צאו לקטוף דובדבנים - חוויה עבורכם ועבור הילדים!

קיבוצים של פעם קראו לזה "גיוס קטיף" - כל החברים נטשו לכמה ימים את הלול, הרפת והפלחה לעזור בענף המטעים, כי בדרך כלל פירות מבשילים בבת אחת, ואם לא מורידים אותם מהר מהעץ הם עלולים לנשור ולהרקיב. בימינו, כאשר בעיית כוח האדם בחקלאות חריפה לא פחות, חידשו את המנהג בגרסה חדשה: קטיף המונים משפחתי.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 10/05/18 11:18 כה באייר התשעח

צאו לקטוף דובדבנים - חוויה עבורכם ועבור הילדים!
עין זיוון, צילום: עדי פרץ

בכל מטעי הדובדבנים והגודגדנים הבשילו הפירות האדומים והיפים האלה, שעונתם הקצרה מגיעה אל שיאה באמצע מאי, וכל עם ישראל מוזמן עכשיו, מנער ועד זקן, טף ונשים, להגיע בחמולות כדי לקטוף ולאכול דובדבנים בשיטת "ככל יכולתך", במחיר נמוך ממחירם בשווקים ובמרכולים.

הראשון שמארגן את ההפנינג הזה הוא קיבוץ רמת רחל בירושלים. יש שם מטעים אורגניים המשתרעים על כמאה דונם עם כ-20 זנים שונים של דובדבנים. השבוע, מרביעי עד שישי, 9-11 במאי, בשעות 15:00 עד 17:00, כולם מוזמנים לקטוף ולאכול ב-25 שקלים לאדם. אם תרצו לקחת הביתה, תשלמו 20 שקלים לקילו וחצי. תינוקות עד גיל שנתיים אוכלים בחינם.

הערת הבהרה: דובדבנים הם הפירות האדומים החמצמצים. גודגדנים הם הפירות האדומים המתוקים. ושני המינים טעימים ופוטוגניים.

צילום: נעמי גוטקינד גולן

בשבוע הבא, ביום שישי 18 במאי, הציבור מוזמן לקטוף דובדבנים בבוסתן בראשית בעין זיוון בגולן. כאן מלווים את קטיף ההמונים בהפנינג הכולל תערוכת כלים חקלאים, מתנפחים, ערסלים, סדנאות לילדים, סדנת ליקר דובדבנים למבוגרים, פארק חבלים, נסיעה בטרקטורונים, דוכנים שימכרו דבש ויין מהיקבים והמכוורות של האזור ועוד. פעילות הקטיף תימשך גם בימים א'-ה' מ-9:00 עד 17:00 וביום שישי עד השעה 16:00. בכניסה משלמים 35 שקלים כדי לאכול כמה שרוצים ויכולים, ואפשר לקבל סלסלות למילוי בתשלום נוסף.

ומהצפון, לדרום. לדרום הר חברון ליתר דיוק. בחבל יתיר יתקיים בשני ימי שישי , 18 ו-25 במאי, בשעות 9:00-15:00, פסטיבל "דובדבן ביער 2018". הקטיף יהיה במטעים של היישוב מעון, ולבאים ימתינו שוק איכרים, כלים עם שוקולד חם נמס לטבול בו את הדובדבנים, סדנה ליצירת דובדבנים מחמר, ואומגה לילדים שיוכלו לרדת מהגבעה הסמוכה לתוך המטע המכוסה ברשתות להגנה על העצים. זה יעלה 35 שקלים לאדם מגיל 3 ומעלה.

