שאלה
שלום כבוד הרב,
בחודשים האחרונים מתגוררת אצלינו חיילת בודדה מארה"ב. היא באה ממשפחה דתיה שרגילה לחגוג את חג ההודיה כנהוג בארה"ב.
לרגל חג ההודיה שחל ביום חמישי הקרוב, היא ביקשה שנערוך סעודת חג הודיה. אנו מודעים לכך שהחג אינו חג דתי אך עדיין איננו יודעים האם מותר לערוך את הסעודה למענה או לא.
נודה לעזרתך בסוגיה זו.
תודה מראש.
תשובה
שלום וברכה!
אכן חג ההודיה הינו חג חילוני שמהותו הוא הודיה על היבול. ברם, מדובר במנהג גוים ואינו חג יהודי מכיוון שלנו יש את החגים האחרים שבהם אנו מודים להקב"ה על כל החסדים שהוא גמל. יש איסור לנהוג מנהגי גוים גם אם הם חילוניים. תנסו להסביר לחיילת שבארץ אין שום משמעות לחג הזה במיוחד שרוב היבול לשנו לא נאסף בסתיו כלל, אלא בעונות אחרות וכדאי לה להתחבר להוויה היהודית כפי שהיא בארץ ויש בזה חשיבות רבה כדי להתנער מהגלות. במידה והחיילת תקבל את הדברים קשה, אז תערכו את הסעודה בשבילה, אך תנסו לתת לזה ביטויים של חגיגה יהודית ולא חגיגת הגוים. תרבו בדברי תורה הקשורים לגשם (למשל), על השגחת הקב"ה ועל רחמיו על הנבראים בכך שהוא נותן יבול. כלומר תגיירו את החג ותשנו בו כדי שלא יראה כחוקת גוים.
בברכה,
חיים בריסק