הרב ישראל מאיר לאו פורש מתפקידו

עשרות שנים שהוא מכהן כרב בתפקידים ציבוריים, לרבות כרב הראשי לישראל. בהגיעו לגיל 80 צפוי הרב הראשי של תל אביב להודיע על פרישה מתפקידו. מי יחליפו בתפקיד?

חדשות כיפה 24/05/17 11:20 כח באייר התשעז

הרב ישראל מאיר לאו פורש מתפקידו
הרב ישראל לאו

29 לאחר שהחל לכהן כרב הראשי של תל אביב-יפו, יפרוש היום (רביעי) הרב ישראל מאיר לאו מתפקידו בטקס שייערך במנהרות הכותל. זאת בעקבות הגעתו לגיל 80.

הרב לאו, צפוי לסיים את תפקידו במוסד הרבנות הראשית בישיבה מיוחדת שתיערך בכותל לרגל יום ירושלים.

הרב לאו החל לכהן כרב במשרות ציבוריות כשנתמנה בשנת 1965 לרב בית כנסת 'תפארת צבי' בעיר העברית הראשונה. שש שנים מאוחר יותר הוא החל לכהן ברבה של צפון תל אביב ובשנת 1978 מונה לראשונה למשרת רב עיר, כשנכנס לתפקיד הרב הראשי של נתניה.

עשור לאחר מכן הוא מונה לתפקיד הרב הראשי של תל אביב- יפו ובשנת 1993 החל כהונה של עשור בתפקיד הרב הראשי לישראל. ב-2005, שנתיים לאחר פרישתו, חזר למשרת הרב הראשי של תל אביב, בה הוא מחזיק עד היום.

הרב לאו, שידוע בסיפורו המפורסם מתקופת השואה, השתתף אמש ביד ושם בטקס זיכרון באוהל יזכור, לצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ובני משפחתו. בנו הוא הרב הראשי לישראל הנוכחי, הרב דוד לאו.

בעקבות הפרישה, צפויים מספר רבנים להתמודד על המשרה שמתפנה. בין השמות שעלו כמועמדים ניתן לציין את רב העיר באר שבע ואחיו של השר דרעי, הרב יהודה דרעי ואת רב שכונת הר נוף בירושלים ובנו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, הרב דוד יוסף.

בתנועת 'נאמני תורה והבודה' הגיבו לפרישתו של הרב לאו ואמרו כי המצב היום, לפיו רב עיר מוגבל לכהונה עד גיל 70 עם אפשרות בארכה עד גיל 75 צריך להשתנות. לדבריהם, יש להפוך את הרבנים המקומיים לנבחרי ציבור.

"אנו מצרים על כך", נכתב בהודעת התנועה, "שהרב הראשי לשעבר והרב הראשי לתל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, נאלץ לפרוש מכהונתו בטרם עת. הרב מהווה דוגמא לרבנים מקומיים באשר הם, וחבל שעל אף שכוחו במתניו אין הוא מקבל הזדמנות לעמוד לבחירה מחודשת לתפקיד רב העיר. אנו מאמינים כי על מנת לחזק את מעמד הרב המקומי ולחבר אותו לציבור במקום כהונתו, יש לאפשר לרבנים לעמוד לבחירה מחודשת מדי כמה שנים, בדומה לנבחרי ציבור אחרים ובדומה למצב בתפקידי הרבנים הראשיים לישראל בעבר".

לשיטתם, "דווקא תפקיד של רב עיר גדולה, כ"מרא דאתרא", ראוי שיקבל את ההתייחסות הראויה לו בחוק, ויתאפשר לו לקבל מנדט מחודש מהציבור גם בהגיעו לגבורות. לשם כך אנו מפצירים בשר לשירותי דת ובחברי הכנסת לקדם את הצעת החוק שיזמנו לקציבת כהונת רבנים מקומיים שתאפשר לרבנים להמשיך לכהן גם לאחר גיל 80, במידה והם כשירים לכך והציבור מביע בהם את אמונו".