הטובים לקולנוע? סדרות הרשת מגיעות לציבור הדתי

"מאחורי הקווים" ו"תהלליה בעיר הגדולה" הן סנוניות ראשונות של סדרות רשת דתיות העוסקות בנושאים מתוך עולם המושגים הדתי לאומי ולא מהססות גם להביע ביקורת נוקבת עם הרבה חיוך

חדשות כיפה נתנאל לייפר ואפרת קרסנר, כיפה 10/12/15 23:57 כח בכסלו התשעו

הטובים לקולנוע? סדרות הרשת מגיעות לציבור הדתי
יחצ, צילום: יחצ

סדרות רשת הם דבר שמצליח בעולם כולו הן יכולות לעסוק בתופעות ובקהלים שלא "שווה" כלכלית (או ככה בכל אופן הם החליטו) למפיקים הגדולים לעסוק בהם אך באמצעות תקציב קטן התוצאה לפעמים משעשעת ומיוחדת. מתברר כי התופעה לא פוסחת גם על הציבור הדתי שאף הוא מייצר סדרות רשת מקצועיות לחלוטין ובהחלט שוות תשומת לב מעבר למערכוני 'אנדרדוס' ודומיהם.

"הסדרה הזו התחילה יחד עם עוד חברים, הבמאי נועם קידר והמפיק אוהד דומב, כשאני בכובע התסריטאי ושנינו תושבי תקוע ובוגרי בית הספר לקולנוע מעלה", מספר ל'כיפה' אדם צחי על סדרת הרשת המשעשעת שלו - 'מעבר לקווים'.

תחילתה של הסדרה הייתה דווקא באתר 'כיפה' בו כתב צחי לפני כמה שנים, "כתבתי סדרת פרקים בכיפה שנקראה 'הכיבוש מצחיק' ושם היה הבסיס לסדרה. כשנפגשנו אני וקידר במעלה התחלנו לחשוב על סדרה דרמה קומית באורך מלא והתחלנו לפתח אותה, אך בינתיים בשל הקושי הכלכלי להרים סדרה מלאה התחלנו לקדם "פרקונים" מתוך הדמויות והסיטואציות הקומיות שקורות בסדרה המלאה", אומר צחי ומספר כי בקנה ממתינה סדרה גדולה יותר שחלקים ממנה כבר כתובים.

מנסים לעצבן

הסדרה כשמה 'מעבר לקווים' עוסקת בסיטואציות שונות הקשורות להתנחלויות ומתנחלים ועוסקת בסוגיות הביטחון והיחס לערבים. עד עתה צילמו החברים שישה פרקים אותם הם מפרסמים מידי מוצאי שבת. עד עתה התפרסמו ארבעה פרקים ואילו הפרק החמישי מתפרסם באתר כיפה בבכורה. "התגובות הן על כל המנעד הצלחנו להרגיז הרבה אנשים וגם להצחיק הרבה אנשים", אומר צחי כשהוא נשאל מה התגובות אותן הוא מקבל. "קיבלתי השבוע תגובה משעשעת במיוחד מחבר שעובד בתקוע עם פועלים ערבים והוא מראה להם את הסדרה והם ממש צוחקים ממנה".

אני חושב שהסדרה מעצבנת מכל מיני כיוונים, כי הניסיון שלנו היה לקחת את הדברים הבסיסים שקשורים להתנחלות ביטחון, מחסומים, אידיאולוגיה, כיבוש, גדרות וכו' ולהפוך אותם לגמרי ולתת להם הקשרים הפוכים ממה שאנו רגילים לתת להם ולשבור את מה שיש לנו בראש על התנחלות בשפה הקולנועית של נועם זה עולה בצילום כאילו דקומנטרי אך לפתע קורה מהפך שהופך את זה לפנטזיה" מסביר צחי. גם הפרק החדש המצורף לכתבה צפוי להרגיז רבים שיראו בו ביקורתי מידי בנוסף לשימוש הפרובוקטיבי בספר התורה כחלק מהצילומים.

צפו בפרק 5 של 'מעבר לקווים' שמפורסם לראשונה:

[embed]

]

כאמור נושא התקציב הוא אחד הסיבות העיקריות שעומדות מאחורי סדרות הרשת וגם במקרה של 'מעבר לקווים' הכסף הוא לא בדיוק מצרך קיים, "זאת לא סדרה שהרמנו עם תקציב גדול, זה משהו שעשינו שני חבר'ה יחד על הדרך וללא תקציב כלל", מספר אדם צחי.

