האשה שלנו בלבנון: בגיל 100, נפטרה המרגלת הישראלית בביירות

במשך שנים ארוכות, מסרה שולמית קישיק כהן מידע מודיעיני רב ערך לצה"ל, העלתה יהודים רבים מארצות ערב וניהלה חיי משפחה עם בעלה ושבעת ילדיהם. בשבת האחרונה היא נפטרה בגיל 100 כשהיא מותירה מאחוריה מורשת מפוארת

חדשות כיפה 22/05/17 11:17 כו באייר התשעז

האשה שלנו בלבנון: בגיל 100, נפטרה המרגלת הישראלית בביירות
שולה קישיק שולמית, צילום: Hadas Parush/Flash90

שולמית (שולה) קישיק־כהן, שריגלה עבור ישראל בלבנון ופעלה להעלאת יהודים מארצות ערב, הלכה בשבת האחרונה לעולמה בגיל 100 כשמאחוריה מורשת מפוארת ושושלת משפחתית ענפה.

קישיק-כהן, שהדליקה משואה ביום העצמאות ה-59 של מדינת ישראל,הותירה אחריה 7 ילדים ועשרות נכדים ונינים. היא הובאה למנוחות בגבעת שאול בעיר שהעניקה לה את תואר יקירת ירושלים.

היא נולדה בשנת 1917 בארגנטינה למשפחת קישיק וחונכה על אהבת ישראל. בילדותה עלתה עם הוריה ארצה והתגוררה בשכונת מקור ברוך בירושלים. בגיל 16 שודכה לג'וזף כהן, סוחר יהודי מלבנון ועברה להתגורר עימו בוואדי "אבו ג'מיל" שברובע היהודי בביירות.

שולמית החלה בפעילות ערה בקרב בקהילה היהודית ואף יצרה קשרים עם בכירים בשלטון המקומי. בזכות קשריה ההיא העלתה יהודים רבים לישראל מתחת לאפם של השלטונות בלבנון.

סמוך למלחמת העצמאות, היא יצרה קשר עם גורמי מודיעין ישראלים ומסרה להם את המידע שהיה ברשותה על ההכנות הצבאיות של מדינות ערב. בכך הפכה קישיק-כהן באומץ רב ובתעוזה גדולה לסוכנת מודיעין ישראלית. הריגול המודיעיני שלה לא פסק עם תום המלחמה ולמעשה היא המשיכה בהעברת מידע חיוני למדינה הצעירה עד 1961.

לצד פעיולותה המודיעין, היא פעלה רבות בשיתוף פעולה עם גורמי צבא וסייעה להם בהעלאת יהודים רבים מארצות ערב לישראל. לצד זה, היא ניהלה חיי משפחה עשירים וגידלה יחד עם בעלה את שבעת ילדיהם.

ב־1961 היא נתפסה, נאסרה, עונתה קשות בתא המאסר ולבסוף ונידונה למוות. לאחר שעירעה על גזר הדין הוקל עונשה והומר לשבע שנות מאסר. כשש שנים לאחר מכן, סמוך לתום מלחמת ששת הימים, היא שוחררה בעסקת חילופי שבויים ועלתה עם משפחתה לירושלים, שם התגוררה עד יומה האחרון.

בשנת 2007 ביום העצמאות ה-59 של מדינת ישראל, נבחרה קישיק-כהן אז בת 90, להדליק משואה. בנוסף לכך היא קיבלה את התואר 'יקירת העיר ירושלים' ובשנת 2011 קיבלה את מדליית 'דונה גרציה'.

הלויתה של שולה קישיק

הלויתה של שולה קישיק Yonatan Sindel Flash90