אלו הזוכים בפרס 'תרבות יהודית' על שם אורי אורבך

הוכרזו הזוכים בפרס שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה ליוצרים בתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך ז"ל. השר אלקין: "פרויקט הנצחה חשוב עם משמעות מיוחדת". מיכל אורבך: "פרס עם משמעות רבה, דווקא בימי הקורונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/12/20 18:36 ז בטבת התשפא

אלו הזוכים בפרס 'תרבות יהודית' על שם אורי אורבך
אהרן רזאל, אחד הזוכים בפרס, צילום: יוחנן כץ

שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה, ח"כ זאב אלקין, הודיע היום (ג') על 12 הזוכים בפרס השר ליוצרים בתרבות היהודית לשנת תש"פ, 2020. הזוכים נבחרו על פי החלטת ועדת שיפוט לכל תחום. בכל קטגוריה זכו בפרסים על סך 150,000 ש"ח אשר התחלקו בין שני הזוכים.

ואלו שמות הזוכים, לצד עם נימוקי ועדת השיפוט:

פרס מפעל חיים על תרומה משמעותית בתחום התרבות היהודית בישראל:
אהרון עמרם, יוצר, משורר, פייטן ומלחין, חוקר מורשת יהדות תימן - "נחשב בעיני הציבור כולו ובעיני חוקרים ומוזיקולוגים, רבנים ופייטנים לגדול המשוררים והמתעדים של יהדות תימן בישראל ולמנחיל המסורת העתיקה רבת הדורות לדורותינו ולדורות הבאים. הפך להיות הסמכות המהימנה וכמעט הבלעדית לשירת תימן".
שמחה רז, סופר - "יצר סגנון חדש ומרתק של כתיבת מונוגרפיות על צדיקים גדולי ישראל. ספריו כבשו לבבות והטביעו חותם עמוק בנפשם של הקוראים ויצירותיו הפכו להיות נכסי צאן ברזל של התרבות היהודית בדורותינו".

מוזיקה:
אבטה בריהון - "סקסופוניסט ג'אז, זמר ומלחין. מנגני הג'אז הייחודיים והמוכרים בישראל, וידוע בסגנון הנגינה הייחודי שלו לצד הביצועים מלאי הנשמה לשירת הקודש של יהודי אתיופיה. עוסק בהלחנת פרקי תהילים ותפילות בסגנונו הייחודי והמקורי שמביא את סגנון המוזיקה האתיופי והג'אז אל הטקסטים".
אהרן רזאל - "מהיוצרים הוותיקים ופורצי הדרך של המוזיקה היהודית המקורית והמתחדשת. פועל למעלה משני עשורים באופן רציף ומעורר השראה, עם למעלה מעשרה אלבומים. אחד מאלו שהתווה את המוזיקה היהודית אל המקום המכובד שבו היא נמצאת היום".


(אתי אנקרי וישי ריבו, זוכי הפרס בשנה שעברה)

אמנות פלסטית:
חני כהן-זדה - "ציירת פיגורטיבית אשר יצרה גוף עבודות משמעותי לאורך מעל שני עשורים שבהם פיתחה שפה חזותית ייחודית, שניתן לכנותו 'ריאליזם סימבולי', המשלב בסגנון Old Masters בשימוש באור וצל בתיאור חפצים ודוממים, יחד עם עולם סימבולי המעניק לחפצים העולים ממד מטפורי המתמיר אותם מ'חול' ל'קודש'".
אשר דהן - פסל, אמן קונספטואלי וחוקר, אשר יצר גוף עבודות משמעותי לאורך כ-40 שנה הן ביצירות מונומנטליות במרחב הציבורי, והן ביצירות אסמבלאז' ועד יצירות על נייר. העניק מתבונותיו ומהיכולת האמנותית שלו הלאה כאשר לימד וניהל סדנת יצירה בישיבה לצעירים לאורך שנים".

ספרות ושירה: 
הרצל ובלפור חקק - "הופעתם של היוצרים האחים הרצל ובלפור חקק בשמי היצירה העברית כולה פלא. בשמותיהם מתגלה נס הקמת מדינת ישראל בשנת לידתם, ועלייתם ארצה מבגדד בגיל שנתיים. יצירתם הענפה מתחילה מגיל צעיר ושואבת במודע ממקורות יהודיים מגוונים".
שלומית נעים-נאור - "בימים אלו של התכנסות פרטית ועולמית ומחשבות מתחדשות על השבריריות שלנו כבני אדם, כתיבתה של שלומית נעים-נאור היא קפסולה מתוך מסע החיים במרחב האישי והביתי. מביאה בכתיבתה ובפעילותה כעורכת ומנחה בתחום החינוך קול צלול בעל אמירה ונוכחות ייחודית ומרתקת".

