"לא תעשה לך": אמנים חרדים אנונימיים מציגים יצירות במוזיאון 'על התפר'

התערוכה "לא תעשה לך" במוזיאון על התפר בירושלים בוחנת את יחסם של אמנים חילוניים ודתיים לאמונתם, ובודקת האם נוצרה בארץ מציאות רוחנית חדשה

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 05/06/17 11:50 יא בסיון התשעז

"לא תעשה לך": אמנים חרדים אנונימיים מציגים יצירות במוזיאון 'על התפר'
פורת סלומון, יהי רקיע,ישראל, 2013, צילום: באדיבות האמן

מוזיאון על התפר –מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית, שימש עד 67' כעמדה צבאית על קו הגבול בין ישראל לירדן, לצידו של מעבר מנדלבאום שחיבר בין שני חלקי העיר. באופן סמלי ומכוון, החל משנת 2005 משמש הבנין כמוזיאון חברתי לאמנות עכשווית. במוקד התערוכות המתחלפות במוזיאון עומדים תפרים לאומיים, מעמדיים, אתניים ודתיים בהקשריהם המקומיים והאוניברסליים.

לפני האוצר הראשי של המוזיאון ואוצר התערוכה "לא תעשה לך" עמד קו תפר נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו: הקרבה הפיזית של בניין המוזיאון לאמנות עכשווית לשכונות החרדיות באזור כמו מוסררה ועד לשכונת מאה שערים.  לאחרונה קיים המוזיאון שיתופי פעולה שונים עם הקהילה החרדית בשכונה והעיסוק בדילמות הפנימיות של העם היהודי היה בלתי נמנע.

בעולם האמנות היהודי האיקונוגרפיה דלה יחסית בגלל האיסור "לא תעשה לך", כשם התערוכה. לכן, השימוש של אמנים עכשוויים, חילוניים וגם דתיים, בעולם הערכים היהודי, איננו מובן מאליו כלל. האם נוצרה בארץ מציאות רוחנית חדשה וייחודית או שמא מדובר בחזרה למקורות היהודיים?

התערוכה משמשת כגשר שמקרב בין היצירה העכשווית, המתאפיינת בשחרור מנורמות ומתנערת מהרגלי העבר, לבין יוזמה חדשה שמעוררים אמנים ואמניות מהמגזר הדתי ואף החרדי  המבקשים לקיים שיח הקורא לשינוי באמצעות האמנות. נראה שיש פריחה של אמניות דתיות יותר מאמנים גברים דתיים, וגם אמנים חרדים מרגישים בטוחים יותר להציג יצירות בפומבי, גם אם בעילום שם.

כ-30 אמנים מציגים בתערוכה, ביניהם אמנים ידועים כמו  יעל ברתנא, סיגלית לנדאו, משה גרשוני ויאיר גרבוז לצד אמנים דתיים וחרדים ידועים פחות כמו פורת סלומון, בלו סיימון פינרו, ואנדי ארנוביץ. ובנוסף, שלושה אמנים חרדים שבקשו להישאר אנונימיים.

פורת סלומון, מנהל ביה"ס לאמנות "פרדס" המתגורר בבת עין, יצר את  העבודה "יהי רקיע" (2013). הוא עושה שימוש מטאפורי בציורי התקרה מהמסורת הנוצרית, ולכן למרות האסוציאציות היהודיות שמעוררים חסידי ברסלב שמציירים שמיים, הוא איננו מתנתק מהתרבות שספג בעברו.

נורית יעקב ינון בעבודת הוידאו שלה "מעשה באשה וחלוק" (2013) מתעסקת במדרש הגיורת שנאלצת לטבול מול שלושה רבנים, ומעמתת אותנו עם אותו הוויכוח המתקיים גם היום, כאשר היא מכניסה ליצירתה את הרב בני לאו והרב דרוקמן.

צילום: באדיבות האמן, סיגלית לנדאו, כלת מלח,ישראל, 2014

עבודת הווידאו המהפנטת של יעל ברתנא "אינפרנו" (2013) עוסקת בהעתק בית המקדש שנבנה בסאו פאולו בברזיל. האמנית יוצרת סיפור קולנועי מבוים באורך 21 דק' סביב בנית המקדש, המציג לפנינו "גילום היסטורי מתריס" במילים שלה. האם סופו יהיה כמו סופו האמתי של מקדש שלמה המקורי?

בין השאר יוצג בתערוכה חלק מאוסף הפשקווילים של קמב"ץ העדה החרדית במאה שערים איש נטורי קרתא הרב יואליש קרויס.  

צילום: יעל צלניק אבנרי, מתוך אוסף הפשקווילים של יואליש קרויס

התערוכה תיסגר ב 30 באוקטובר 2017.