בית הכנסת בסוסיא העתיקה

בית הכנסת בסוסיא העתיקהצילום: נעמי גוטקינד גולן

סוסיא

סוסיאצילום: נעמי גוטקינד גולן

אם כבר מזדמנים ליתיר, חובה לחוות את יתר האטרקציות של האזור היפה הזה, שלא מטיילים בו מספיק. הוא שוכן על הגבול בין ההר למדבר, עתיר ממצאים ארכאולוגיים מתקופת המקרא והמשנה, שהמרשים והמשוחזר בכולם הוא בית הכנסת בסוסיא עם רצפת פסיפס מרהיבה ועליה ציור מושלם של מנורת המקדש. בסוסיא יקדמו את פניכם שחקנים בלבוש אבותינו, תוקעים בשופר, מנגנים בחליל, מפעילים בית בד קדום, יוצרים כדים בבית מלאכה במערה, מפעילים מיצג אור קולי בשם "הסוד של סוסיא", מעבירים אתכם במערת מילוט מימי הרומאים (שזוחלים בה), מראים מקוואות ומערות קבורה עתיקים, ואל תשכחו לבקש מהם להדריך אתכם אל מערת מעין אביגיל (כן, על שם אשת נבל הכרמלי, ולאחר מכן אשת דוד שהיו ימים בהם נדד בסביבה עם שלוש מאות אנשיו "מרי הנפש"). המעיין הקטן יוצר בריכה צלולה. הסיור נמשך כשעה וחצי ועולה 15 שקלים לילד, 17 לגמלאי ו-26 למבוגר.  אפשר גם להזמין "טיול מזמר" בליווי כלי נגינה אצל נחשון אפיק, (052-8239646), מורה דרך מוסמך ותושב האזור, בין בורות המים, הגתות והמערות, כולל ביער יתיר, הגדול ביערות הנטועים בארץ. עוד מקום יוצא דופן באזור הזה הוא יקב דרימיה של היינן והבעלים אלעד מובשוביץ שגם בוצר ומיישן בעצמו את יינות הבוטיק שלו ומדריך סיור בכרם הצמוד וביקב כולל טעימות יין ב-20 שקלים למשתתף. לפרטים: .055-8824369

 
דליה הר סיני

דליה הר סיניצילום: נעמי גוטקינד גולן

אבל את הרושם העז ביותר שישאיר בכם הביקור באזור, עושות שתי נשים מופלאות החיות שם. אחת היא דליה הר סיני, אלמנתו של יאיר הי"ד, שנרצח באכזריות על ידי מחבלים בשדות שליד החווה האורגנית שהקים עם אשתו וילדיו בפאתי סוסיא. דליה ותשעת ילדיה שהתייתמו, לא נטשה את החווה. היא נאחזת בה עד היום, מכינה ארוחות בוקר על טהרת גידוליה האורגניים, מגבינות ושמן ועד לחם טרי, ומדריכה את הבאים דרך המחלבה הביתית, טחנת הקמח, דיר הצאן, ובור המים שבו נאספים מי הגשמים והשלגים היורדים בדרום הר חברון. בקשו לשתות מהמים האלה. הם צלולים וצוננים וטעימים יותר מכל מה שזורם בברזים. דליה גם מארחת סדנאות אפיה בשם "מהזרע אל הלחם", בעלות של 600 שקלים לקבוצה של עד 20 משתתפים. ארוחת בוקר אצלה, בתיאום מראש, עולה 55 שקלים. לפרטים נוספים: 054-9805265.

יתיר

יתירצילום: שחר כהן

מעון

מעוןצילום: נעמי גוטקינד גולן

מעון

מעוןצילום: נעמי גוטקינד גולן

השנייה, שהמפגש איתה בלתי נשכח, היא רונאל במצפה יאיר (על שם יאיר הר סיני ז"ל, בעלה של דליה מהחווה). רונאל פתחה באחרונה על גבעת המצפה את "קפה רונאל", בית קפה ומסעדה חלבית כשרה למהדרין, ויחד עם בעלה מבשלת ומגישה תבשילי ירקות, דגים וסלטים, ומשנעת לנקודה יפת הנוף הזו שבסוף העולם, אפילו גלידות. רונאל ובעלה נולדו בדרום אפריקה כנוצרים, ואחרי מסע רוחני ארוך, תבקשו ממנה לספר עליו, הפכו לגרי צדק השומרים קלה כחמורה ומגדלים ילדים ונכדים באזור יתיר. מרגש ומרשים כבר אמרתי?  חייבים תיאום מראש (058-7906608).

רונאל

רונאלצילום: נעמי גוטקינד גולן