שלומית נעים נאור

שלומית נעים נאורצילום: מאיה משל

קולנוע:
זיו נווה - "מזה כחמש עשרה שנה מנהלת את קרן גשר לקולנוע רב-תרבותי. מייצגת מובילה ונאמנה לקידום הנראות של יוצרים ויצירות מן הפריפריה התרבותית, הגיאוגרפית והחברתית לרבות: קבוצות שוליים בחברה הישראלית, אמנים עם מוגבלויות ועולמם של מגזרים אותנטיים שהודרו ממסכי הקולנוע".
אורי אלון - "מזה למעלה מעשור, הוא מעשיר את השפה הטלוויזיונית המקומית ביצירות הנעות על קו התפר הנע ומאחד בין יהדות לישראליות. כתסריטאי ברוך כשרון, ערכה כתיבתו של אלון היכרות לקהל הישראלי עם גלריית דמויות שמקומן נפקד מן השדה הקולנועי של המילניום הקודם".

תיאטרון: 
סוניה סודרי - "סודרי מתקיימת בתוך עולם תרבות וערכי אמוני-מסורתי וצוברת לתוכו מרחב תרבותי מערבי ועכשווי. סודרי הניחה תשתיות משמעותיות בעולם התיאטרון היהודי והקימה בית ספר לתיאטרון ליוצרות חרדיות והעמידה דור חדש של יוצרות חרדיות האמונות על התמקצעות במדיה ושאיבה של הטוב מעולם התרבות"
אביחי שילה - "הפרס ניתן לאביחי שילה על היצירה 'מי שלחם' - מחזה אוטוביוגרפי מלא אמונה בכוחו של התיאטרון. היצירה מבטאת חתירה להעמקה והתקשרות פנימית עם עולם התיאטרון, ביטוח המביא קול אחר וחדש המבקש להתמודד עם החיים על מורכבותם, דרך שפת הבמה."

השר אלקין אמר כי "אני נרגש להעניק היום את פרס השר לתרבות יהודית על שם השר אורי אורבך ז''ל לעשרה זוכים מתחומי הקולנוע, המוזיקה, התיאטרון, הספרות והשירה, האמנות הפלסטית ושני פרסים על מפעל חיים.
זכיתי לעבוד יחד עם אורי ז״ל בכנסת ובממשלה במהלך שתי קדנציות.  אהבתי והערכתי מאוד את דרכו המיוחדת, האנושית, המכבדת את הבריות. אורי היה פוליטיקאי מזן אחר שכל כך חסר בימינו. הנאומים חדי הלשון שלו וההבחנות המדויקות חסרים לי היום בכנסת ישראל".

אלקין הוסיף כי "היה לנו חשוב במשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה להמשיך את פרויקט ההנצחה הזה לפועלו של  השר אורבך ז''ל למרות קשיי התקציב בתקופה מורכבת זו. אני מרגיש כי השנה יש לפרס הזה משמעות מיוחדת, תקופה שבה נגיף הקורונה סוגר אותנו בביתנו, סוגר את היכלי התרבות והיצירה ומקשה מאוד על אמנים בתחומים השונים. היה לי חשוב להכיר תודה לאמנים  על היצירה שלהם שמבטאת קולות שונים בחברה הישראלית וביצירה היהודית".

מיכל אורבך, אלמנתו של אורי אורבך ז"ל, אמרה: "דווקא בימי קורונה, כשעולם התרבות נמצא במצוקה ורוב היוצרים מתקשים להמשיך בשגרת היצירה שלהם, הפרס על שמו של אורי ז"ל מקבל משמעות רבה יותר, של חיזוק העשייה התרבותית בארץ. 
ברכות חמות לזוכים, המשך יצירה פורה לכל אחד ואחת מכם. ותודה לשר אלקין, השר להשכלה הגבוהה והמשלימה, ולמנכ"ל משרדו מרדכי בניטה; וכן לרב איתיאל בר לוי, מנהל האגף לתרבות יהודית - על פועלם להמשך קיום מסורת הפרס המבורך".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן