מחקר חדש בדק: מה מייחד את ה'נוער בסיכון' הדתי

מחקר חדש מאוניברסיטת אריאל בוחן מהם המאפיינים הייחודיים של הנוער הדתי-לאומי, המובילים אותו למצבי סיכון: "הנער הדתי בסיכון נושא עמו רגשות האשמה כבדים מאד שבסוף מביאים אותו לתחושת בדידות, ניכור והתנהגויות סיכוניות"

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 18/05/17 10:34 כב באייר התשעז

מחקר חדש בדק: מה מייחד את ה'נוער בסיכון' הדתי
נוער בסיכון, צילום: shutterstock

בשנים האחרונות עלתה המודעות למצבם של בני הנוער הדתי לאומי בסיכון וההבנה כי יש צורך בהתייחסות ממוקדת לנוער זה, מתוך הבנה שמדובר בציבור שונה עם צרכים יחודיים משלו וסוגיות שונות שאתן הוא מתמודד.

במחקר חדש שנערך ע"י ד"ר ורד נאמן חביב וד"ר יעל וילצ'יק-אביעד מהמחלקה לקרמינולוגיה באוניברסיטת אריאל וד"ר חיים להב מבי"ס לחינוך במכללת בית ברל, נערך ניסיון ראשון לבודד את אוכלוסיית הנוער בסיכון בציבור הדתי לאומי ולבחון "סימני זיהוי" מקדימים לבני נוער אלו.

במחקר, שנערך במתודולוגיה איכותנית על ידי קבוצות מיקוד, השתתפו 66 מרואיינים ביניהם בני נוער בסיכון, בני נוער נורמטיביים, מטפלים ואנשי מקצוע. מממצאי המחקר עולה כי בני נוער דתי לאומי בסיכון, החשופים למגוון רחב של התנהגויות סיכוניות כגון מגע מיני ושימוש בסמים,  לרוב תופסים את עצמם ברמה דתיות נמוכה יותר מזו של הוריהם ומשפחתם.

נוסף להתמודדויות ולקשיים שיש לכל בן נוער בגיל ההתבגרות, לבני הנוער מהמגזר הדתי לאומי יש התמודדויות ייחודיות, שיש להעלותם למודעות של אנשי חינוך, מטפלים ואנשי מקצוע נוספים,  העובדים עם בני נוער אלה. למשל, מהמחקר עולה כי תהליך גיבוש הזהות אצל נוער דתי, כולל בתוכו בנוסף לתהליכים המתרחשים אצל כל בן נוער, גם את תהליך גיבוש הזהות הדתית. זאת, בשל חוסר הפרדה בין זהותו האישית של הנער לזהותו הדתית.  בתהליך זה עולות בקרב בני הנוער שאלות אמוניות, הבוחנות ומערערות על האמיתות שלמד עד כה בחייו. אך מרבית הנוער בסיכון תיאר מצב בו עצם שאילת השאלות והעלאת דילמת הזהות, נחשבת ככפירה ומקבל ביקורת קשה מהסביבה. הנוער הדתי בסיכון היטיב לתאר את התחושה, לפיה בכל צעד הוא עושה, יש עליו פיקוח חברתי נוקשה מצד הסביבה, בין אם זה מהבית והמשפחה, ובין בסביבת הלימודים. פיקוח חברתי זה מביא לדחייה של הנער ודחיקתו לשוליים.  הנער הדתי בסיכון נושא עמו רגשות האשמה כבדים מאד שבסוף מביאים אותו לתחושת בדידות, ניכור והתנהגויות סיכוניות.

ד"ר ורד נאמן- חביב, עורכת המחקר, מסבירה על חשיבותו: "מדובר במחקר ראשוני ופורץ דרך בעצם ההתמקדות בנוער דתי בסיכון, ובהסתכלות תוך-מגזרית בתחום. עד כה, לא היתה התייחסות ספציפית לנוער הדתי לאומי, למאפייניו ולגורמים הייחודיים המובילים אותו למצבי סיכון, ואנו תקווה שהעלאת המודעות לצרכים אלה תביא למתן מענים ממוקדים לנוער זה. חשיבות המחקר היא באופן שבני הנוער והמטפלים רואים את הגורמים המובילים לסיכון."