ראיתי עיר עוטפת אור

פסטיבל האור מגיע לירושלים בתחילת יולי ואתו המוני המבקרים. בדקנו מהן האטרקציות המומלצות ולאן כדאי להגיע

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 27/06/17 13:32 ג בתמוז התשעז

ראיתי עיר עוטפת אור
פסטיבל האור, צילום: מקסין

יש ירושלים של יום, בצבעי אבן אפורים. יש ירושלים של בין ערביים בגווני זהב ונחושת של חמה שוקעת. ויש ירושלים של לילה, שבמשך שלושה שבועות של פסטיבל האור בעיר העתיקה, שיתקיים השנה בין ה-6 ל-28 ביולי, תהפוך לטירה מכושפת. 

את כוחם של אורות להפעים, ראינו באחרונה בחגיגות החמישים לאיחוד העיר עם מיצג אור ענק על חומות העיר העתיקה. גם כשעומדים בסתם לילה על פסגת הר הצופים או בטיילת ארמון הנציב, מראה העיר האפלה המנוקדת ברבבות פנסים וזרקורים הוא עוצר נשימה. אבל מה שעתיד להתרחש בפסטיבל האור 2017, דומה ללחש קסמים ההופך את הסמטאות, הבתים העתיקים, הכיכרות והאתרים למחוז של דמיון ואגדה. השנה יוזמן הציבור (כל האירוע הוא חינם), להשתתף באופן פעיל במשחקי האורות האלה, ולא להסתפק כמו בעבר, בצפייה פסיבית. לשם כך תוכנן מסלול אחד עם למעלה מ-30 מיצגי אור אינטראקטיביים שעיצבו אמנים מהארץ ומהעולם. למשל שפנים מוארים בגובה 10 מטרים, בובות ענק המגיבות למבקרים, שטיח אור באורך 70 מטרים, נדנדות ענק מוארות, מכוניות אקווריום, הקרנות וידאו-ארט, משחקי פסנתר ותאורה במערת צדקיהו, מופע אש, מיצג של חוטי אור הרגישים למשבי רוח והפתעות נוספות.

ג

ג'ני לוין פסטיבל האור צילום: דנידניס ליונג

במיצג הנקרא 'הבריכה' של האמנית ג'ן לוין מארה"ב, יוכלו ילדים ומבוגרים לקפץ מעל דסקיות אור צבעוניות, במעין אשליה של קפיצה לבריכה. הקפיצות ישפיעו על הגוונים המתחלפים במיצג. על הנדנדות המוארות יוכלו כולם להתנדנד. וגם להפעיל לב מואר, להניע מובייל ענק וללכת מאה מטרים לאורך גדר חוטים מוארים. האמן הפולני יואכים סלוגוקי  יצר את הגדר הארוכה כך שהיא תשתנה ותאיר בהתאם לעוצמת הרוח. הגודל ולא רק האור, מעניק למיצגים את היכולת לעורר רגשות יוצאי דופן. יהיו גם מופעי ריקוד ואש של להקת ליטל נתנזון, עם כלי נגינה ותלבושות של שבטים ותרבויות שונות.

אמנדה פרפר פסטיבל האור

אמנדה פרפר פסטיבל האור צילום: יוסטון פרס

סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, יצרו מיצגי אור שיהיו תלויים מעל ראשי הקהל בשדרת הדורמציון. תלמידי האקדמיה למוסיקה ומחול ניסן נתיב יערכו מופע בערב הפתיחה בשער יפו. ציורי ילדים המאושפזים בבתי החולים בירושלים יוקרנו על כתלי אתרים שונים. על בית הכנסת החורבה יקרין אמן מפולין מיצג וידאו. יהיה מתחם אור תלת ממדי המזמין את הקהל לעבור בין 12 עמודי ראי רגישים לתנועה ושער שכם יואר כך שייראה דומה לשערי תקופות ותרבויות עתיקות.

יח"צ

יח"צ צילום: אברנו קסניקס

בין האטרקציות שאסור להחמיץ: הנדנדות המוארות המיובאות מקנדה לכיכר צה"ל. הנדנוד משפיע על האור והמוסיקה שהן מפיקות.

מובייל של האמן ההולנדי ראלף וסטרהוף, באורך 13 מטרים, שייתלה מעל מגדל דוד.

בובת ענק המופעלת על ידי חמישה בובנאים מוארת ומלווה במוסיקה. 

לב שנעשה מואר כאשר הקהל מולו משלב ידיים.

שלושה רכבי אספנות שהאמן הצרפתי סטפן מאסון יהפוך לאקווריומים וירטואליים בווידיאו ארט. הם יתמלאו בהדרגה במים ודגי ענק יציצו אל הקהל מבעד חלונותיהם. 

הפסטיבל, בניהולם האמנותי של מירב איתן וגסטון צהר, מתקיים זו השנה התשיעית ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, והחברה העירונית אריאל, וכולל את המיצג האורקולי המספר את סיפורה של העיר, מוקרן על החומות.

ניר ברקת ראש עיריית ירושלים קובע שפסטיבל האור בעיר העתיקה הפך למותג בינלאומי המושך מאות אלפי מבקרים, והשנה, לרגל שנת ה-50 לאיחוד ירושלים, יהיה הגדול והמיוחד ביותר מבין אלה שהתקיימו עד כה. ח"כ זאב אלקין, השר לירושלים ומורשת מוסיף שפסטיבל האור מהווה נדבך נוסף להפיכתה של העיר העתיקה ליעד תיירותי ותרבותי מועדף.

מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים אייל חיימובסקי רואה בפסטיבל על מאות אלפי מבקריו אמצעי לחיזוק בתי העסק, בתי המלון, הברים והמסעדות הירושלמים, ועידוד הפעילות התרבותית  והתיירותית הלילית בירושלים בכלל ובעיר העתיקה בפרט. ציון תורג'מן מנכ"ל חברת אריאל מוסיף שהדגש השנה על מיצגים אינטראקטיביים מעניק הנאה מועצמת לילדים ולמבוגרים.

והמנהלים האמנותיים מירב איתן וגסטון צהר מנסחים כך את המטרה שהציבו לעצמם: "הקהל מוזמן לחקור, לגעת, לשחק, להיות מופתע, לבחון את החושים וליהנות בכל הלב מן המיצגים שיצרנו יחד עם האמנים.  יותר מכל היינו רוצים שהמבקרים יראו שוב את העולם כמו ילדים - מציאות פנטסטית, מלאת הפתעות, הומור, צבעים, חלומות, יופי וקסם".