"המתמחים": יותר מציאות מריאליטי

הערב תשודר התוכנית האחרונה של סדרת הדוקו- דרמה "המתמחים" וציפי קלר מליאת שבחים על הסדרה שמראה מציאות באופן מאופק ומרתק הרבה יותר מתוכניות הריאליטי שהשתלטו על המסך

חדשות כיפה ציפי קלר 03/08/16 16:04 כח בתמוז התשעו

"המתמחים": יותר מציאות מריאליטי
פיני סלוק, צילום: פיני סלוק

הערב יוקרן בערוץ 2 פרק הסיום לעונה הראשונה והמאוד מוצלחת של סדרת הדוקו-דרמה 'המתמחים'. הסדרה עוקבת אחרי 5 מנתחים המתמחים בתחומי רפואה שונים בבית החולים 'שיבא' תל השומר בפורמט קצבי ומעניין וכמובן... מרגש.

דוקו-דרמה הוא ז'אנר מתאים מאוד לסיפורים דרמטיים והוא אכן מוכח כבחירה מוצלחת. תוכניות המציאות שהשתלטו על לוחות המשדרים בערוצים השונים בארץ ובעולם דחקו ז'אנר זה ותוכנית זו מדגימה היטב כי שימוש מאופק בו מביא לתוצאה סוחפת ומרתקת.

בפרק הראשון ההתמקדות הדרמטית היא במתח התמידי בין המתמחים הצעירים למנתחים הבכירים והוותיקים. הפרק השני מתמקד בד"ר טל הצעירה המתמודדת עם שובינזם וד"ר ענבל שלא מרגישה בטוב ועולה בעצמה לשולחן הניתוחים. בפרק השלישי ד"ר ליאור מפספס את יום ההולדת של בנו עקב מקרה טראומה דחוף ובפרק הרביעי ד"ר ענבל מנתחת מטופל אליו היא קשורה מאוד רגשית. בפרק החמישי ד"ר טל מתחתנת וד"ר ליאור פורס את עולמו הפילוסופי תוך כדי ניתוח של דמות מוכרת. הפרק השישי מציף את הדילמה של עולם ההתמחות המציב דרישות בלתי אנושיות מול העולם המשפחתי והאישי של המתמחים. ד"ר ענבל מגלה שהיא בהריון בלתי צפוי מבחינתה..

קל מאוד להיסחף בצילום ובעריכת חומרים בנושא חולים ורופאים בבתי חולים אבל סדרה זו מציגה דמויות מורכבות של אנשים אחוזי רצון ומכווני מטרה שמודעים מאוד למחירים שהם משלמים בעולם שהוא מחוץ לבית החולים. דמותו של ד"ר ליאור היא אחת המרכזיות בסדרה ואשתו, מתמחה אף היא, מדגישה מאוד את העולם הבלתי אפשרי בו הם חיים. הצילום בסדרה מטשטש צילומי תקריב ומשתדל מאוד להתמקד בדרמה האנושית שמתרחשת על המסך ולא יורדת לפרטי המקרה הרפואי יותר מדי. המקרה מוצג במונחים השווים לכל נפש ואף מצליח לעניין את הצופים מצד החידוש שבטיפול אך לא גורע מההתרחשות הרגשית והאנושית בכל סיטואציה מצולמת.

ההשוואה לסדרה 'גיבורים' שמשודרת בערוץ 10 מדגישה עוד יותר את יתרונות 'המתמחים'. שכן, ב'גיבורים' בחרו גיבורים מתחומים שונים אך החיבור בינהם לא ערוך בצורה קולחת ולא מאפשר לצופה להתחבר לדמויות בצורה היוצרת הזדהות ואמפטיה. ההתמקדות הדרמטית בכל פרק איננה מדויקת ולכן אנו יוצאים מצפייה בפרק בסדרה 'גיבורים' מעט משועממים ובוודאי שלא נסחפים לעולמות מורכבים של גיבורי הסדרה.

הסדרה 'המתמחים' היא סדרה העוסקת במציאות אך מציגה בקדמת הבמה את העריכה ככלי עיקרי המייצר את הדרמה בכל פרק ובכך היא שונה מאוד מתוכניות הריאליטי המוכרות. הפרק האחרון יוקרן הערב ואם לא צפיתם בכל הסדרה אני ממליצה לצפות במרשתת.

הכותבת היא מרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן