מפקד מג"ב: "אפקט אזריה קיים בעיקר מצד ההורים"

ניצב קובי שבתאי מוטרד שהורים שואלים האם לשכור לבניהם הלוחמים עורכי דין,"להגיד לך שלא הצטמררתי? הצטמררתי. זה אפקט אזריה". הוא גם לא מסכים להשוואות בין עמונה לאום אל חיראן ובטוח ביכולתם של נשים להיות לוחמות

חדשות כיפה 21/05/17 12:22 כה באייר התשעז

מפקד מג"ב: "אפקט אזריה קיים בעיקר מצד ההורים"
קובי שבתאי, מג"ב, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

מפקד מג"ב, ניצב קובי שבתאי, מאשר ש'אפקט אזריה' קיים בשטח, מסביר את ההבדל בין התנהלות המשטרה בפינוי עמונה לעומת אום אל חיראן ובטוח שיום אחד אשה תפקד על המשטרה.

בראיון מסוף השבוע למוסף 7 ימים ב-'ידיעות אחרונות' התייחס שבתאי (52) לפרשת אזריה בהרחבה ואמר כי היא השפיעה על הנעשה בשטח, "יש אפקט כזה, אבל הוא מורגש יותר מצד הוריהם של הלוחמים".

לדבריו, "לפני חודשיים לוחמים שלי ניטרלו מחבל שדקר אותם באורח בינוני בראש ובגפיים, בשער האריות בירושלים. הוא התנוסס לגובה שני מטרים ותקף אותם בשתי סכינים שלופות. הם פעלו היטב, בצורה הרואית. אבל מה שהטריד אותי זה שאביו של אחד מהם בא אליי ושאל אם הוא צריך לקחת עורך דין לבן שלו, שכמעט נהרג שם. להגיד לך שלא הצטמררתי? הצטמררתי. זה אפקט אזריה. אמרתי לו שמבחינתי, חוץ מתעודת הערכה, הבן שלו לא צריך שום דבר".

אפקט אזריה קיים

אפקט אזריה קיים פלאש 90

מפקד מג"ב, שנכנס לתפקידו לפני כשנה וחצי, הסביר מה יעשה אם לוחם שלו ייקלע לאותו מצב, שתוך שהוא שולח ביקורת מרומזת להתבטאויות המהירות שיצאו מכיוון הרמטכ"ל איזנקוט ושר הביטחון דאז יעלון. "קודם כל נלמד אותו על בוריו, לפני שנצא בהצהרות ובהכרזות", הוא אומר,ומוסיף ש-"אם יתברר שלוחם שלי פעל לפי הפקודות והנהלים, הוא יקבל ממני גיבוי מלא. אבל אם תתגלה חריגה, יהיה צריך לבחון מה גרם לה".

בהמשך הוא התייחס להבדל שבין פינוי עמונה להתנהלות באום אל חיראן, "אי אפשר להשוות בין שני האירועים. באום אל חיראן זאת הייתה פעילות שגרתית של הריסת מבנים בלתי חוקיים, לעומת האירוע בעמונה שכלל פינוי של 30 משפחות מיישוב שבגלל רגישותו, קיבל תשומת לב ברמה לאומית. בעמונה הייתה מעורבות של כלל הגורמים ומקבלי ההחלטות לגבי הדרך שבה יבוצע הפינוי".

לדבריו בעמונה הופעל הרבה פחות כוח מאשר בכפר הבדואי מכיוון ש-"בעמונה לא ירו עלינו. שוטרים שם נפגעו מאלה, ממוט ומחומרים ששפכו עליהם. גם אירוע שמבחינת הערכת המצב חושבים שהולך להיות רגוע ושקט עלול להסלים. בהתחלה חלק מהתושבים הביעו מחאה פסיבית. בהמשך זה התפתח לאירוע שלווה באלימות נגד שוטרים והתגובה הייתה בהתאם. בוצעו מעצרים והייתה הפעלת כוח סביר. עובדתית, ההתנגדות הוסרה והמבנים פונו. כשאני מנתח את שני האירועים, אין שספק שפינוי עמונה שונה, גם כי מדובר בפינוי של יישוב שלם וגם כי רוב האוכלוסייה הייתה מודעת לפינוי והביעה בסופו של דבר מוכנות והסכמה".

על סירוב פקודה אפשרי מצד לוחמים הוא אמר כי "אם אוכל למנוע משוטר שלי קונפליקט רגשי, אשתדל לבוא לקראתו, כמו שלא אשים שוטר ממוצא אתיופי לפזר הפגנה של בני העדה. אני לא נכנס לפעילות של פינוי או הפגנה, או לכל פעולה מורכבת, בלי הכנה מנטלית ללוחמים המשתתפים באותו האירוע".

אשה תפקד על מג"ב?

אשה תפקד על מג"ב? פלאש 90

לדעתו של שבתאי אין כל מניעה שאשה תשרת בכל תפקיד במג"ב, "אני מאמין שלוחמות יכולת לבצע כל תפקיד. יש לנו קצינה בכירה בדרגת ניצב משנה, יש רפ"קית ויש מ"מיות".

על האפשרות שיום אחד תהיה למג"ב מפקדת הוא אומר כי הוא "לא פוסל אפשרות כזאת ולא פוסל אישה גם לתפקיד המפכ"ל".