ביקורת סרט: רופא הכפר 

ציפי קלר צפתה ב"רופא הכפר" בעיצומו של החופש, כשבאולם השני הוקרן הסרט "וונדר וומן". כאשר רמת התכנים ירודה ורמת הפעלולים מרשימה, סרט כזה יכול להציל את המצב

חדשות כיפה ציפי קלר   19/07/17 14:11 כה בתמוז התשעז

ביקורת סרט: רופא הכפר 
רופא הכפר, תומא לילטיה, צילום: צילום מסך יוטיוב

חופשת הקיץ בעיצומה ומבול הסרטים והסדרות שוטף את כלי המדיה השונים. רוב סרטי הקיץ הם סרטים המיועדים לקהל הצעיר שיחולל את "שבירת הקופות" עבור יוצרי הסרטים. רמת הסרטים מבחינת התוכן צפויה ובדרך כלל ירודה, אך רמת הפעלולים מנסה להאפיל על כך ברמות אדרנלין גבוהות. 

הסרט הצרפתי המוצג אף הוא בבתי הקולנוע בימים אלו 'רופא הכפר', הוא סרט דרמה מאופק, אנושי ועצמתי השונה כל כך מנוף הסרטים הללו. צפינו בו באולם קולנוע מלא בפנסיונרים כשבאולמות האחרים ליהטטה וונדר וומן במרץ. ברור לי שאנו אלו שצריכים להמליץ ולדחוף בני נוער לצפות בסרט מסוג זה ולו רק כדי לגוון קצת! 

סרט הוא שיר הלל לעולם הרפואה ככלל  ולרופאי הכפרים הנידחים בפרט. העלילה מתרחשת באזור כפרי בצרפת שאינו נגיש לרפואה מתקדמת ורופא הכפר הוותיק מנסה להביא מזור ואוזן קשבת לתושבים. ספור העלילה מתרחש על רקע מחלתו של הרופא עצמו והתמודדותו איתה.  לעזרתו מגיעה רופאה חדשה ותהליך ההיכרות בין השניים מהווה ציר נוסף של העלילה. שלא כמו בסרטים אמריקאים מסוג זה אין הוא נסחף לסרט אהבה בנאלי אלא מציג מתחים רומנטיים טבעיים ומרומזים. 

רופא הכפר, תומא לילטיה

רופא הכפר, תומא לילטיה צילום: צילום מסך יוטיוב

דרמה צרפתית זו מועברת למסך בצורה מעודנת ובלתי מתלהמת ובשל כך יוצרת קירבה מאוד ברורה בין הנצפה על המסך למה שמוכר לנו מהחיים והמציאות. במקרה של סרט זה אנו מקבלים אהבה גדולה בין הרופא לרפואה במנות גדושות המצליחות לעורר את הצופה בלי טריקים קולנועיים. רוב הסצנות אינן מלוות אפילו במוזיקה אלא ברעשים הטבעיים של הדמויות, המכשירים והטבע. הבמאי יודע שהדרמה מתחוללת כבר על המסך ואין הוא צריך להעצימה בשלל אמצעים שהקולנוע מעמיד לרשותו. במאי הסרט הוא תומא לילטי שכתב גם את התסריט והוא רופא בהכשרתו שעבר לעסוק בבימוי סרטים אך ממשיך לעסוק גם ברפואה. הוא הספיק ליצור סרט איכותי נוסף, "היפוקרטס" שאף הוא עוסק ברופא אך הפעם הגיבור הוא בראשית דרכו בעולם הרפואה. סיפורו של הרופא הוותיק בסרט "רופא הכפר" שחולה בעצמו, הוא התמקדות ספרותית המאפשרת לצופה לחוות את המחלה בגוף ראשון ובאותה שעה גם לומר אמירה נוקבת לגבי היעלמותם של רופאים חמים ואכפתיים מסוג זה לטובת מרכזי בריאות גדולים, קרים ומנוכרים. הסרט מתון אך לא דידקטי, אינו גולש לרגשנות יתר אך בונה רגשות עזים בין הרופא לחוליו ובין הרופא לעולם הרפואה. 

למרות שהסצנות מאוד פשוטות והן באות ברצף ללא מבנה מתוחכם השחקנים מצליחים ליצור עולמות רגשיים אצל הצופה. נכון שאין פה קצב, רומנטיקה ואקשן כמו בסדרות בתי חולים מוכרות אך יש פה עומק של רגש בין בני אדם ועולם רפואי המנסה לתקן את התקלות של הטבע. 

רופא הכפר, במאי תומא לילטיה, אורך 102 דק', צרפת 2016: 

לא לאלימות   

צניעות  

התנהגות ושפה

ערכים  

שווה צפייה  

איכות קולנועית 

 

ציפי קלר  היא מנהלת הספריות ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג