צפו: התמונות שבצלם לא יראו לעולם

הצלם אורן כהן משיק את תערוכת הצילומים הראשונה בישראל המתבוננת בצה"ל בראי האמנות, ללא אמירה פוליטית ושיפוטיות. התערוכה THE SPIRIT OF THE IDF הוצגה בחמש תערוכות בארה"ב, ומגיעה לראשונה לישראל. ספרו של אורן כהן - המרכז צילומי אמנות של צה"ל, הפך לאחד מכלי ההסברה המרכזיים והבולטים של ישראל בעולם.

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/04/18 10:20 כג בניסן התשעח

צפו: התמונות שבצלם לא יראו לעולם
תמונה מתוך התערוכה, צילום: אורן כהן

לאורן כהן שתי אהבות בחייו – צה"ל והצילום. לאחר ששירת לאורך שנים ביחידה מובחרת והגיע לדרגת סרן, עמד בפני פרשת דרכים מכריעה, האם להמשיך בקריירה צבאית במשרד הביטחון או לממש את אהבתו לאמנות הצילום. לבסוף, החיים זימנו לו לשלב באופן אופטימלי בין השניים, אך הגשמת החלום לא הגיעה מהר כל כך. לאחר שסיים לימודי קולנוע וצילום במכללת הדסה בירושלים, עבד חמש שנים כצלם אופנה מצליח בבירות האופנה המובילות של ארה"ב ואירופה וכצלם של המגזין 'מסע עולמי' של אייל פלד. בהמשך עבד שש שנים כצלם עיתונות במקומות שונים בארץ ובעולם ולאחר מכן החל לצלם משלחות ומשפחות של תיירים המגיעים לבקר בארץ ישראל. "כשעברתי לצלם בבסיסי צה"ל הבנתי עד כמה ההסברה הישראלית לוקה בחסר", אומר אורן כהן. "יש לנו את הצבא הכי יפה, עם החומר האנושי הכי מדהים שקיים, אבל אף אחד לא מראה את זה. אז פניתי לאחד הקצינים וביקשתי 'תן לי לצלם את החיילים' והוא הסכים. כך התחיל להתממש החלום, שבמהלכו עברתי בין עשרות בסיסים בכל רחבי הארץ, והפכתי לצלם האמנות הראשון של צה"ל".

תמונה מתוך התערוכה

תמונה מתוך התערוכהצילום: אורן כהן

תמונה מתוך התערוכה

תמונה מתוך התערוכהצילום: אורן כהן

נקודת המבט האמנותית והלא שיפוטית שבצילומיו, ללא פוליטיקה וללא קונפליקטים של ימין מול שמאל, הפכו את צילומיו לכלי הסברה ראשון במעלה ולהצלחה עולמית, כולל חמש תערוכות בארצות הברית. את כל מסעותיו בעולם, כולל הצילומים והפקת התערוכות, מימן כהן בעצמו מתוך התנדבות, תחושת שליחות ואהבה לצה"ל ולמדינה. "בצילומים שלי לא תראו ילד פלשתינאי בוכה עם חייל צה"ל לידו, ולחילופין, לא תראו חובש קרבי מטפל בפצוע פלשתינאי", אומר כהן. "אם אצלם חובש, אתמקד רק בגופו ובפניו, כדי לקלוט את נקודת המבט האמנותית והאנושית של חובש במהלך מילוי תפקידו, בלי התייחסות לקונטקסט הפוליטי בה היא מתרחשת".

תמונה מתוך התערוכה

תמונה מתוך התערוכהצילום: אורן כהן

 

תמונה מתוך התערוכה

תמונה מתוך התערוכהצילום: אורן כהן

אחד הסממנים הבולטים בצילומיו, הוא הדגשת ערכי האומץ, אחוות היחידה ואחוות הלוחמים. "כשאשתי הייתה בחודש התשיעי התחיל מבצע צוק איתן והייתי חייב לעזוב הכול ולנסוע לצלם את המנהרות, כדי להמחיש את הגבורה המדהימה שעמדה מאחורי המבצע. חשבתם פעם איזה אומץ נדרש מחייל כדי לקפוץ לתוך מנהרה ממולכדת? כשאני מצליח לתפוס את הרגע האנושי הזה בו החייל אוזר אומץ ונכנס לתוך המנהרה, זה הרבה יותר חזק מכל פוליטיקה".

תמונה מתוך התערוכה

תמונה מתוך התערוכהצילום: אורן כהן

תמונה מתוך התערוכה

תמונה מתוך התערוכהצילום: אורן כהן

במהלך המאה העשרים הפך ז'אנר צילומי המלחמה לנפוץ ברחבי העולם, בהובלת צלמים כדוגמת רוברט קאפה, רוג'ר פנטון, פליצ'ה באטוז'אנר ורבים אחרים, אך דווקא בישראל הוזנח כמעט לחלוטין. אחד ממאפייני הז'אנר הוא צילום אותנטי של ההתרחשות, ולקיחת חלק פעיל של הצלם באירוע עצמו (גם במחיר של סכנה ממשית לחייו) אך ללא התערבות, מעורבות או השפעה על מהלך האירועים. "צלם מלחמה טוב הוא רואה ואינו נראה. הוא נוכח כחלק אינטגרלי מהאירוע, אך לא יוצר עליו שום מניפולציות", אומר אורן כהן. "כשהגעתי למסע כומתה אמר לי המג"ד 'יאללה תעלה על הג'יפ', ואני אמרתי לו 'בשום פנים ואופן, אני צועד את כל המסע ברגל יחד איתם, וכך השתתפתי כצלם בהרבה מסעות של מאות קילומטרים. אם תשאל את החיילים הם יגידו לך שכמעט לא הרגישו בקיומי, למרות שהייתי צמוד אליהם כל הזמן. אשתי לפעמים רוצה להרוג אותי, כי אני מתעקש גם לישון איתם בלילה באוהל ולקום איתם בבוקר, כדי להיות חלק מתוך החוויה וההתרגשות של תחילת המסע. שם גם יצאה לי אחת התמונות המיוחדות של חיילים דתיים מניחים תפילין בשטח, וגם התמונה כשצעדנו יחד בבוץ ברגליים קפואות. שנה מאוחר יותר אמר לי אחד החיילים: 'התמונה שלך כל כך מוחשית שממש החזירה אותי בזמן. אני רק מסתכל עליה ושוב קופאות לי הרגליים.."

 

תערוכת 'THE SPIRIT OF THE IDF' תיפתח ב-16 לאפריל במבואת הכניסה של מרכז המבקרים באתר מצדה.