שבוע היין: יקב רמת הגולן

בארץ היין, ברמת הגולן, תמצאו יינות שאפשר לחוש את טעם והריח של האזור ולקבל שלמות.

חדשות כיפה רונן פרלמוטר 28/09/16 09:45 כה באלול התשעו

שבוע היין: יקב רמת הגולן

מי ששותה יין איכותי בראש השנה...

ערב ראש השנה, ולצד הדבש והתפוח - כולנו מצטיידים גם ביין. קונים, מקבלים, נותנים, מחליפים - מי שהממון בכיסו יתהדר בבקבוקים יקרי ערך, אך גם 'המוני עמך ישראל' מפרגנים לעצמם לכבוד החג בקבוק או שניים של יינות איכותיים, כל אחד לפי יכולתו ועומק כיסיו, כי מעבר לקידוש, היין הפך לבן-בית קבוע על כל שולחן, כמעט.

תשאלו אדם כלשהו ברחוב 'מהו היין הישראלי הטוב ביותר בעיניך?' וסביר להניח שהתשובה ברוב המקרים תהיה - יקב רמת הגולן. למעלה משלושים שנה של עבודה מאומצת, עקבית ונחושה הוכחה כמשתלמת ושמו של היקב הולך לפניו כמי שמוביל את בשורת האיכות והחדשנות בענף.

כבר בשנת 1983, עם הקמת היקב בקצרין, כשבע שנים לאחר שניטעו הגפנים הראשונות, ביקשו מקימיו, שמונה מהמושבים והקיבוצים ברמת הגולן, להתמקד אך ורק ביצור יינות איכותיים שיצליחו להתמודד בלי רגשי נחיתות מול יינות פרימיום מהעולם. ביקשו ועשו - מומחי יין קליפורניים בעלי שם עולמי הובאו לבחון את טיב הקרקעות ואת האקלים המקומי, תוכנן מפעל חדיש ומודרני, יינן מומחה (פיטר שטרן) נשכר לנצח על העשייה וכספים רבים הושקעו כדי לוודא שאכן התכנון יתבצע על הצד הטוב ביותר. השוק דורש יינות מתוקים לקידוש? 'שיקנו אצל מישהו אחר' גרסו שם, ולימדו את היושבים בציון יין מעולה מהו.

המקצוענות שלהם הפכה עם השנים לטבע שני. הנה דוגמא קטנה שתעיד על כך - לפני כשני בצירים, הוכנסה ליקב מכונת מיון אופטית חדשנית (היחידה בישראל!), הסורקת על גבי משטח נע, כל אשכול וענב המגיעים מהכרם לפני שהם מרוסקים ונסחטים - וענבים המזוהים כירוקים או פגומים מושלכים אחר כבוד ולא נכנסים לתירוש. מה שאתם שומעים!

רמת הגולן היו הראשונים לטעת בארץ זני גפנים ששמם כבר שגור כיום על פיהם של חובבי היין, אך אז אף אחד לא הכירם - סנג'ובזה (זן איטלקי), נביולו (טוסקנה), פינו נואר (צרפת) או גוורצטרמינר (גרמניה) ופינו גרי (אלזס), ואף ייצרו מגוון יינות לא שגרתיים - מבעבעים (המוסקטו הקליל והמרענן או הבלאן דה בלאן המכובד והאלגנטי, בסגנון שמפניה) יינות מכרמים יחידניים (single vineyard) ויינות אורגניים.

ההגדרה 'יינות איכות' יכולה להרתיע חלק מאיתנו, שכן לעיתים היא נתפסת כהקדמה למחיר מפולפל וגבוה, אך אין זה מחויב המציאות. אמת, מייצרים ביקב גם יינות יקרים (ואפילו יקרים מאוד) שעולים ממון רב ומיוצרים בכמויות קטנות ורק בשנות בציר ייחודיות בלבד, אבל ברמת הגולן מקפידים על איכות ודיוק כבר מהיינות הבסיסיים שמחירם מתחיל בכשלושים-ארבעים שקלים לבקבוק (ובמבצעי החג - אפילו פחות). בהחלט לא נורא. מה שהכי יפה ביקב הזה הוא שאין שם 'נפילות' או יינות רעים - תמיד אתה יודע שתקבל תמורה מלאה למחיר ששילמת!

אגב, מסתבר שההכרה באיכות היין הרמת-גולני לא נשארת רק אצלנו 'בשכונה' אלא היא פורצת גבולות וחובקת עולם. כידוע, מתקיימות בעולם עשרות תחרויות יין בינלאומית מדי שנה, כאשר רובן מסחריות ומיעוטן מקצועיות ומוערכות. התחרות הבורדולזית Les Citadelles du Vin, היא אחת הנחשבות בעולם. בזו שנערכה לאחרונה הוסיפו החברים מרמת הגולן שלוש מדליות זהב בינלאומיות לארסנל המדליות שלהם (מתוכן עבור היינות 'ירדן קברנה סוביניון 2011' ו-'ירדן שרדונה כרם אורגני אודם 2013' שתמיד היה אחד מיינות השרדונה הישראליים המועדפים עלי באופן אישי - עשיר, חמאתי ואלגנטי. גם 'גמלא קברנה סוביניון 2012', יין בסדרה הביניים של היקב, זכה אף הוא בזהב בתחרות MUNDUS VINI הארגנטינית האחרונה). מפתיע? לא את מי שעוקב אחרי היקב לאורך השנים ומבין כי היקב הזה היה מי שיצר את מהפכת היין הישראלי ושינה את פני הענף כולו.

במקום מילות סיום, הנה המלצה על שניים מהיינות היותר מוצלחים שלהם, שיפארו את שולחן החג הקרוב אצלכם בבית (וגם את החגים שאחריו, כי כידוע 'מי ששותה יין משובח בראש השנה - ישתה יין כזה בכל השנה'...) -

ירדן קברנה סוביניון 2013, יקב רמת הגולן - הירדן קברנה החדש, סוס העבודה של היקב (סוס אציל!), לא מפתיע אלא פשוט ממשיך את המסורת של אחיו הבוגרים. הוא מורכב מענבי רמת הגולן עם תוספת גלילית קלה, החבית ניכרת אך במידה (שהיה בת שנה וחצי בחביות אך רק 40% מהן חדשות), פרי מצוין (אוכמניות וגודגדן), מעט ירקרקות טבקית ברקע, שוקולד מריר וחליטת קמיליה סינית, ובעיקר עשייה מדויקת. שלושים שנה מאז הקברנה סוביניון הראשון של היקב (1983) - לא נס לחו! (מחיר מומלץ - 135 ₪)

ירדן T2 2010 - יין קינוח מתוק (מתיקות טבעית) בסגנון פורט של היקב הותקן משני זני הענבים טינטה קאו וטוריגה נסיונל (אמרנו לכם שיש להם זנים שאתם לא מכירים...), ממש כמו בפורטוגל, מולדת יינות הפורט. היין הועשר בברנדי והוא מכיל כ-18% אלכוהול והוא התיישן עשרים וששה חודשים בחביות. יש לו ארומות מקסימות של שוקולד בלגי, פירות מיובשים, ליקר דובדבנים ומעט חריכה בשרנית. בפה הוא עגול, חלק ומשיי והוא ישאיר לכם טעם מופלא בפה בסוף הארוחה. שנה טובה ומתוקה באמת! (מחיר מומלץ - 129 ₪).

אתר יקב רמת הגולן

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן