ריבלין: בשבת הולכים לבית כנסת ואז לכדורגל

שרת התרבות והספורט מירי רגב הבהירה שלא תחייב קבוצות שלא מעוניינות לשחק בשבת לעשות זאת, וקראה ליועמ"ש להתערב בסוגיה. הנשיא: לא לשנות הסטטוס קוו. שר הפנים על האירועים האחרונים: "מתקפה מטורפת שנובעת משנאה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/09/15 10:49 כה באלול התשעה

ריבלין: בשבת הולכים לבית כנסת ואז לכדורגל
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

הספורט הישראלי ממשיך לסעור על רקע הקפאת משחקי ליגת העל בכדורגל, בשל החלטת בית המשפט לעבודה לפני כחודש, שקבע כי אסור לשחקנים לשחק בשבת.

אתמול בערב ערכה שרת התרבות והספורט מסיבת עיתונאים בה התייחסה למשבר סביב נושא הכדורגל בשבתות, וקראה ליועץ המשפטי לממשלה להתערב. "בשלב זה, אנחנו לא מצליחים למצוא פתרון כדי שהליגה תחל את פעילותה מחר", אמרה רגב והוסיפה כי בימים האחרונים אני בשיחות אינטנסיביות עם היועץ המשפטי לממשלה ויינשטיין בנוגע לסוגיה.

"קבוצות שלא רוצות לשחק בשבת לא ישחקו בשבת, וקבוצות שרוצות ישחקו. אם יותר משבעה שחקנים יודיעו שהם לא רוצים לשחק בשבת, זה נראה לי הגון וראוי שהקבוצה לא תשחק בשבת. שחקן שלא רוצה לשחק בשבת, לא חייב לשחק בשבת, אבל כקבוצה צריך למצוא פתרון. מרגע שיש החלטה, כל הקבוצות מחויבות לכך, גם ההתאחדות והמינהלת".

"תוך 60 יום נמצא את הפשרה הטובה ביותר שכולם יהיו מרוצים ממנה. אני יודעת שפשרה כזו תעלה למדינה כסף, ואני מוכנה לכך. זו מדינה יהודית ואני רוצה לכבד את שומרי המסורת. יום שבת הוא יום מנוחה וגם מבחינה סוציאלית אנחנו צריכים להעניק לכל אזרח את יום המנוחה", הוסיפה רגב. "עד היום הדירו שחקנים ואוהדים מליהנות ממשחקי הכדורגל. זה לא יהיה נכון להגיע לחקיקה ולהתערבות הרגולטור. אני מבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה למצוא את הדרך לפתוח את הליגה, לקיים את מדיניות אי-אכיפה ל-60 יום ובימים האלה ההתאחדות והמינהלת יצטרכו למצוא פתרון".

בתגובה לדברים, אמר הבוקר נשיא המדינה ראובן ריבלין בגלי צה"ל כי לטעמו אין מקום לשנות את הסטטוס קוו, וכי יש להמשיך לקיים את המשחקים בשבת. "אני חושב שההרגל של הציבור הישראלי הוא שביום שבת הולכים לבית הכנסת, ולאחר מכן הולכים לקטמון או טדי". ריבלין הוסיף ש"אסור ליצור מצבים מבלי שתהיה הסכמה רחבה. אלה הם דברים שהם בהרגל וזה הסטטוס קוו. אסור לעשות שום דבר שבו אנחנו יכולים לפגוע בציבור אחד על חשבון הציבור האחר".

[embed]

]

רוב השחקנים תומכים בביטול המשחקים בשבת

אתמול אישרה הנהלת ההתאחדות לכדורגל לדחות את משחקי הכדורגל בכל הליגות עד אשר יתקבל היתר עבודה בשבת עבור ענף הכדורגל על ישי שר הכלכלה אריה דרעי. אתמול הביעו 240 שחקנים מליגת העל, החברים ב-13 קבוצות כדורגל, תמיכה בהזזת משחקי הכדורגל מיום שבת. בארגון השחקנים הציגו את החתימות, המהוות 68.5% משחקני ליגת העל.

