בכיר בבית הלבן: מוקדם לדבר על חידוש שיחות השלום

בבית הלבן מנמיכים ציפיות לקראת ביקורו של טראמפ מחר בישראל. גורם בכיר בממשל הדגיש כי חידוש התהליך המדיני עדיין לא על הפרק, למרות שישראל תידרש לנקוט בצעדים בוני אמון כדוגמת ריסון הבניה ביו"ש

חדשות כיפה 21/05/17 12:56 כה באייר התשעז

בכיר בבית הלבן: מוקדם לדבר על חידוש שיחות השלום
טראמפ, נתניהו, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לא צפוי לצאת בהכרזות דרמטיות על חידוש תהליך השלום עם הפלסטינים, כך מסר הבוקר (ראשון) גורם בכיר בבית הלבן ל'הארץ'. עם זאת, הוא עתיד לבקש מראש הממשלה לרסן את הבניה ביהודה ושומרון ולפעול לשיפור כלכלת העם הפלסטיני.

בימין הישראלי פוחדים מאוד מביקורו מחר של טראמפ בישראל, אך נראה שבבית הלבן מנסים לשדר מסרים רגועים. בכירים בממשל האמריקני טוענים כי הביקור בארץ לא נועד להתנעת המשא ומתן עם הפלסטינים. לדבריהם, למרות שהנושא הוא אחד החשובים עבור טראמפ, הוא ויועציו רק בתחילת הדרך של לימוד הנושא וגיבוש תכנית מדינית.

"הנשיא חושב שהשלום אפשרי ושגישה חדשה יכולה לעבוד אבל הוא יודע שאנחנו בשלב מוקדם ביותר", אמר הבכיר והוסיף שהם מתנהלים בצורה זהירה, "לכן אנחנו עוד לא חושבים שהגיע הזמן להפגיש את המנהיגים או לקיים פגישה משולשת. זה פשוט מוקדם מדי".

צילום מסך מיוטיוב

צילום מסך מיוטיוב טראמפ, אבו מאזן

עם זאת, מדברי הגורם עולה כי טראמפ צפוי לחזור על בקשתו מנתניהו לבניית צעדי אמון מול הצד השני. בפגישה ביניהם יבקש הנשיא האמריקני מנתניהו שיפעל לריסון הבניה בהתיישבות וינסה לקדם את הכלכלה הפלסטינית.

נאומו המרכזי של טראמפ יהיה ביום שלישי במוזיאון ירושלים, אך הוא לא מתכוון להעלות את נושא מעמד ירושלים, לרבות סוגיית העברת השגרירות לעיר הבירה. נשיא החדש של ארה"ב יתמקד ברצונו לשפר את היחסים עם ישראל, לאחר שמונה שנות כהונתו של ברק אובמה.

היום (א') אחה"צ יתכנס הקבינט המדיני-בטחוני וידון בחבילת ההטבות שראש הממשלה מעוניין לאשר עבור הפלסטינים. בין הדברים שהשרים יתבקשו לאשר, יהיה פתיחת מעבר אלנבי במשך כל שעות היממה והרחבת אזורי תעשיה פלסטינים ליד חברון וג'נין.