נוער נושר ברחוב? אפשר למנוע מלכתחילה

לא מספיק לקחת אחריות על בני הנוער שנפלטו לרחוב, צריך לטפל בכך מראש ולדאוג שלא יגיעו לשם עוד בני נוער

חדשות כיפה חיים פלזנר 15/05/17 10:59 יט באייר התשעז

נוער נושר ברחוב? אפשר למנוע מלכתחילה
נוער נושר, צילום: shutterstock

נתונים לא קלים פורסמו השבוע על מצבם של בני הנוער בסיכון החיים בישראל. קשה לעכל שגם בשנת 2017 יש נערות שגרות ללא קורת גג, או נערים שמוכנים לשלם מחירים בשביל ארוחת ערב. כחברה, הנתונים האלו לא יכולים לעבור לידנו. אנו חייבים לפעול בצורה ממשית כדי לעזור לכל נער או נערה שנמצאים בסיכון, ולא פחות, גם בסיכון פוטנציאלי.

כמי שעובד שנים רבות עם נוער, אני יכול לומר שמתחת לדמות המחוספסת של הנער או הנערה ברחוב יש לב פועם שרוצה חיבוק ואהבה. ולא רק חיבוק, יש להם חלומות על העתיד, על זוגיות בריאה ושאיפות להצלחה. הבעיה היא שלא תמיד הנערים יודעים לאן לנתב את הרצונות האלו או איך להגיע לטוב.

הקושי לא נמצא רק בסמטאות אפלות בשעות הלילה, הוא מתחיל הרבה קודם - בבית נורמטיבי, בשעות אחר הצהריים, כשהנער חוזר מבית הספר ואין לו מה לעשות. את שיעורי הבית הוא סיים, חוגים לא מעניינים אותו, ההורים שלו בעבודה והוא כבר בילה ארבע שעות מול המסך. ומה עכשיו? הנער מוצא את עצמו הרבה פעמים משועמם. וכבר אמרו חז"ל שהשעמום מביא לידי חטא.

בסיורים בשכונות ראיתי איך רק בגלל השעמום, נער או נערה איכותיים "מבית טוב" מגיעים בתוך מספר חודשים לתיקים פליליים, מאוים על ידי עבריינים ודחוי גיוס לצה"ל. מכאן המדרון החלקלק מתגלגל. מהרגע הזה דלתות הטוב נסגרות בפניו, האלכוהול נהיה חבר שעושה שמח, הסמים כבר לא מפחידים אותו, וגם לא את מי שמוכר אותם. מכאן הדרך כבר קצרה לגנבות, למריבות עם ההורים ולעזיבת הבית.

אנו חייבים כחברה לדאוג לבני הנוער שגרים ברחוב, אנו צריכים להתאמץ ולעזור ככל יכולתנו, אך לא פחות מכך, יש חובה לארגן לנוער, בכל מקום, מסגרות בלתי פורמליות לשעות אחר הצהריים.

אנחנו יודעים בשעות הלימודים מי אחראי עליהם ודואג להם, אבל אנו לא יודעים מי לוקח אחריות בשעות שאחרי הלימודים. כאן הבעיה ופה טמון גם הפתרון. חייבים להקים בכל עיר ובכל שכונה מועדוני נוער מסודרים לנוער שלא מאורגן בתנועות נוער או במתנ"סים. יצירת מקומות המשלבים כיף עם פעילויות ערכיות, יצירת חצר בטוחה, הקניית כלים לחיים ועוד. כל זאת מתוך שימת דגש על יצירת שמחה וטוב.

סביב שולחן סנוקר יש מקום גם לנער שהגיע עכשיו מהרחוב וגם לנערה שבאה מהבית. שניהם שווים, לשניהם יש את אותם סיכויי הצלחה, את שניהם נאהב באותה מידה ולשניהם יש לתת יחס ראוי וטוב. מרכזי נוער כאלו יכולים להיות מענה איכותי לבני הנוער בשעות אחר הצהריים. הם מגיעים, נהנים, לומדים וחוזרים בערב הביתה לקראת יום המחר.

הנתונים על הנוער בסיכון באמת לא קלים, אבל הפתרון הוא פשוט. בואו ניתן את כל מה שאפשר בכדי לארגן את הנוער בשעות הפנאי.

הכותב הוא סמנכ"ל OU ישראל. המפעיל 21 מרכזי נוער בכל רחבי הארץ