התנור שבק חיים, המקרר התעלף

אם גם הבגדים יוצאים מלוכלכים, כדאי שתדעו מה תוכלו לתקן לבד ומה מצריך איש מקצוע

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/05/17 15:04 יח באייר התשעז

התנור שבק חיים, המקרר התעלף
מכשירי חשמל, צילום: shutterstock

לפעמים, מכשירי החשמל הביתיים שלנו מפסיקים לפעול ברגע אחד, כמובן שזה קורה תמיד כשאנחנו באמצע האפייה דקה לפני שבת, ומוצפים בכביסה.

לפני שמתחילים להילחץ, מסתבר שיש בידינו את האפשרות, לפחות בחלק מהמקרים, לתקן את התקלה בכוחות עצמנו. על מנת לאבחן האם מדובר בתקלה כזו, או האם מדובר בתקלה הדורשת טיפול של טכנאי, ישנן מספר פעולות פשוטות ומהירות שניתן לבצע באופן עצמאי.

בראש ובראשונה יש לבדוק אם הבעיה היא במכשיר עצמו או בשקע, על ידי חיבורו לשקע אחר, ובחינה אם נורות המכשיר מגיבות ודולקות או האם השמיע צליל כלשהו. בהמשך יש לוודא בזהירות כי כל המתגים בארון החשמל תקינים ומופנים כלפי מעלה, במידה ואחד מהם "נפל" הדבר יכול להעיד על תקלה הגורמת לקצר חשמלי במכשיר, או תקלה במתג החשמל. במקרה כזה למשל, יש לקרוא לחשמלאי מוסמך.

יש מספר לא מבוטל של פעולות מנע שניתן לבצע באופן שוטף במכשירים השונים על מנת להבטיח את תקינותם לאורך זמן ולמנוע את היווצרות התקלות.

גילה ליבנת, מנכ"לית שירות פל- מקבוצת "פל", נתנה לנו מספר דוגמאות וטיפים לתחזוקה נכונה במכשירים שאנו עושים בהם שימוש יומיומי:

תנורים וכיריים:

בכל הקשור לניקיון, יש להקפיד לנקות את המוצרים בתכשירי ניקוי ייעודיים לתנורים וכיריים באופן שוטף. כל שימוש בחומרי ניקוי שאינם מתאימים או קרצוף חזק של המוצרים יכול לגרום לנזק חיצוני, ולהשפיע על תפעול המכשיר באופן ניכר.

בנוסף, בניקיון כיריים, חשוב לא להשתמש בכמות גדולה של מים בזמן הניקוי, משום שהדבר עלול ליצור תקלה בהצתה החשמלית אשר מקורה ברטיבות שחדרה למערכת. במקרה של תקלה כזו, כדאי להמתין כיומיים, ולתת למערכת ההצתה להתייבש. במידה והתקלה לא הסתדרה מעצמה, יש צורך לקרוא לטכנאי.

תקלה נפוצה נוספת היא פיזור להבה בצורה לא אחידה. במקרה כזה כדאי לנסות לנקות באופן יסודי ובזהירות עם סיכה את הדיזות (החורים מהם יוצא הגז) והכיפות. במרבית הפעמים הפעולה פותרת את התקלה.

בתנורים, תקלות נפוצות באות לידי ביטוי בריח שרוף היוצא מהתנור. הדבר אינו מעיד בהכרח על תקלה, לעיתים מקור הריח הוא בהצטברות שאריות מזון או נוזלים בתנור. כדאי לנקות היטב את התנור ולהפעילו בשנית על מנת לבדוק אם נפתרה הבעיה. אם עדיין חשים בריח שרוף, יש להזמין טכנאי שיבדוק את חיבורי המכשיר ותקינותו.

לפעמים, בעיקר לאחר הפסקות חשמל, התנור מפסיק לעבוד. במקרים כאלה כדאי לנסות לאפס את הטיימר של התנור, מה שעשוי לפתור את התקלה.

מכונות כביסה:

מכונת כביסה מצד אחד מפעילה חלקים נעים המופעלים ע"י מערכות אלקטרוניות מתקדמות, ומצד שני משלבת בתוכה פעולות כביסה מכאניות נמרצות עם מים וחומרים כימיים שונים. השילוב של פעילות המכאנית והפעילות הכימית עשוי ליצור מספר בעיות.

בין התקלות השכיחות: דלת לא ננעלת/ לא נפתחת- במקרה כזה, יש להמתין כשלוש דקות לפחות לאחר סיום הפעולה ורק אז לנסות לפתוח אותה שוב. אין להפעיל בשום אופן כוח בניסיון לפתוח אותה, מכיוון שהמנגנון עלול להישבר. במידה ועדיין לא נפתחת יש לקרוא לטכנאי.

תקלות נפוצות נוספות הן כאשר אין חימום מים, אין סחיטה מספקת/ אין סחיטה בכלל, מחזורי הכביסה ארוכים מדי, ריח לא טוב בסיום תהליך הכביסה, כביסה לא נקיה, מכונה מלכלכת כבסים, מכונה לא יציבה/רוקדת.

הפעילות המכאנית הנמרצת מחייבת מספר תנאי עבודה בסיסיים שיכולים למזער תקלות כמו מיקום נכון וישר של המכונה, אשר יבטיח פעולת סחיטה נכונה, בעוד שמיקום לא תקין עלול לגרום למכונה לזוז ממקומה בזמן הסחיטה (לרקד), לגרום לשברים מכאניים ולנזקים במערכת הפיקוד.

כאשר המכונה מתריעה על תקלה על גבי לוח הפיקוד או כאשר היא קורעת כבסים, בדרך כלל הדבר נובע משתי סיבות עיקריות: חפץ מסוים שנשאר בבגדים וחורר אותם במהלך פעילות המכונה, או מהסיבה הנפוצה יותר, רווח גדול מדיי שנוצר בין התוף לדוד, היוצר חיכוך יתר של הבגדים. במקרה כזה, נחוץ טכנאי על מנת שלא לגרום לנזק נוסף במכשיר.

כמו כן, במידה והבגד ישן למדי, עדיף לכבסו בכביסה עדינה או בדרך אחרת, כיוון שנוזל הכביסה עלול בעצם לחדור לבגד ובכך להרוס אותו בצורה בלתי הפיכה.

אם המכונה צובעת כבסים, מחשמלת, צורכת חשמל באופן מוגזם, או ריח שרוף הנודף מהמכונה, אין לנסות ולהבין מה מקור התקלה באופן עצמאי. יש להוציא את כבל המכונה מהחשמל, ובמידה והדלת לא נפתחת בשום אופן לא לנסות להוציא את הבגדים, מכיוון שהדבר עלול להעיד על קצר שנוצר כתוצאה מטפטוף של מים שנוצר בתוך המכונה עצמה.

תקלות נוספות הדורשות טכנאי הן: מכשיר לא פועל בכלל  (קצר/ נתק חשמלי / כשל במערכת פיקוד), בעיות בכניסה והיציאה של המים, נזילת מים, חוסר חימום של המים, רעשים חריגים במכונה כמו למשל רעש בזמן הסחיטה.

על מנת למנוע או לפתור תקלות אלו, ניתן לנקוט במספר פעולות:

יש לוודא כי חיבורי החשמל תקינים עם הגנה תקינה. חיבורים רופפים עלולים לגרום עם הזמן להתחממות המוליכים, ויהוו סכנה לשריפות ותקלות לא נחוצות במערכת הפיקוד החשמלי של המוצרים.

העמדת המכונה במקום יבש ומאוורר ולעולם לא בחדר אמבטיה, אשר מלא באדים הגורמים להתפשטות חלודה בחלקי המתכת של המכונה ועל גבי הלוחות האלקטרוניים. הדבר עלול לקצר באופן משמעותי את חיי המכונה.

יש לוודא כי לא נוצר עומס יתר על המכונה, שכן היא מתוכננת לכבס משקל מסוים של בגדים במשקלים דומים. הכנסת פריטים כבדים במיוחד כמו שמיכות או מספר מכנסיים מבד עבה, יגרום למכונה לצאת מאיזון ולקצר משמעותית את חיי המכונה.

על מנת לשמור על המכונה מפני אבנית אשר מצטברת על חלקי מתכת חמים הנמצאים במגע תמידי עם מים, יש להקפיד על שטיפת מגירת הסבון בכיור וייבוש וניגוב גומי התוף לאחר כל מחזור כביסה להארכת חיי האטם ומניעת ריחות לא נעימים ובקטריות.

כדי למנוע קצרים חשמליים יש לוודא כי החיבור של מקור המתח תקין (עם רבי שקע וכדומה).

על מנת שהמכונה תעבוד באופן מיטבי, יש לבצע ניקוי שוטף של המסננים.

מכונת כביסה

מכונת כביסה shutterstock

מקררים:

תקלות במקררים באות לידי ביטוי בעיקר בתופעת "ההזעה". פתיחה וסגירה תכופה של דלת המקרר או השארתה פתוחה לזמן רב יכולה לגרום ל"הזעה" של המקרר, מצב בו יש הצטברות טיפות מים על גוף המקרר בפנים או בחוץ. השארת הדלת פתוחה לאורך זמן רב, עלול לגרום לקלקול של מוצרים.

תקלה זו נפוצה בעיקר בעונת הקיץ, בה הבדלי הטמפרטורות בין המקרר לסביבה החיצונית גבוהים. יש להקפיד בכל העת כי דלת המקרר סגורה לחלוטין וכי אין כל לכלוך אשר הצטבר על גומי האטימה העלול למנוע מהדלת להיסגר.

כמו כן, במקרה שהמקרר אינו מקרר מספיק או לחילופין מקפיא מוצרים, יש לבדוק את בקר הטמפרטורה הנמצא בתוך המקרר, לעתים מקור הבעיה הוא הזזה לא נכונה או בשגגה של הבקר, ובכל מקרה, לפני שמזמינים טכנאי כדאי לנסות להתאים את הבקר (יותר קר או פחות בהתאם לתקלה), לחכות מספר שעות, ולראות אם התקלה הסתדרה.

במקרה של תאורה לא תקינה במקרר, הדבר לא בהכרח מעיד על תקלה במכשיר. במידה והמקרר פועל כשורה, כדאי לבדוק האם הנורה נשרפה או לחילופין האם המפסק המפעיל את פעילות הנורה תקוע.

לדברי ליבנת, במידה ופעלנו על פי ההנחיות הנ"ל, והמכשירים עדיין לא עובדים, כנראה שמדובר בתקלות שהן חמורות יותר, אשר כל ניסיון לתקנן לבד עלול לסכן את שלומנו ולהחמיר את הבעיה. לכן, במקרים כאלה יש להזמין טכנאי מקצועי שמוסמך לתקן את התקלות, בעל התמחות ספציפית בתיקון מכשירים של אותו יצרן, מאחר וקיימים שינויים בין מכשירים זהים של יצרנים שונים.