המתנחלת בעיר הגדולה

סדרה קומית מעניינת נוספת המגיעה מתוך הציבור הדתי לאומי היא 'תהלליה בעיר הגדולה', סדרה אינטרנטית של היוצרת אפרת קאופמן. את המתנחלת תהלליה גולדשטיין מגלמת השחקנית החילונית, אורנה שיפריס, שמצליחה להעמיד פני דוסית בצורה משכנעת לחלוטין. בכל פרק, באורך של חמש דקות, מוקרנות עלילותיה של תהלליה, שבאה ללמוד קולנוע באוניברסיטת תל אביב למטרה חשובה ונעלה - "כדי לעשות סרטים שיאחדו את עם ישראל".

בפייסבוק כבר פתחו ל"מתנחלת" עמוד מעריצים בו היא מעדכנת את הגולשים הצופים בסדרה בעלילותיה הסוערות של תהלל-יה ממבט אקטואלי ועכשווי.

בדומה ליוצרי הסדרה מעבר 'לקווים' גם קאופמן מספרת ל'כיפה' כי החלום האמיתי הוא פרויקט גדול ומלא. "זו הפקה עצמית שלנו כי רצינו כבר לעשות משהו. כל פרויקט לוקח המון שנים ורצינו משהו בין לבין, שהוא אמנם דל תקציב אך עצמאי, מצחיק וכיפי, שצוחק על כולם ובעיקר על דברים שמעסיקים אותנו. יש גל כזה של סדרות אינטרנט וחשבנו שגם לנו יש מה להציע בתחום".

"המטרה היא ליצור, לעשות מה שאנחנו רוצים. ולהשתמש בכלים שקיבלנו בשביל לייצר דברים חדשים. אני עוסקת גם בכל מיני פרויקטים ארוכי טווח, אך לכתוב סרט ותסריט לוקח המון זמן ולגייס כסף ומפיקים, זה דורש זמן רב נוסף שאין לי. בשביל להרגיש שאת עדיין בעניינים, ושיש לך משמעות חייבים ליצור בכל דרך שהיא והדרך הזו היא ההזדמנות שלי", אומרת קאופמן.

[embed]

]

בדומה לרוב סדרות הרשת דלות התקציב, קאופמן מספרת כי כל הפרקים של הסדרה צולמו ביום אחד "יש לנו צוות מינימלי של אנשים. וזה הכי כיף ככה. גם אם היה לי תקציב הייתי עובדת צוות מצומצם. עבדנו קשה מאד והעריכה לקחה קצת זמן כי הכל היה בהתנדבות".

השחקנית שמגלמת את תהלליה, אורנה שיפריס, מעידה על מידת התפוצה וההצלחה של הסדרה, "עוד כשהטריילר יצא בשנה שעברה אנשים היו בטוחים שזה דוקומנטרי ואמיתי. אפילו חברים שלי אמרו לי שאם לא היו מכירים אותי, היו חושבים שאני דתייה. קיבלתי תגובות שזה משהו שלא עשו בעבר, ולמרות שמטבע הדברים הסדרה מדברת יותר לאוכלוסייה הדתית גם חילונים צחקו ממנה".

למרות הגיחוך מסתבר שהמסר של תהלליה שרוצה לחבר את עם ישראל אולי נמצא גם בתוצאה הסופית, "לא עשינו את זה בשביל שמישהו יתחבר, אבל במובן מסוים אנחנו מחברים בין העולם הדתי לעולם החילוני, וזו גם המטרה של תהלליה", אומרת שיפריס.

הטובים לקולנוע?

העלייה במספר הצעירים הדתיים שלומדים ועוסקים בקולנוע בשנים האחרונות יוצר אולי שינוי משמעותי יותר בתחום התרבות הדתית והישראלית שינוי שנמצא כרגע בחיתוליו. פרופסור אודי לבל, מהמחלקה לסוציולוגיה ואתנרופולוגיה באוניברסיטת אריאל שחוקר את הקהילה הישראלית, מסביר בשיחה עם 'כיפה' כי המגזר הדתי מצליח לייצר מנהיגים בתחומים שונים - ביניהם הצמרת המדינית הביטחונית הנוכחית אך גם בתחומי התרבות, הקולנוע והיצירה.

"הם מאוד מסוקרים, התקשורת מחפשת את זה כרגע באופן לגיטימי, כי זה קורה עכשיו נורא מהר, ובעיקר כי הציבור הדתי היה רדום הרבה שנים", אומר לבל ומוסיף, "מה שקרה זה שהיום המגזר הזה מייצר המון מנועים שמייצרים מנהיגים בנושאים אחרים מלבד ההתיישבות והמלחמה על הקו הירוק ולכן התקשורת התחילה להתעניין בו".

האם סדרות הרשת שצצות פתאום הן תחילתו של תהליך משמעותי יותר, מוקדם מידי לקבוע, בינתיים אנו יכולים ליהנות מהכישרון וההומור.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן