מוגבלויות? לא מה שחשבתם

פסטיבל סרטים בין-לאומי שיגיע לסינמטק ירושלים, יציג 40 סרטים עלילתיים ותיעודיים של קולנוע חוצה גבולות ומגבלות, המאתגרים את כל מה שחשבנו על אנשים עם מוגבלות. סקירה

חדשות כיפה ציפי קלר 17/09/13 14:16 יג בתשרי התשעד

מוגבלויות? לא מה שחשבתם

פסטיבל הסרטים הבין-לאומי השלישי לסרטים המאתגרים את תפיסת המוגבלות, מתקיים השנה בין התאריכים 30.9-3.10 בסינמטק ירושלים, בהפקה של "שק"ל-יוצרים מציאות" - עמותת שק"ל.

בפסטיבל השנה משתתפים 40 סרטים עלילתיים ותיעודיים של קולנוע חוצה גבולות ומגבלות - מפינלנד ועד סין, מאנגליה עד מוזמביק, המאתגרים את כל מה שחשבנו על אנשים עם מוגבלות. מטרת הפסטיבל להביא לקהל הרחב את ההיבטים של החיים וההתמודדות עם המוגבלות ולפעול לקבלתם המלאה לקהילה ומעורבותם בקהילה של אנשים עם קשיי תפקוד שונים. הפסטיבל מהווה במה ליוצרים עם מוגבלויות שונות המבטאים ומייצגים את עצמם ומעלים נושאים משלהם לסדר היום הציבורי.

הסרטים, המובאים לקהל בשלל שפות ומבעים קולנועיים מאפשר היבט של קבלת אנשים עם צרכים מיוחדים לחברה מתוך יחס של כבוד והכלה. הסרטים עוסקים בהגשמה עצמית, העצמה אישית, כבוד האדם וזכותו לאושר-הערכים המרכזיים שחשובים לכולנו ושבהם דוגלת עמותת שק"ל.

המגמה הכללית של אירוע מעין זה ברוכה ורצויה. שכן, עד כה סרטים רבים שעסקו בנושאים אלו טיפלו בנושא בצורה המעמידה את הגיבור - החריג, כאדם העומד מחוץ לחברה ומנסה מאוד להשתלב בה אך תמיד מוצג כשונה ובעיקר - משונה.

המגמה העכשווית משתלבת בעידן הפוסטמודרני בו הסיפור של כל אחד מאיתנו שווה הקשבה ואין שיפוטיות. עידן הנרטיב בו אנו חיים משרת היטב מגמה ברוכה זו. אך... אליה וקוץ בה! הסרטים שעסקו בנושאים אלו עד כה היו בדרך כלל חינוכיים בהגדרתם ולכן נערכו והוגשו בצורה שילדים ונוער היו יכולים להיחשף אליהם בעין בטוחה ולב פתוח. המגמה העכשווית, בהגדרתה, פתחה את הקולנוע לסרטים , במגוון גישות וסוגות, שחושפים את הצופים לנושאים רגשיים וגופניים בצורה פתוחה וממש לא בטוחה, לילדים נוער ולמבוגרים. וכך אנו יכולים למצוא בפסטיבל סרטים בכל המנעד :מסרטים מרתקים נעימים וצנועים כמו "בדרכי לאולימפייה" ועד סרטים כמו "אמה בשש נקודות" שמספר סיפור מרתק אך בדרך חשופה וחושפנית.

בסרט "בדרכי לאולימפייה" אנו נפגשים עם מגוון אנשים מאותגרים גופנית שהפכו את מוגבלותם למנוף לפיתוחם האישי והסביבתי. החריגות הפיזית נעלמת תוך כדי הצפייה ,עת האישיות העוצמתית של הגיבורים מופיעה ועולה בצורה מרהיבה ומשכנעת. התחושה בצפייה היא של היכרות עם אנשים דגולים ובטח לא מסכנים ומשונים.

הסרט "אמה בשש נקודות" מסקרן כמו שמו ומספר את סיפורה של צעירה יפה ועיוורת המשתוקקת להפוך לאם. למרות העיוורון היא שואפת לשליטה מלאה בחייה ולכן היא מחפשת פרטנר שייתן לה את מבוקשה אך ללא מחויבות רגשית. סרט בעל עוצמות גבוהות העוסק בבדידות עיוורון והתפכחות אך הוא נועז ולא עומד באמות מידה של צניעות לצפייה. העיוורון וההתפכחות בסרט הם פיזיים ומטפוריים כאחד ולכן מצליחים לגעת באנושי שבנו, הצופים.

הפסטיבל מציג פסיפס של דמויות, מצבים והתמודדויות בדומה מאוד למורכבות החיים של כולנו וזה בדיוק הכיוון שהפסטיבל מוליך אותנו אליו: כולנו בני אדם וכולנו מאותגרים בצורה כזו או אחרת.

הכותבת הינה מרצה לחינוך ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג