צפו: מה קורה כשאישה חרדית רוצה להוריד את הפאה?

״מסכת פאה״ סרט חדש מבית היוצר של "מעלה" עוסק בשאלה הזו. רחל אליצור - בימאית הסרט, מתעדת את עולמן של הנשים החרדיות על כל תחנותיהן, משלב השידוכים ועד הגירושין - שלב בו שאלה זו הופכת למסע ארוך של חיפוש תשובה ותמיכה.

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/05/18 16:10 ט בסיון התשעח

צפו: מה קורה כשאישה חרדית רוצה להוריד את הפאה?
מתוך הסרט, צילום: צילום מסך

 

בחירת הנושא אינו מקרי, רחל - במאית הסרט ובוגרת מוסדות "בית יעקב", בוחנת את השאלה מנקודת מבטה הכנה והאותנטית. כאשר הגיעה לגיל השידוכים החלה להיפגש עם בחורים ועד מהרה גם הכירה בחור אברך ונישאה לו.

על אף ניסיונותיה ומאמציה להחזיק את הבית, הגיעו הנישואין לתומם לאחר פרק זמן. רחל, בחורה צעירה שעד לא מזמן עוד הייתה רווקה, מצאה עצמה נאלצת לחבוש כל העת פאה, כשאר היא כבר אינה נשואה. עם קונפליקט בין הרצון האישי, ההלכה והחברה, היא יוצאת למסע של חיפוש, ומאחר וזהו צעד חריג, היא מתקשה למצוא מי שייתמכו ברצונה. בדרכה היא מתעדת גם את עולמן של נשים חרדיות נוספות אשר מספרות על יחסן האישי לפאה אותה הן חובשות, וכן, פותחת צוהר לנושאים המדוברים פחות בחברה החרדית, כמו גיל הנישואין המוקדם, ריבוי הילודה, גירושין, וגם יופי, צניעות, וקריירה. 

״מסכת פאה" זהו סרטה הראשון, והוא יוקרן היום (ד') בבכורה במסגרת פסטיבל דוקו אביב.

בימוי, תסריט ותחקיר: רחל אליצור, הפקה וצילום: אביגיל שפרבר, חברת הפקה: פרדס הפקות-אביגיל שפרבר, עריכה: טלי זוהרה חייט, מוזיקה: רונית רולנד.