נעים להכיר: ראיון עם יראת יעקב, זמרת ויוצרת

אשה יראת ה': היא לא מופיעה בפני קהל מעורב, יוצרת עבור נשים ובמקביל היא לומדת עבודה סוציאלית. הכירו את יראת יעקב שבימים אלו הוציאה שיר שכל מהותו ללכת לישון ולקום בלי דאגות

חדשות כיפה אבנר שאקי 30/03/17 16:43 ג בניסן התשעז

נעים להכיר: ראיון עם יראת יעקב, זמרת ויוצרת
שקד סגל, צילום: שקד סגל

אולי אחד הדברים הקשים בחייו של יהודי הוא שמירה קפדנית על ההלכה במרחבי החיים השונים, המזמינים כידוע קשיים רבים ומגוונים. לפעול באיכות ובעוצמה בחיי העולם הזה, תוך קיום מצוות התורה ללא פשרות. לקיים הלכה למעשה את הציווי 'בכל דרכיך דעהו'. להיות 'סולם מוצב ארצה', ובעת ובעונה אחת גם 'וראשו מגיע השמיימה'.

בתוך כל זאת, ישנם תחומי חיים בהם זה פשוט יותר, וישנם המורכבים והמסובכים יותר. תחום האמנות בכלל, והמוסיקה בפרט, לדעת רבים הוא אחד מהתחומים בהם עניין זה מורכב הרבה יותר. וגם על כך, בין היתר, מספרת לנו יראת יעקב, זמרת ויוצרת דתייה וצעירה, היוצרת עבור נשים, שאיננה מופיעה מול קהל מעורב, שהוציאה לאחרונה סינגל ראשון לרדיו: 'לעתים בלילות'.

[embed]

]

"הקשיים מתמקדים בעיקר בקושי למצוא מקומות להופיע בהם רק בפני נשים, בשיווק ההופעות, ובמשיכת הקהל אליהן", אומרת יראת, 25, רווקה, המתגוררת בישוב עפרה אשר במטה בנימין. "אני מאוד רוצה לעשות מוסיקה, ומשקיעה בזה המון, אך אכן זה לא פשוט. אני מאוד מחוברת ליצירה. סיימתי לימודי תעודה ב'מזמור' (בית ספר דתי גבוה למוזיקה, א"ש) וכרגע אני סטודנטית לתואר ראשון בעבודה סוציאלית. מאז שאני זוכרת את עצמי עולם המוזיקה היה חלק בלתי נפרד מחיי, אך המנגינה התעצמה כאשר התחלתי לנגן בתיכון, ומשם המשכתי עם החלום, והלכתי כאמור ללמוד מוסיקה באופן רציני. רק ב'מזמור' התחילה ליצור באמת, ולצעוד אל עבר אלבום הבכורה".

כיצד תוכלי לתאר את החיבור שלך למוזיקה? ולמה היא כה חשובה בעינייך?

"אני מחוברת למוזיקה בצורה הכי שורשית שאפשר. בעיני זה המקום הכי נכון עבורי להתבטא דרכו. להוציא את הדברים הכמוסים שבתוכי. לכל אדם יש צורך בהגשמה ומימוש עצמי, והמוזיקה היא כלי עצום לבטא דרכו רגשות ותחושות, שהרבה פעמים אין להן מילים.

"מעבר לכך, אני חושבת שאלוקים העניק לנו את המוזיקה כמתנה, ודרכה ניתן להתחבר אליו בצורה הכי ישירה שיש. אני רוצה ליצור מוזיקה שתעורר אנשים לפתוח את הלב, להתקרב אל עצמם ואל מי שמסביבם, ויותר מהכל - אל ה'. הקב"ה נוכח בכל רגע ורגע בחיי, משפיע מאד על העשייה המוזיקלית שלי בפרט, ועל היותי בן אדם ששואף להתקדם ולגדול כאדם בכלל".

ומה תוכלי לספר על סינגל הבכורה? ומתי ולמה החלטת להוציא דווקא אותו?

"אין רגע ספציפי שבגללו הוצאתי את הסינגל. ההחלטה הגיעה בעקבות הרצון לשתף את העולם בעוד גוון קסום של מוזיקה, והמחשבה שזה צעד חשוב ואינטגרלי בקריירה המוזיקלית שלי. השיר, 'לעתים בלילות', עוסק בין היתר בשאיפה לסיים את היום עם תחושת סיפוק ונחת, וללכת לישון ללא דאגה למחר. הוא עוסק בלילות בהם "היום לא תם", כאשר צפה תחושת ריקנות, חוסר מיצוי, כמיהה לאינסוף, ושיש עוד חלל שצריך למלא".

כיצד מתקשרת עובדת היותך אישה ליצירתך המוזיקלית?

"יש קשר ישיר בין השניים. במוזיקה יש מקום גדול ופורה לבינה הנשית, לחיבור אל האינסוף, למודעות עצמית, ולשאיפה לרוחניות. למדתי את הדברים האלה בעיקר ב'מזמור', שזו למעשה הייתה תקופה נהדרת של 3 שנים בהן התפתחתי וצמחתי בעיקר בתור בן אדם, ובנוסף בתור מוזיקאית. השאיפה שלי היא לרפא באמצעות המוזיקה, וגם להיות קרובה אל האחד שלמעלה. וכל הדברים האלה מאוד קשורים גם לנשיות. ולכבודה בת מלך פנימה. וזו אחת מהסיבות שזכותן לא תראו אותי בריאליטי למשל, כי אני לא מופיעה מול קהל מעורב. בסוף הכל קשור. השכינה, הנשיות, המוזיקה".

אפרופו מוזיקה, מה דעתך על המוסיקה היהודית העכשווית בכללותה?

"יש בה המון גוונים וצורות, אבל לפעמים מבאס לשמוע שירים שהטקסטים שלהם ברמה נמוכה מאוד. בנוסף, מושמעים ברדיו לרוב שירים מסגנונות הרוק והפופ, ואין כמעט מקום לאמנותיות".

לסיום, מהם חלומותייך?

"ברוך ה', היו לי המון מפגשים מעניינים והופעות טובות בחיי ביניהם שיתופי פעולה עם רוחמה בן יוסף, 'פעימה', רונה קינן' ויעל דקלבאום( הבנות נחמה). כמו כן, שיתופי פעולה מוזיקליים עם המון סוגים של אנשים, אך אין לי שום במה נחשקת. מה שכן, יש לי חלום להופיע כחלק מאירוע גדול שיעסוק בתיקון עולם. משהו בלתי נשכח שכזה, בו האחדות והחיבור ינצחו. מעבר לכך, חלומי הגדול הוא פשוט להמשיך ולצמוח דרך המוזיקה, להשאיר חותם, ויותר מכל אלה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן