בלעדי: הרבנים נכנסו לאמבטיה עם מיץ סלק כדי לאשר את הגבס לטבילה

ידיך מגובסת ואת צריכה לטבול? במכון פוע"ה שקדו עבורך על מספר פתרונות, כדי שלפחות בנושא הזה לא תצטרכי לדאוג. הרב בורשטיין: "חשוב שבני הזוג יהיו מותרים זה לזו, כך שבמקרה הצורך ולאור מצבה הבריאותי, אישה תוכל לקבל גם תמיכה נפשית מבעלה"

חדשות כיפה 22/05/17 16:01 כו באייר התשעז

בלעדי: הרבנים נכנסו לאמבטיה עם מיץ סלק כדי לאשר את הגבס לטבילה
מקווה, צילום: פלאש 90. אורי לנץ

על פי רוב הפוסקים מקובל שגבס מהווה חציצה בטבילה. אם כן מה על אשה שגובסה בידה או ברגלה לעשות?  למכון פוע"ה יש מספר פתרונות מעניינים שעשויים לעזור בנושא ובראשם גבס מיוחד שאינו מהווה חציצה.

במכון פוע"ה פועלים כבר שנים במטרה להסדיר את הנושא שמעסיק מידי פעם לא מעט נשים. "השתתפתי בהרבה מאוד כנסים", אומר ראש המכון הרב מנחם בורשטיין ל'כיפה', "בהם ביקשתי מאורטופדים שיציעו לנשים דתיות ומסורתיות שהם מגבסים כדורים כדי לדחות את הוסת וכך בעצם ייפתרו 50% מהבעיה".

במכון גיבשו נוהל מסודר בו הם מציעים מספר אפשרויות. ראשית, הם אומרים אשה שנפצעה ונאלצה לשים גבס, כדאי שתברר את האפשרות לסידור או דחיית הוסת עד לאחר הסרת הגבס באמצעות כדורים. במידה והפציעה אירעה לאחר שכבר קיבלה מחזור או שהיא נמצאת בתהליך הטהרה, עומדות בפניה מספר חלופות.

הרב בורשטיין מספר כי בעזרתו של ד"ר שבתאי סבתו, אורתופד משערי צדק, הם הקימו מרכז גבס שבו יכולות להגיע נשים, להוריד את הגבס בזהירות לטבול במקום ולגבס את המקום הפגוע בחזרה.

יש לציין כי באופן כללי המלצת הרופאים היא שאי אפשר לפתוח את הגבס תוך 14 יום מרגע הגיבוס ולפעמים אף תוך 21 יום. לכן בדיוק למקרים בהם לא ניתן להוריד את הגבס ולטבול, פנו בפוע"ה למציאת פתרון נוסף.

"בני הרב אברהם בורשטיין", אומר ראש המכון, "הוציא חוברת 'חציצה בטבילה' שבה הוא סוקר את כל הבעיות הרפואיות שעשויות למנוע טבילה וכיצד ניתן לפתור אותן". לדבריו, "הוא בדק גם את נושא הגבס והוא מצא שיש בחו"ל גבס ששוחים איתו בבריכה. אז הוא שאל אותי: 'אבא, אם יש גבס שאפשר לשחות איתו, למה שגם לא יטבלו איתו?'".

במכון הביאו לארץ כמות גדולה של  גבסים והגיעו להסדר עם קופות החולים שאשה עם ביטוחים משלימים תוכל לקבל גבס כזה עם השתתפות משמעותית של הקופה. אך אז צצו שאלות הלכתיות וספקות מצד פוסקים שונים האם הגבס אכן אינו מהווה חציצה.

"מיד גיבסנו שני רבנים אחד ברגל והשני בגבס", אומר הרב, "קנינו הרבה מאוד סלק והכנסנו אותם לאמבטיית חמיצה, מה שנקרא 'בורשט'. הם טבלו ולאחר כמה דקות הורדנו להם את הגבס צילמנו ושלחנו לרבנים שראו את סימני הסלק ואישרו את השימוש בגבס".

במרפאות ישנם שני סוגי גבס. כזה העשוי מסידן, שהוא בשימוש נפוץ יותר. מדובר בחומר שמתרכך במגע מים ומתפורר. במקרה כזה מציעים במכון ללפף על גבי הגבס ניילון נצמד. סוג הגבס השני גבס סינטטי שאיתו כאמור יש הרבה פחות בעיות הלכתיות.

יש לציין שגבס רגיל העשוי מסידן הוא בחינם במידה ומביאים התחייבות מקופת החולים, ואילו גבס פלסטי ידרוש השתתפות כספית מצד המטופל.

פתרון נוסף שמציעים בפוע"ה, במידה ואין לנשים אפשרות לדחות וסת, להוריד את הגבס, או לשים גבס פלסטי, זה לגשת למרכזי טבילה מיוחדים לאנשים עם מוגבלויות ולהיעזר באמצעים העומדים שם לרשותן.

בעוד כשבועיים ביום שלישי י"ב סיון (6.6.17) ייערך הכנס השנתי ה-17 לנשים של מכון פוע"ה, בו ישמעו המשתתפות הרצאות בנושאי בריאות ונשיות בראי הרפואה וההלכה.

בהתייחס לנושא הגבס, הרב בורשטיין מדגיש כי "חשוב שהציבור ידע, ואת זה נציג גם בכנס, שיש אפשרות לטבול עם גבס בתנאי שהוא גבס מהסוג שמצאנו ובדקנו". נקודה נוספת שהרב מקפיד לציין היא ש-"מעבר לנושא הפיזי, לעתים מצבה הבריאותי של האשה נגרם בעקבות טראומה". במקרה כזה הוא אומר, "חשוב שבני הזוג יהיו מותרים זה לזו, כך שבמקרה הצורך ולאור מצבה הבריאות, אישה תוכל לקבל גם תמיכה נפשית מבעלה".

 

הרשמו עכשיו לכנס פועה