בלעדי ל'כיפה': בכנס קומונריות, "הרמטכ"ל דיבר בעיקר על גיוס בנות"

הקומנוריות שהקשיבו לרמטכ"ל אמרו כי בחר להתמקד בנושא גיוס בנות לצה"ל דווקא עם מי שבחרו בשירות לאומי. "הרגשנו כאילו באו ואמרו לנו: 'למה אתן עושות שירות לאומי ולא צבא'". בני עקיבא: "איננו חוששים מהשמעת דעות שונות"

חדשות כיפה 26/05/17 00:13 א בסיון התשעז

בלעדי ל'כיפה': בכנס קומונריות, "הרמטכ"ל דיבר בעיקר על גיוס בנות"
איזנקוט, אלמוז, יאיר שחל, צילום: ללא קרדיט

הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הוזמן בתחילת השבוע להשתתף בכנס של מאות קומונריות מתנועת בני עקיבא ולדבר על צה"ל כגוף מאחד. לטענת חלק מהנוכחות בשיחה, שנערכה בירושלים ושהקלטתה הגיעה לידי 'כיפה', הוא הקדיש חלק נרחב ממנה לשירות בנות בצבא מה שלדבריהן עורר במשתתפות הכנס תחושת אי נוחות ואף זלזול.

במסגרת סמינריון הכשרה של תנועת בני עקיבא, שנערך ביום ראשון ובו השתתפו כ-300 קומונריות מרחבי הארץ, הגיע רא"ל איזנקוט מלווה בראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז.

נושא השיחה שעליו התבקש הרמטכ"ל לדבר הוא היכולת של צה"ל לאחד ולהכיל בתוכו חלקים גדולים בעם, אך בפועל, כך אומרות חלקן, הוא בחר להתמקד בעיקר בנושא מעורר מחלוקת כמו גיוס בנות לצבא.

"תנועת בני עקיבא הזמינה אותו כדי לדבר על גוף שמצליח להכניס בתוכו את כל עם ישראל", אומרת אחת המשתתפות בסמינריון ל'כיפה'. אך לטענתה, "הוא התעלם מהנושא שביקשו שידבר עליו ודיבר רק על נושא אחד - גיוס בנות לצה"ל". לדבריה, "הוא דיבר על החשיבות שכולם יתגייסו לצה"ל וסיפר שיש בצה"ל המון מסגרות שיכולות להכיל דתיים. הוא תיאר שהוא לא הדוחף, זה משהו שעלה מלמטה, הבנות דוחפות ולכן יש גיוס גדול. ביחס לסיבה שהוא הוזמן, זה היה מגוחך".

בתחילת השיחה דיבר הרמטכ"ל על "אתגרי הביטחון הלאומי של צה"ל ואתגרי החברה הישראלי". הוא ציין שאחותו הלכה לבני עקיבא ושהוא מכיר בתרומתה של התנועה לחברה. בהמשך הוא אמר כי "צה"ל הוא תעודת הביטוח של עם ישראל. השיח התקשורתי הוא של חילוקי דעות, אך כשאני מסתכל על תנועות הנוער בישראל אני רואה קווים דומים ועם כל השוני רצון דומה לתרום למדינה".

"לפני שאכנס לחילוקי דעות על שירות משותף ושירות נשים שיש בשיח הציבורי", הוא אמר, "אני רוצה להתייחס מעט לאיומים הקיימים על מדינת ישראל". לאחר מספר דקות בהן מנה את האיומים המרכזיים שלדעתו מתרגשים על ישראל, הוא החל לדבר גם על הנושאים שמעוררים מחלוקת.

"צה"ל הוא צבא העם", אמר איזנקוט, "אנחנו מסתכלים קדימה על העתיד. מטרתנו לבנות את צה"ל לקראת אתגרי העתיד. אנחנו לא יכולים להבטיח לצעירים שהם לא יצטרכו להתגייס כפי שאמרו לי אחרי מלחמת ששת הימים. בשנתיים וחצי האחרונות עשינו שינוי משמעותי בחיזוק החוד הלוחם, בהגדלת כמות האימונים, הקמנו יחידת קומנדו חדשה ומערך סייבר, הקמנו כצורך גם שלושה גדודי הגנת גבולות מעורבים שעוררו מתיחות רבה. השבוע התפרסם שיש גם מחלקה של לוחמות דתיות וזה עלה כצורך מהשטח".

בהמשך הוא אמר כי "מה שמטריד אותי במיוחד זו העובדה שרק 67% ממחויבי הגיוס מתגייסים. התופעה ששליש מהצעירים לא משרתים היא מטרידה ואם אנחנו רוצים להיות צבא ממלכתי שמבטיח את קיומה של מדינת ישראל שיודע למלא את משימותיו אנחנו צריכים לדרוש מכל צעיר וצעירה לעשות שירות משמעותי. ושיעשו כמיטב יכולתם וזה יכול להיות בשירות צבאי ובשירות לאומי".

עם זאת, הוסיף הרמטכ"ל כי הוא "לא מתעלם מהמורכבות בחברה הישראלית. צה"ל מתיימר להיות צבא ערכי מקצועי ומחויב שצעיר או צעירה שמתגייסים לצה"ל יפגשו מפקדות ומפקדים שמשמשים דוגמה אישית. זה אתגר שיש לכל צעיר וצעירה. אני אומר לכל צעיר וצעירה תעשו שירות משמעותי בין אם זה צבאי ובין אם זה במסגרת האזרחות".

איזנקוט מעדיף לוחמות על פני בנות שירות לאומי?

איזנקוט מעדיף לוחמות על פני בנות שירות לאומי? פלאש 90. הדס פרוש

איזנקוט לא היסס לומר בפני מאות הבנות שבבחרו מרצון שירות לאומי כקומונריות, כי לדעתו כל צעיר וצעירה צריכים להתגייס לצבא, "אנחנו עושים את מה שלהבנתי יכול להפוך את צה"ל לחזק יותר וזה יכול לעורר שיח. אני מניח שחלקן עוקבות אחרי התקשורת ורואות את השיח והוויכוח העמוק על שירות נשים בצה"ל ועל השירות המשותף. אני חושב שצעירים וצעירות צריכים לשרת בצה"ל".

"יש לנו טייסות קרב ויש חובלות ויש קצינות במודיעין", אמר הרמטכ"ל והוסיף כי "12% מיחידות מורכבות מגברים בלבד כמו גולני צנחנים וחטיבה 7. כשאנחנו כותבים את פקודת השירות המשותף בצה"ל, אנחנו רוצים לאפשר לכל צעיר וצעירה, דתי וחילוני, בדואי או דרוזי, להתגייס לצבא לשרת שירות משותף ולתרום למדינה".

לקראת סיום הוא בחר לשבח את הציבור הדתי לאומי ואמר: “אני רוצה לדבר בשבח והוקרה לציונות הדתית, על התרומה, השרות המרכזית לצה"ל. אני יכול להגיד לכם שבצה"ל לא מסתכלים מה יש מתחת לקסדה. הרבה פעמים אומרים לי: 'תשמע יש כבר שלושה מח"טים דתיים'. מעולם לא הסתכלתי ואני גם לא מתכנן להסתכל על מה יש מתחת לקסדה. אני מתכוון לשאול מי המפקד או המפקדת הטובים ביותר".

לדבריו, "אחוז המפקדים והקצינות שבאות מהציונות הדתית תורמים ותורמות תרומה אדירה. אני יכול רק לברך על כך". איזנקוט גילה כי "בשיח רבנים שעשיתי, הועלתה טענה שאני עושה מהפכה בשרות בצה"ל, בכך שאני מגדיל את היחידות המעורבות. זה לא נכון. היחידות המעורבות קיימות כבר 15 שנה והגדלנו אותם רק במעט". לטענתו, המהפכה היא לא בצה"ל, אלא בציבור".

איזנקוט בחר לשבח את הבנות שבחרו להתגייס לשירות צבאי ואמר כי "גדלות בנות צעירות, חכמות שיודעות לבחור מה הן רוצות לעשות ומתגייסות לצה"ל". בהמשך הוא ציין את הנתון לפיו, "לפני חמש שנים התגייסו 900 בנות אולפנה ואילו בשנה שעברה התגייסו 2,200. אם הן היו מגיעות לצה"ל ופוגשות גוף שהוא לא ערכי, אז אני מניח שהיינו רואים ירידה. אבל צעירות מגיעות לצה"ל ופוגשות ארגון רציני מאוד, מקצועי מאוד וערכי מאוד, שנותן למשרתות שלו ולמשרתים משמעות וזה מסביר את העניין".

משתתפת נוספת שנכחה בשיחה ציינה בפני 'כיפה', כי "בנות הרגישו בסיום השיחה כאילו באו ואמרו לנו: 'למה אתן עושות שירות לאומי ולא צבא'. יש לא מעט בנות שהרגישו שאמרו להן: 'אתן לא עושות כלום ואם הייתן באות לצבא הייתן עושות משהו משמעותי'". לדבריה, הדבר ערער אצל חלק מהבנות את העובדה שבחרו לעשות שירות לאומי על פני שירות צבאי.

לא חושש מהשמעת דעות שונות

לא חושש מהשמעת דעות שונות פלאש 90. יונתן סינדל

בארגון 'חותם' הגיבו לנאמר בשיחה ע"י הרמטכ"ל איזנקוט ואמרו כי "הרמטכ"ל מהגיע לכינוס של קומונריות, בנות שרות לאומי התורמות למדינה תרומה משמעותית יום יומית, ובמשך 45 דק' הסביר להן כמה חשוב להתגייס". לדבריהם, "ניתן רק לשער איזו סערה ציבורית היה גורר רב שהיה מגיע לצה"ל ומרצה נגד גיוס בנות".

ב'חותם הוסיפו כי "הקומנריות הם ה'מפקדות' של הנוער הדתי לאומי. השימוש של הרמטכ"ל בבמה זו בכדי להטיף מוסר לציבור הדתי לאומי היא מקוממת ואינה במקום". לסיום הם דרשו את התנצלות הרמטכ"ל, "מתן התחושה לבנות כאילו הן אינן צריכות להמשיך בשרות הלאומי ובדרך עליה התחנכו, תוך שהרמטכ"ל מפרגן לבנות אשר בחרו להתגייס כנגד דרך חינוכם היא אינה ראויה, פוגענית ודורשת התנצלות בפני הציבור".

מתנועת בני עקיבא נמסר ל'כיפה' כי "תנועת בני עקיבא גאה שרמטכ"ל צבא הגנה לישראל רא"ל גדי אייזנקוט, הגיע ונשא דברים בסמינריון ההכשרה של קומונריות התנועה לקראת פעילות הקיץ בסימן "תנועה גדולה לעם גדול".

לדבריהם, "הרמטכ"ל דיבר לאורך השיחה על האתגרים העומדים בפני צה"ל בעתיד הקרוב כצבא עם ממלכתי. הרמטכ"ל הדגיש את הערכתו הרבה לפעילות בני עקיבא ודיבר ארוכות על מקומה ותפקידה של התנועה בחברה הישראלית. מטבע הדברים עלו גם נקודות עליהן אנו חלוקים, אך בני עקיבא אינה חוששת מהשמעת דעות שונות ומגוונות ותמשיך לחנך ע"פ ערכי תורה ועבודה כפי שחינכה לאורך השנים".

מדובר צה"ל ביקשו לא להגיב לכתבה.