המתיישבים של קטאן - המשחק שכובש את שולחן השבת

מה הסוד של משחק הקופסא שייקח אתכם להתנחל ולכבוש אי בודד יחד עם חברים. על המשחק שכבש שולחנות השבת והחזיר חברים להפגש מחוץ למחשב

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 28/01/16 21:38 יח בשבט התשעו

המתיישבים של קטאן - המשחק שכובש את שולחן השבת
Dmitrij Rodionov -cc-by-sa, צילום: Dmitrij Rodionov -cc-by-sa

משחקי קופסא נתפסים לעתים כמשחקים משעממים בטח אל מול המשחקים האלקטרונים המרצדים. בעידן המודרני בו לכל אחד יש סמטרפון משוכלל בכיס עם עשרות משחקים ברמה שלפני עשור הייתה מדע בדיוני, למשחקי הקופסא יש תחרות קשה עד בלתי אפשרית. אך מתברר שישנו משחק שלא רק שורד את העידן המודרני אלא אפילו נוצר בו והופך לאחרונה ללהיט של ממש - "המתיישבים של קטאן".

מדובר במשחק קופסה רב משתתפים שתוכנן על ידי הגרמני, קלאוס טויבר. המשחק יצא לראשונה בגרמניה ב-1995 והיה משחק הלוח הגרמני הראשון שהופץ ברחבי אירופה, ארצות הברית ומדינות אחרות. המשחק זכה בפרסים רבים ולהכרה בינלאומית כאחד המשחקים החשובים של השנים האחרונות. באיחור לא אופנתי בשנת 2008 תורגם המשחק גם לעברית על ידי חברת "הקוביה".

(צילום: Valentin Gorbunov-cc-by-sa)

המשחק הוא משחק אסטרטגיה ומזל. מטרת השחקנים היא לצבור נקודות ניצחון, מי שמגיע ראשון לעשר נקודות מנצח במשחק. עשר נקודות אולי נשמע לכם מעט, אבל מסתבר שלא פשוט להשיג אותם ומעבר למזל בקלפים ובקוביות, צריך גם יכולת ניהול משא ומתן וחשיבה אסטרטגית. את הנקודות בסופו של דבר משיגים באמצעות הקמת יישובים וערים, בניית דרכים על פני האי קטאן או הקמת הצבא הגדול ביותר. מדובר כנראה על משחק שמבוגרים כנראה יהנו ממנו קצת יותר מילדים ובכל מקרה רק ילדים מעל גיל 10 יצליחו באמת להבין את המורכבות שלו.

כדי להבין האם לקטאן יש סוד שאין למשחקים אחרים, או שמדובר בסך הכל בסיבה למסיבה בדור שבו לכל מפגש חברתי פנים מול פנים יש צורך בתירוץ מיוחד שוחחנו עם כמה שחקני קטאן בוגרים שניסו להסביר את התופעה ואת נקודת המבט שלהם על המשחק.

טורניר קטאן בביצה הירושלמית

"אני מכיר את המשחק כבר כשש שנים, אך בשלוש השנים האחרונות יש סביבו בביצה בקטמון ווייב רציני", מספר ל'כיפה' עידו שמגדיר את עצמו כשחקן נלהב, "הייתה לנו קבוצה שערכה טורנירים באופן קבוע של המשחק וזה היה כיף. זה משחק בעיקר של שבתות למרות שגם ביום חול אני מוצא את עצמי לעתים נדירות משחק דרך המחשב באתר המשחק".

תושב אחר בביצה סיפר ל'כיפה', כי המשחק הפך ללהיט בחלק מדירות הרווקים בשכונה והחבר'ה משחקים בו כבסיס למפגשים חברתיים, "זה משחק מאד חברתי מאתגר וכיף והוא מאד מתאים לאינטראקציה חברתית חיובית", אומר עידו.

מנגד, ישנם הסבורים כי העניין הוא בכלל לא הקטאן, "קטאן הוא רק תירוץ של האנשים לעזוב את המסכים ולשבת קצת ביחד", אומר ל'כיפה' משה שגם הוא משחק בקטאן כבר כמה שנים, "פעם היינו החברים יושבים יחד בלי סיבה, סתם בשביל הכיף. הפייסבוק הרס את החוויה החברתית הזו וכולנו "נפגשים" ווירטואלית כל הזמן. קטאן נתן לו מחדש סיבה לשבת וליהנות מהכיף של הביחד דרך משחק שלא כיף לשחק אותו ברשת. אולי המשחק הזה יזכיר לנו גם בעתיד כמה כיף לצאת מהמסכים ולהיפגש פנים מול פנים".

אחד היתרונות הגדולים של המשחק שהופכים אותו למשחק רב פעמי שלוקח זמן רב עד שנמאס ממנו, העובדה שבכל הצבה מחודשת של המשחק נוצר לוח אחר והתלות בקוביה הופכת את המשחק למרתק ומעניין שכן כל משחק שונה לחלוטין מקודמו בדומה למשחק האלמוותי - שמחט. "במציאות זה משחק שגם נשים אוהבות ומתחברות אליו ולכן קל יותר למצוא שחקנים בשונה ממשחקים אחרים. בנוסף, הוא לא ארוך מידי ולא צריך כמה שעות כדי לשחק אותו בשונה מ'ריסק' לדוגמא", מסביר עידו.

ויש גם טיפים של אלופים

"בשנתיים האחרונות אני "מעיף" עשרות כאלה כל חודש", אומר ל'כיפה' בעל חנות משחקים גדולה בירושלים, "זה התחיל לאט, זה לא משחק זול ואנשים מחכים למבצעים אבל עכשיו אנשים מחפשים אותו ורוכשים אותו אפילו כמה פעמים כמתנה", הוא מספר. מחירו של המשחק אמנם אינו זול וערכת בסיס עולה בממוצע 189 ₪, אך ניתן למצוא במבצעים בחנויות השונות שתי ערכות במחיר של ערכה אחת.

המשחק חדר לציבורים רבים וראיתי בחנות קונים מגוונים מאד שרוכשים אותו החל מאב חרדי וכלה בצעירה חילונית שהגיעה לרכוש הרחבה למשחק הבסיס שלה, "זה ממכר", היא אמרה בחיוך וסיפרה כי כבר רכשה הרחבות נוספות עבור המשחק.

כשאני מבקש מעידו כשחקן ותיק טיפים לשחקנים מתחילים הוא עונה מיד "שימו לב לסטטיסטיקה". הוא מסביר, כי יש צורך לשים לב למספרים שעל הלוח ולבחור את אלו שהסטטיסטיקה מראה שיצאו יותר פעמים, "במשחק המספרים האלה מסומנים וגדולים יותר וככל שהמשחק מתארך יותר ברוב המקרים הסטטיסטיקה תנצח והם יצאו שוב ושוב וכך יעניקו לכם את המשאבים להם אתם זקוקים כדי לנצח".

"חלק מהכיף הוא לנסות להבין מה השחקנים האחרים מתכננים ועל פי זה לפעול", מסביר עידו, "זה משחק חברתי ולכן ההבנה של השחקנים האחרים היא מוסיפה המון ומגדילה את הסיכויים שלכם לפעול בהתאם ולנצח למרות שעדיין יש במשחק את אלמנט המזל".

לפני כתיבת הכתבה רכשתי את המשחק בעצמי כדי לבדוק ולחוות את התופעה מקרוב, אמנם לקח לי כשעה וחצי רק כדי ללמוד את הכללים ולהבין כיצד לשחק את המשחק, אך לאחר שקלטתי את העניין מחוברת ההסבר, הסברתי אותו תוך כמה דקות לילדיי וישר התחלנו במשחק מהנה. מאז הילדים כבר לוחצים כל ליל שבת למשחק קטאן משפחתי והאמת, אנחנו שמחים להצטרף ולשחק

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן