תערוכה לט"ו בשבט: ציורים אופטימיים של ארץ ישראל

נותנים קונטרה לאמנות של השמאל: תערוכה חדשה שנפתחה בגלריה של מכללת תלפיות מציגה לקראת ט"ו בשבט גישה אופטימית לנופי א"י על בתיהם, גגותיהם האדומים ועציהם הפרוסים על שדות ירוקים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 21/01/16 17:29 יא בשבט התשעו

תערוכה לט"ו בשבט: ציורים אופטימיים של ארץ ישראל
הגלריה האחרת מכללת תלפיות, צילום: הגלריה האחרת מכללת תלפיות

אתמול בצהריים (ד') נפתחה ב''גלריה האחרת'' של מכללת תלפיות התערוכה קורת גג 'אדומה' ונוף המציגה את ציוריהם של סילביה בר, פנינה פרנק-מאיר צוקרמן ואסף שני ואשר האוצר שלה הוא: אבנר בר חמא, לשעבר ראש החוג לאמנות במכללת "תלפיות".

בין האמנים, מאיר צוקרמן, בנו של הרב אברהם צוקרמן ז''ל, לשעבר ראש מרכז ישיבות בני עקיבא. פנינה פרנק וסילביה בר, אמניות דתיות ותיקות שהציגו בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל ומציירות ישירות בנוף כמו פעם ואסף שני אדריכל שמצלם נופים ומצייר בסטודיו ולא אל מול הנוף.

התערוכה מהווה מעין ''קונטרה אמנותית'' לתערוכה ''צמוד-קרקע" של האמן גל ויינשטיין שהציג פירמידה של רעפים אדומים על רצפת גלריה "הקיבוץ" בת"א. אמירה אירונית וביקורתית על חלום ה'בית צמוד קרקע עם גג אדום' של הישראלי הבורגני. הגג המונח על הארץ ייצג בית ששקע ונקבר באדמה, שבהצבתו בגלריה זו הייתה גם אמירה ב'קריצה' לעבר גגות בתי המתנחלים ביהודה ובשומרון.

(צילום: הגלריה האחרת מכללת תלפיות)

בשנת 2008, אצר אבנר בר חמא, את התערוכה 'יו"ש-עו"ש' שהוצגה ב'גלריה האחרת' בת"א, ובה הציגו 14 אמנים ואמניות את נופי השומרון, בהם אותם בתים עם גג אדום ועצים שויינשטיין 'קבר' תחת האפר.

בניגוד לביקורת פסימית שב'צמוד קרקע' של ויינשטיין, רבים הם הציירים והציירות בישראל שממשיכים לצייר ולהנציח במכחולם, באופטימיות מופגנת, את נופי הארץ בתוך הקו הירוק ומעבר לו. חלקם הגדול מהשומרון ולדידם קורת הגג והנוף הם המקום שבו הם מגדלים בקן המשפחתי את ילדיהם, חוגגים אירועים משמחים, חווים חוויות וצוברים זיכרונות.

בתערוכה החדשה של מכללת תלפיות מוצגים לקראת ט"ו בשבט, עבודותיהם של ארבעה אמנים המתעדים במכחולם את נופי א"י על בתיהם, גגותיהם האדומים ועציהם פרוסים על שדות ירוקים, בניגוד לגישה הביקורתית הסמויה שבאה לביטוי מרומז בקבורה "תחת האפר".

(צילום: הגלריה האחרת מכללת תלפיות)