הלכתי" כתב בזמנו הרב בן נון במאמר. "מי שרוצה לקיים באמת את גזירת הקטניות חייב לאסור כל הדומה לחמץ, בלי לשאול מאיזה קמח הוא נאפה, בין בדייסת דגניים של בוקר, ובין בעוגות, וופלים, ביסקוויטים, מצות עשירות, וכמובן, כל מה שדומה לפת. וכך אני נוהג להחמיר על עצמי כגזירת הקדמונים".


נראים בדיוק אותו דבר (צילום: Myrone-cc-by)


דרוש חרם צרכנים

הרב משה ביגל, העוסק בענייני כשרות, מתריע אף הוא נגד התופעה בה מוצרים כשרים לפסח ולימות החול נארזים באריזות זהות לחלוטין, וקורא לתגובה צרכנית חריפה. "קורות המון טעיות כאלה ואני כרב נתקל בזה המון" אמר הרב ביגל לכיפה. "הרבנות הנחתה את המפעלים לשנות את צבע האריזה אבל הם לא עושים את זה מתוך בצע כסף. זאת בעיה אמיתית מאוד קשה. הבעיה שאנחנו מתחילים לקנות את המוצרים כבר עכשיו והסופרים עדיין לא מפרידים בין המוצרים. שקדי המרק, העוגות, העוגיות, כל סוגי אבקות המרק והאטריות נראים בדיוק אותו דבר!"


הרב ביגל העיד על עצמו כי הוא בודק כל מוצר שלוש פעמים אם אכן הוא כשר לפסח ורק לאחר מכן הוא נותן אותו לילדים לאכול. "בא אליי בחור ישיבה עם חצי אבקת מרק שהשתמשו בה בחג והסתבר שהייתה חמץ גמור. הם קנו כמה אריזות ורק אחת מהן הייתה חמץ אבל במדף עם כל הכשרות לפסח" סיפר הרב ביגל. "לא היה לי מה לעשות, הייתי מלא זעם, בכיתי יחד איתו".


הקפידו לבדוק את הכיתוב על האריזות (צילום: יחצ)


הרב ביגל קורא לצרכנים להתעורר ולמחות אל מול החברות הגדולות. "אני חושב שהדרך היחידה להתמודד היא דרך שביתה של צרכנים. אם הרבה אנשים יכתבו למפעלים שוב ושוב שלא נקנה את העוגות שלכם בשנה הבאה, אולי שנה הבאה יהיה יותר טוב. הרבנות לא הצליחה לכפות את זה על המפעלים. קשה מאוד להתמודד מול החברות הגדולות ותמיד ישנו האיומים בפניה לבג"ץ. מכתבים חוזרים ונשנים של צרכנים אולי יכולים לעזור, יש כאן בעיה כואבת וחמורה מאוד".

עיקר הבדיקה צריכה להיות של האדם הקונה

"במפעלי עלית השנה יש שינוי באריזה ובהדגשה של המילים כשר לפסח" אמר לכיפה הרב ישעיהו הרצל, רבה של נצרת עילית, המעניקה את הכשרות לחברת "עלית". "ישנם שינויים, ויכול להיות שצריכים להיות עוד שינויים, אנחנו מנסים לשפר כל הזמן. לגבי שקדי מרק המיוצרים באוסם או מוצרים שנראים אותו דבר אני אישית חושב שעיקר הבדיקה צריכה להיות של האדם הקונה ולא המוכר. אדם שקונה צריך להסתכל ב1000 עיניים בהקפדה מלאה ואם הוא לא הסתכל זה באמת בעיה".


משגיח הכשרות במפעל "עלית" סיפר לכיפה כי בכדי להתמודד עם הבעיה, שינו השנה במפעל את צורות העוגות הכשרות לפסח לעוגות עגולות, ואת חיתוך הופלים לריבועים גדולים. כמו כן הדגישו את הכיתוב "כשר לפסח" על האריזות. ההבלטה הזאת הייתה תמיד אבל השינוי בצורות נעשה באמת לפי בקשת הרבנות השנה. "חשוב בנוסף לדעת שהוופלים שהם פרווה כל השנה בפסח דווקא חלביים וחשוב גם לזה לשים לב" הוסיף.