דעה: תנו לרבנות קרדיט

גם כשבמשטרה צעדו ניצבים לחדרי החקירות אף אחד לא העז והציע להפריט את משטרת ישראל. איתמר סג"ל לא מצליח להבין את אלו שרוממות הרבנות בגרונם ולא נותנים סיכוי אמיתי לתיקון שהחל כבר

חדשות כיפה איתמר סג"ל 17/05/17 10:04 כא באייר התשעז

דעה: תנו לרבנות קרדיט
הרב לאו, הרב יוסף, הרבנים הראשיים, הרבנות הראשית, צילום: Yaakov Coehn/Flash90

אומרים שיש בעיה בכשרות, ושיש הרבה מה לתקן. הפתרון למצב מובן מאליו: לפרק הכל, לפטר, להפריט, לסגור, וכמה שיותר מהר.

ובכל זאת, רק תזכורת קטנה, למי ששכח. שורת ניצבים ומפקדים בכירים במשטרה הואשמו בהטרדות מיניות, בהדלפות מחקירות ובאלימות קשה. בכל זאת, עדיין לא פגשתי ולו חבר כנסת אחד שקרא לפירוק המשטרה או להפרטתה. מדוע? ברור לכל, במדינת ישראל תהיה רק משטרה אחת, לא שתים. המשטרה שלנו, משטרת ישראל.

מה לנו לדבר על משטרת ישראל? כבר לפני מאות ואלפי שנים, בבית שני, סרח כמעט כל מעמד הכהונה בעם ישראל. אלו שאמורים להיות נציגי העם בעבודת המקדש חשבורק  על עצמם, על כספם ועל תאותם. למרות זאת, לא מצינו כוונה כלשהיא של חז"ל להתייאש מרעיון הכהונה, או להפריט אותה לשאר שבטי ישראל. גם חלק מן הסנהדרין סרחו, וכך גם רבים ממלכי ישראל בבית ראשון ושני גם יחד. גם כאן, לא מצינו ולא ראינו תכנית לוותר על מוסד הסנהדרין, וחכמי ישראל היו מלאי אמונה באפשרות התיקון שעתיד לבא.

כל הדברים הללו, אינם תקפים לשיטתם של חפצי השמדת, פירוק והפרטת הרבנות הראשית שקמו לנו בדור הזה. מדובר בחברי כנסת, ארגונים ועמותות, בהם רבים שמגדירים עצמם כציונים דתיים, אך זנחו את דבריו של מייסד הרבנות הראי"ה קוק מאחורי גבם וחברו לרפורמים ושות', והם יעשו הכל, אבל הכל, כדי לא להשאיר אבן על אבן במוסד הרבנות הראשית.

כמובן, רוממות הרבנות בגרונם, והם מפיקים נופת צופים על רצונם הגדול לחזק את הרבנות הראשית ואת מערך הכשרות, אך בליבם חרב משטמה על הרבנות 'החרדית והחשוכה'. הם יודעים לדבר גבוהה גבוהה על הרצון ברבנות ישראלית, חדשה, ולא גלותית וישנה, אך יעשו הכל כדי להפריט כל מערך אפשרי ברבנות, כולל נישואין, כשרות וגיור ולשוב לתרבות השטעטעל של הגלות, בה היינו עם מפוזר בכל קצוות תבל וכל רב עשה כאשר ישר בעיניו. לא פעם שמעתי חברי כנסת דתיים, בעיקר ממפלגתו של מר לפיד שמקשים על מקור מנהג הרבנות לשמור על בלעדיות בניהול מערך הגיור, הנישואין והכשרות, ומאשימים אותם בשמרנות יתירה, בגלותיות ובחוסר ממלכתיות. את הסתירה בדבריהם טחו עיניהם מראות, שהרי גדולה שנאה שמעבירה את השורה. ניסיתי זה זמן רב לחפש מקום אחד בו פעלו אלו משהו אחד לטובת חיזוק הרבנות הראשית, ולא מצאתי. לא זכיתי לראות פעם אחת בה חשבו לשמוע מהי עמדתם של הרבנים הראשיים, אלו שנבחרו באופן חוקי וגם דמוקרטי, בטח באופן יותר דמוקרטי משופטי בית המשפט העליון שבהם חלילה מלפגוע כהוא זה בכבודם הרם.

אכן, את מערך הכשרות יש לתקן ולשפר. אמנם, הרבנות הראשית הגישה רק לאחרונה תכנית עבודה שאושרה על ידי מועצת הרבנות. התכנית כוללת מהפכה של ממש בכל מערך הכשרות, כולל ניתוק יחסי עובד - מעביד, חיסכון כספי והורדת מחירי הכשרות, וייעול הפיקוח על ידי התקנת מצלמות, ואיחוד נהלים. לכאורה מצוין? תלוי את מי שואלים. התכנית אמנם אמורה לייעל מאד את הכשרות ולטפל בליקויים, אך בד בבד היא עתידה לחזק מאד את הרבנות הראשית עקב החזרת השליטה בנהלי הכשרות בכל הארץ לידי הרבנות הראשית והחלשת המועצה הדתית והרב המקומי. את זה, לא יכלו לסבול חבורות הליברלים, שמיהרו לתקוף את התכנית מבלי שכלל קראו מה היא כוללת. כך, באופן פלאי, כחמש דקות אחרי פרסום התכנית של הרבנות הראשית, ירו היחצני"ם את תגובותיהם של חברי הכנסת ועמותות השמאל הדתי הליברלי, וכל המרבה לתקוף הרי זה משובח. מסתבר שאין לצפות לשום קרדיט מאלו שמחפשים רק קרדיט לעצמם, כנראה מרוב שעמום בספסלי האופוזיציה.

ועוד נקודה לסיום. כידוע, עיקר הביקורת מופנית כלפי רבנות ירושלים. חשוב לזכור שירושלים, העיר הגדולה בישראל והמורכבת ביותר מבחינת כשרות בשל ריבוי העסקים הכשרים והבדצי"ם, בעיר קדשינו לא היה רב ראשי למעלה מעשר שנים. היובש הזה אפשר ללא מעט קוצים לגדול, וכעת לוקח מעט זמן לעקור את העשבים השוטים. למיטב ידיעתי, הרב שטרן נכנס לעומק הסוגיה ומשתדל לפעול, תנו להם מעט קרדיט.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן