מבלים בירושלים? תנו לנו לעזור!

חמישים לאיחוד ירושלים ואתם בטח באים לתייר. סקרנו עבורכם את אתרי הבילוי המרכזיים שאתם חייבים לבקר

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 22/05/17 12:41 כו באייר התשעז

מבלים בירושלים? תנו לנו לעזור!
גן ארכיאולוגי רמת רחל, צילום: עודד סמדר

לקראת יובל החמישים לאיחוד שני חלקי העיר, ירושלים יפה יותר מתמיד.

כמעט אי אפשר להאמין שבחצי שעה של חוויה קולנועית אינטראקטיבית על כיסאות מתנועעים ומשחקי אורות ותמונות, אפשר ללמוד את קיצור תולדות ירושלים ואת שלושת אלפים השנים מאז עלו אברהם ויצחק להר המוריה. ובכל זאת, ב "מעלית הזמן" בקניון הסגור בשדרות ממילא (54 שקלים מחיר כניסה. 196 שקלים לשני מבוגרים פלוס שני ילדים) אפשר לנסות. מדובר באולם מוקף מסכי לד עם מערכות שמע ותאורה מתקדמות, 104 מושבים נעים על 6 צירי תנועה (יש גם 6 מושבים נייחים), ומיצג רב חושי הכולל את שחזור בית המקדש, שריפת העיר בידי הרומאים, הכיבוש הערבי והפריחה המדהימה של העיר בימינו. מתאים לילדים מגיל 5 ומעלה. הכניסה היא בתיאום מראש בלבד.

מעלית הזמן

מעלית הזמן נעמי גוטקינד גולן

המספר חמישים מככב גם בתערוכה חדשה במוזיאון מגדל דוד, הנקראת "50 שנה 50 פנים" שתחנך ביום ירושלים. רואים בה סרטונים קצרים עם סיפורם האישי של חמישים טיפוסים ירושלמיים, המדגימים את הרבגוניות המיוחדת של תושבי העיר, בני שלוש דתות וכל העדות והכתות שהתקבצו בה. שחקן מחופש לדוד המלך ינגן בנבל, שחקן אחר מחופש לשלמה יספר על בניית בית המקדש הראשון, תהיה המחזה של ביקור מלכת שבא, של הופעת הלורד בלפור, של הנציב הבריטי הראשון הרברט סמואל ועד צנחני גדוד 66 ששחררו את ירושלים המזרחית לפני חמישים שנה. במתחם מיוחד ניתן יהיה להכין גם מדליה אישית עם סמל 50 שנות איחוד העיר. וביום חמישי, למחרת יום ירושלים, יצאו ממגדל דוד סיורים אל שכונות ואתרים מהמאות הראשונות של הנצרות הקדומה, מהתקופה העותומנית, מתקופת המנדט, ברובע הארמני, בכנסיות האתיופיות, ועד הקרב העקוב מדם של הצנחנים בגבעת התחמושת.

אי אפשר למצות את ירושלים ביום אחד. אפילו לא בשבוע או בחודש. עוד לא קרה שהגענו אל העיר, אחרי עשרות רבות של פעמים שעלינו אליה, ולא גילינו עוד מקום שמעולם לא ראינו או אפילו ידענו עליו. אבל בכל זאת ליקטנו כמה המלצות:

את התקופה הרומאית ניתן לחוות בכל רמ"ח ושס"ה כשמהלכים בקארדו בירושלים העתיקה, כשעל כתלי רחוב העמודים העתיק הזה תמונות פסיפס ענקיות עם סצנות מחיי היום יום בימים בהם העיר נקראה "איליה קפיטולינה". רחוב מרגש יותר, ביקור חובה ממש, הוא זה המשוחזר למרגלות הכותל הדרומי בפארק הארכיאולוגי, עם החנויות והדוכנים הקטנים שבהם רכשו עולי הרגל לבית המקדש את הכבשים והיונים לקורבן ואת מחצית השקל.

בית המקדש, הראשון והשני, הוא מוטיב מרכזי כמובן בכל חלקי העיר. ברובע היהודי, שחזור מדויק של מנורת הזהב ניצבת ברחוב מוקפת קופסת זכוכית שקופה. בעיר המערבית, במוזיאון המוזיקה שבנחלת שבעה (ילדים עד גיל 10 וחיילים במדים חינם ביום ירושלים) לצד כל האטרקציות המוסיקליות - סיור בדגם בית המקדש הווירטואלי באמצעות משקפי מציאות מדומה. חוויה נדירה. כך גם מתחייה המקדש בתודעתנו כאשר מבקרים ב"בית השרוף" וחווים שם את כאב שריפת העיר בידי הרומאים, או כשמתבוננים במטבעות עתיקות מימי המקדש השני ומימי מרד בר כוכבא בכמה וכמה תערוכות ומוזיאונים ברחבי העיר.

ירושלים מוזיאונים סביב לה: מוזיאון ישראל, מוזיאון המדע, מוזיאון המוזיקה העברי, מוזיאון רוקפלר, מוזיאון דוידסון, ותקצר היריעה מלפרט. אבל כשרוצים לראות מטעים ומרחבים ירוקים בלי ממש להתרחק, חובה להגיע לקיבוץ רמת רחל. מדהים לגלות איך אווירה כפרית קיבוצית יכולה לשרור ולשרוד באמצע העיר. מדובר בקיבוץ ממש. עם חדר אוכל משותף שבו אוכלים החברים, וחלוקה שווה של הכנסות, ותורנויות, ומטע דובדבנים הגדול מסוגו בארץ (250 דונם ו-17 זנים), וערוגות ענק של תותים, ופינת חי ידידותית לילדים, חורש טבעי ומדשאות שניתן לערוך עליהן פיקניק עם סלסילות כשרות של גבינות, לחמים ופירות שקונים במקום, והשתתפות בסיור מטעים וכוורות, וגם קטיף דובדבנים (25 שקלים לאדם), וליקוט ירקות בשיטת אכול ככל יכולתך. קיבוץ רמת רחל מתחזק מלון, מרכז אירועים לשמחות משפחתיות וחדר אוכל שאורחים מזדמנים יכולים להזמין בו ארוחת צהריים עשירת דגים ובשרים.

דובדבנים ברמת רחל

דובדבנים ברמת רחל נעמי גוטקינד גולן

אבל אם חשבתם לנוח לגמרי מהיסטוריה וארכיאולוגיה, אתם טועים כמובן. יש כאן פארק ארכיאולוגי ענק מתקופת בית ראשון, ובונקרים של קרבות תש"ח, וכדי להפוך את האינפורמציה האינטנסיבית והגדושה של אלפי שנות מלחמות, כיבושים, חורבנות ובנייה מחדש, לקלה יותר לקליטה, מרכז תיירות רמת רחל המציא אתגר בשיטת חידת חמיצר: במחיר של 30 שקלים מקבלים כתבי חידה המובילים דרך המשק, המטעים, שרידי חומות, תעלות ושבילי אבנים, המגוללים היסטוריה של מעל 3,000 עד תיבת מטמון. כל משפחה המקבלת את ערכת החידה, אמורה למצוא רצף מספרים שפותח את הכספת במלון. ומי שפותח זוכה בתעודה, הפתעה והשתתפות בהגרלה. אוהבי הליכה לא יוותרו גם על פארק עצי הזית של רמת רחל, כולל פסל עמודי הזית המפורסם, ועל מראה ירושלים מאנדרטת ההנצחה של בן המשק יאיר אנגל, שנהרג במהלך שירותו הצבאי בשייטת 13, שהוא מדהים לא פחות מהפנורמה של טיילת ארמון הנציב או הר הצופים. מצפה האנדרטה פתוח ללא תשלום בכל ימות השבוע. עם הילדים בקרו גם בפינת החי והחווה האקולוגית "חוות אייל" המנציחה עוד אחד מבני רמת רחל, אייל יואל, שנפל במבצע "חומת מגן".

גן ארכיאולוגי רמת רחל

גן ארכיאולוגי רמת רחל נעמי גוטקינד גולן

תם ולא נשלם. לא הזכרנו את עוד עשרות האטרקציות המרוכזות בצפיפות זו ליד זו בכל העיר שעיני כל העולם נשואות אליה, ובצדק.