הקבוצות הבולטות אשר תומכות בהזזת המשחקים הם הפועל עכו ובני סכנין אשר בהם הביעו 24 שחקנים בכל קבוצה רצון בהזזת המשחקים. בעירוני קריית שמונה הביעו 20 שחקנים רצון זהה, בביתר ירושלים 20, במכבי חיפה 19, במכבי פתח תקווה 19, בהפועל כפר סבא 19, בהפועל תל אביב 18, בהפועל רעננה 17, בבני יהודה 16, בהפועל חיפה 12 ובמכבי נתניה 11. היחידים שעוד לא ענו לבדיקה הם חברי מכבי תל אביב.

"איש אינו מעוניין לכפות שמירת שבת באמצעות חקיקה, אך בה בעת אסור שתהיה גם כפייה אנטי דתית ואנטי סוציאלית וימנעו מאנשים שמבקשים לקיים את שמירת השבת ולשבות בחברת בני משפחותיהם ביום המנוחה שלהם", אומר בתגובה פרופ' אביעד הכהן דקאן המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט. "ספורטאים שומרי שבת אינם אזרחים סוג ג' ויש לאפשר להם לשמור על מצוות אמונתם וזכויותיהם הסוציאליות לצד שוויון הזדמנויות להתחרות ככל שאר הספורטאים. עם מעט רצון טוב, מאמץ וסובלנות ניתן להגיע לפתרון מוסכם שיאזן בין הצרכים השונים ויבטא את ערכיה היהודיים והדמוקרטיים של מדינת ישראל".

במוצ"ש האחרון התייחס גם שר הפנים, סילבן שלום, לדברים, ותקף את המתנגדים להעברת המשחקים משבתות.

"המדינה היא קודם כל יהודית ואח"כ דמוקרטית. יש כאלה שיש להם רפלקס מותנה כנגד היהדות", תקף בחריפות השר שלום את הדורשים לקיים משחקי כדורגל בשבת :"בעניין הכדורגל כל המתקפה הזו היא מתקפה מטורפת הנובעת רק משנאה ולא משום דבר אחר. המשחקים היו ביום שישי וזה לא הפריע לאף אחד, היו בראשון ושני ולא הפריע.

"לכל אלה שבאים ואומרים שחייבים לשחק בשבת בגלל סטטוס קוו של מאה שנה, אני רוצה להזכיר שכדורסל שיחקו עד שנות ה70 ביום שישי בערב. ומרגע שהעבירו את משחקי הכדורסל לאמצע השבוע זה הגדיל את כמות הצופים בצורה משמעותית. ניתן לראות המון חובשי כיפה שצופים בכדורסל. לכן אני חושב שצריך לשקול את העינין הזה טוב טוב. לגבי משחקי המבוגרים ניתן להעביר אותם ליום חול ללא בעיה".

השר שלום התייחס במקביל גם לסוגיית פתיחת העסקים בשבת בתל אביב ואמר, "שופטת בית המשפט העליון שאלה את העותרים, בעלי המכולות שמתנגדים לפתיחה בשבת כי זה פוגע בהם כלכלית, מדוע לא יתנו לציבור להחליט. הציבור זה מועצת העיר שהיא תקבל את ההחלטה, אבל אם יתנו למועצת העיר להחליט בענין הזה מחר יכולה מועצת העיר בירושלים להחליט שהיא סוגרת את כל העיר ולומר שגם זה רצון הציבור, בהמשך אולי יהיה בכל אחת מהערים מפלגה דתית קואליציונית שתתנה כניסתה רק בסגירת כל העיר בשבת- אז מה יגידו שזה רצון העיר? אז יגידו שיש כפייה דתית. אבל בתל אביב שיודעים שיש רוב חילוני אומרים תנו לציבור להחליט. צריך לעשות את האיזונים הנכונים. יש כאלה שיש להם רפלקס מותנה כנגד היהדות. במשרדי הממשלה עושים הכל תוך שמירת זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".